Annons

"Hårt" LCDskydd för D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exiffen

Aktiv medlem
Hej är det någon som sett något hårt LCD skydd till D40 ännu?

Det jag är ute efter är ungefär som det bm-7 som sitter på min d80.

Kanske har Nikon gjort som Canon och försett D40 med inbyggt skydd. Skönt i så fall. På Canon kostar glaset som skyddar displayen bara ett par hundra kronor. Dessutom slipper man vara rädd för att tappa det...

Tyvärr har jag inte sett något hårt skydd till D40, men jag monterade på skyddsplast som man klipper till önskat format, det är dyrt som synden, men man skyddar ju displayen förhoppningsvis.

/Mats

Hmmmm.. Det sitter väl samma skydd på Nikons dslr kameror som på alla andra märken, dvs, ett skyddsglas över displayen ? På D2'orna och D200 gör det det i allafall.

På min Nikon Coolpix 7900 sitter det därimot inget skydd alls över displayen.

På d40 saknas det x-tra skydd över LCD´n
på d200 finns BM-6 som skydd för displayen och det är något liknande min bror vill ha till sin D40.

Bilagor

• ni1220_nikonbm6.jpg
    ni1220_nikonbm6.jpg
    29.4 KB · Visningar: 450
Det där skyddet är inte ett skydd för själva displayen, det är ett skydd för skyddet så att säga, det sitter redan ett glasskydd över displayen, precis som det gör på tex mobiltelefoner.

/kent

Men varför kör Nikon med dubbla skydd egentligen? Får man repor på Canonkamerornas display byter man ut skyddet och det kostar trehundra kronor att byta vad jag förstått.

Varför har Nikon ytterligare ett skydd som försämrar bilden, är relativt lätt att tappa bort och kostar 4-500 kronor att köpa nytt?

Verkar som hängslen och livrem... samtidigt...

Slowfinger skrev:
Men varför kör Nikon med dubbla skydd egentligen? Får man repor på Canonkamerornas display byter man ut skyddet och det kostar trehundra kronor att byta vad jag förstått.

Varför har Nikon ytterligare ett skydd som försämrar bilden, är relativt lätt att tappa bort och kostar 4-500 kronor att köpa nytt?

Verkar som hängslen och livrem... samtidigt...
Och hur lätt på en skala är det att byta glaset tror du? Då måste man ju montera isär hela kameran! Knappast nåt man gör själv, och ska man lämna in den så kostar det raskt mycket mer än några hundra.

Jag använder skydsplast till Ipod på min D50, finns på nätet o Clas Ohlsson. Funkar bra.

JL

Makten skrev:
Och hur lätt på en skala är det att byta glaset tror du? Då måste man ju montera isär hela kameran! Knappast nåt man gör själv, och ska man lämna in den så kostar det raskt mycket mer än några hundra.

Som jag förstått det kostar det några hundra inklusive arbete. Hur som helst - jag tycker att det är skönt att slippa skyddet sedan jag gick över till Canon. Men det är möjligt att jag hade kunnat köra utan även på Nikon...

Jag tycker nog inte att det är ett problem med detta "xtra" skydd på min D80.

Förstår att endel här hängt upp sig på min formelering i mitt första inlägg. Givetvis saknar inte D40 "glasskiva" framför LCD´n!
Det jag söker är det hårda skyddet för att slippa få repor i "glaset".
Jag byter hellre en bit plast för ngn hundralapp som med lätt het kan tas av om sikten e för dålig än lämnar in min kamera på reparation. Jag tror inte ens den inbitan Canonisten skruvar isär sin kamera och byter glaset för att det är så lätt bytt.

Jag är kanonglad! över det extra plastskyddet till mina Nikons. Jodå, Nikon har samma typ av skyddsglas över LCD'n som Canon har och det kostar ett par hundra kronor att byta PÅ VERKSTAD!. Det är just det här som är problemet. Kameran måste in på verkstad med stillestånd som följd.

Jag har tappat ett par tre plastskydd vilket är skit men samtidigt har jag spräckt två tre skydd och det som nu sitter på är tämligen repigt och har således tagit smällen istället för glaset över LCD'n. En bra lösning är det hur som helst. Jag har dessutom lyckats spräcka skyddsglaset över LCD'n vid ett tillfälle utan att plastskyddet gick sönder...bra jobbat Mankan!

Tycker man inte om det så är det ju dessutom bara att ta bort det eller hur.

Slowfinger skrev:
Som jag förstått det kostar det några hundra inklusive arbete. Hur som helst - jag tycker att det är skönt att slippa skyddet sedan jag gick över till Canon. Men det är möjligt att jag hade kunnat köra utan även på Nikon...
Av nån outgrundlig anledning så känner jag på mig att Nikon skulle ta bra mycket mer betalt än så;-)
Och som Mankan skriver, det är ju bara att montera bort skiten om man inte vill ha det. Personligen satte jag en fin repa i glaset på min D50 som inte hade nåt extra plastskydd.
Enda nackdelen med plastblaffan är att den är FUL. Men jag tycker inte att den försämrar bilden nämnvärt.

Hej!

Det verkar varken svårt eller dyrt att byta LCD-skyddet på en Canon. Det går att byta helt själv utan att "montera isär hela kameran". Se nedanstående.

Windman skrev:
Här kan du läsa om en snubbe som bytt på sin 20D själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10852446

Och på denna firma kan du beställa fönstret löst:
http://www.mkelectronics.com

Windman skrev:
Här finns pdf-filer med partnummer till Canons kameror.
http://www.tingstrom.se/canon/Digital EOS/

På 30D så heter plasten till displayen på baksidan CB3-2995, och den lilla på ovansidan CB3-1651.

Jag skall maila http://www.mkelectronics.com och fråga om den har båda hemma.

De har för lilla displayen CB3-1651, den kostar 55kr inkl moms.

Min helt personliga SLUTSATS är:

Att skydda ett plastskydd, som dessutom kostar lika lite att byta som de 3eparts-skydd som finns. Det är HELT ONÖDIGT !

Referens: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71917&perpage=15&pagenumber=2

Mvh/Pär

Det går att byta själv på en Nikon oxå. I alla fall på min D2X. Glaset är monterat från utsidan med tejp. Det svåra är att ta bort resterna från den gamla tejpen för att få dit det nya snyggt och fint. Glaset kostade om jag minns rätt 165 spänn till min D2X, Själva monteringen tog Lasses ca 100 spänn för, En spottstyver således. Dom gjorde det dessutom medan jag väntade (som vanligt) fantastisk service.....Trots det så tog det över två timmar pga resa mm.

Jag föredrar att ha plastskyddet på plats.

Mankan

Om man vill ha ett skydd eller inte är väl helt upp till var och en. Helt klart så kan det bli svårare att se på displayen med ett extra plastskydd, men det är ju så lätt att plocka bort, så jag ser inte problemet. På min D70 sitter skyddet med en elastisk sytråd som gör att jag kan poppa loss det med tummen och det hänger kvar i kameran om jag väldigt snabbt vill visa bilder för någon på displayen och skyddet stör. Tycker det är ganska smidigt att det är plastskyddet som blir nedsmutsat eller nedfettat av att min näsa ligger mot, snarare än LCD-glaset som jag då måste torka rent. Men det är som sagt personligt hur man vill ha det.

Annars har jag en Delkin eFilm som jag använder vid tillfälle. Speciellt praktiskt är det när man inte tittar på LCDn hela tiden när man plåtar men vill undvika störande ljus när det är riktigt soligt ute. Det finns ingen specifikt för D40, men det kanske kommer. Det finns universella varianter men jag är osäker på hur mycket de inkräktar på knapparna.

http://www.delkin.com/products/popupshades/index.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar