Annons

Hög slutartid i dagsljus

Produkter
(logga in för att koppla)

toidoi

Medlem
Jag försökte laborera med höga slutartider på en bro över motorvägen idag, med siktet ut över vägen då förståss. Problemet är väll kanske att jag inte känner min nikon d80 fullt ut än. I alla fall så ville jag försöka knäppa en bild med mycket rörelse på bilarna så jag försökte med 1-2.5 sekunders slutartid men över exponeringen blev total, hela bilden blev i princip kritvit. Jag kanske använde fel objektiv? 50mm 1.8. Givetvis använde jag stativ och det spelade egentligen ingen roll hur mycket jag minskade bländaren.

tacksam för tips.

Kör på tidsautomatik och ställ bländaren så liten det går (högt bländartal). ISO på lägsta. Då får du automatiskt så lång slutartid det går.

Att du fick vita bilder beror på att du överexponerat, antagligen har du kört manuell exponering med galna inställningar.

I dagsljus kan du inte få så värst långa slutartider även med minsta bländare, du behöver sätta på ett gråfilter på objektivet, de finns i olika styrkor. De gör så att mindre ljus når bildsensorn och då får du längre slutartider.

I solljus så är 1/100 f/16 ISO 100 en tumregel, det ger på f/32 då 1/25. Vill du köra längre tider måste du köra med t.ex. gråfilter för att släppa igenom mindre ljus, alternativt vänta tills det mörknar.

Hmm på tidsautomatik ställer man ju slutartiden och bländaren anpassas automatiskt? Antar att du menar att man ska välja bländarläget.

Bak o fram

toidoi skrev:
Hmm på tidsautomatik ställer man ju slutartiden och bländaren anpassas automatiskt? Antar att du menar att man ska välja bländarläget.
He, he. Jag tror det bara är på Svenska man vänder på begrepen Av och Tv; och skapar förvirring.
På Engelska: Aperture priority (Av) =Svensk tidsauto.
Shutter(time) Priority (Tv) = Svensk blädarauto

Enkelt och förvirrande :)
Erik J

Kör på Tv (bländarautomatik) och sen ställer du så pass hög slutartid du vill ha, inte för stor bara för att då klarar inte kameran att blända ner tillräckligt och får du en övereponerad bild.
På min kamera blinkar bländarvärdet om jag har för lång slutartid. Bara ett tips

toidoi skrev:

Jepp, vad du nu vill kalla det. Nu förstår jag hur du gjorde förut, det du behöver är som sagt ett gråfilter. Klämmer du på ett tillräckligt starkt så är det mer logiskt att använda tidsförval (hepp!) så kan du välja den slutartid du tror passar.

Fast eftersom det är en Nikon du har så är det kanske bättre att använda Nikon-termer och prata om S för slutarprioriterad automatik (dvs du väljer slutartid) och A för bländarprioriterad automatik, precis som det står på ratten på kameran. Plus att du, som jag läste i ett inlägg här ovanför, lär dig sambandet mellan bländare och slutartider. Först när du kan det kan du få ut mer av din kamera. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar