Annons

Hållbarhet-Crimson canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej på er!
Har nyligen kört ut en 40x50 canvas från crimsom, och det ser onekligen ganska trevligt ut! Jag har förstått att dessa kopior körs på en epson inkjet av något slag med något slags bläck. Vet någon något om hållbarheten på dessa utskrifter. Är det något man kan använda till utställning och försäljning (Vill använda samma material till utställningen och försäljning av de utställda bilderna). Man vill ju att sålda bilder inte skall blekna bort efter 2-3 år.

Ni som har erfarenhet - svara så vore jag tacksam!!!
 
Tonyeagle skrev:
Vet någon något om hållbarheten på dessa utskrifter.

Den skrivs ut med en pigmentbläckskrivare, vilket ger en hållbarhet som är bättre än färgpapper om man använder en bra canvas. En bra canvas är framförallt syrafri.

Stefan
 
Vad fick du betala för den?Själv var jag på kurs hos k-ram o lärde mig spänna Canvas det har kommit nya spännramar som gör att bilden nästan upplevs som tredimensionella .
Lite ot
 
275 + moms

275 spänn + moms och då fick jag "oexponerad" canvas på 10 cm runt omkring så att man kan spänna upp den.
 
Vet att epsons bästa A3-skrivare, vad den nu hette R800 eller nåt sånt, med orginalbläck ska ge kopior som enligt dem själva håller i 70 år. Så jag tror nog dessa borde hålla i långt mer än 2-3 år. Men livstiden beror förstås mycket på hur mycket ljus kopiorna utsätts för.
 
dwargert skrev:
Vet att epsons bästa A3-skrivare, vad den nu hette R800 eller nåt sånt, med orginalbläck ska ge kopior som enligt dem själva håller i 70 år. Så jag tror nog dessa borde hålla i långt mer än 2-3 år. Men livstiden beror förstås mycket på hur mycket ljus kopiorna utsätts för.

De skrivare som Crimson använder är väl antagligen Epson 9800. Enligt Henry Wilhelm, som anses som den största auktoriteten på detta område, ska den canvas som de har testat ge en hållbarhet på 46 år i rumsbelysning utan glasning eller skyddslackning. Och det är innan man börjar se en färgförändring. Med rätt skyddslackning fördubblas hållbarheten.

Stefan
 
Detta är bra att veta...ska nog föreslå lite canvaspapper när jag levererar lite bröllopsbilder nu i veckan. Canvas är förbannat snyggt också.
 
Vad jag kan se så gör dem bilderna på vanliga fotopapper på crimson.se. Tror ej att det är rätt länk. Det stavades ju crimsom föregående.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.