Therese,
Jag använder Portfolio 7 för mina bilder och det funkar riktigt bra. Väldigt enkelt att importer, bara att dra och släppa så får man flera alternativ exempelvis om du vill kopiera eller flytta, byta namn mm. Du kan sortera dem i mappar och album eller om du vill ha flera databaser.
Det är också enkelt att lägga till sökord, har tillochmed för mig att du kan göra det direkt vid import om så önskas. Finns heller ingen begränsning av hur många du kan lägga till. Kopierade själv faktiskt sökorden här från FS, eftersom jag tycker de täcker in det mesta, och lade till i sökordpaletten. Sen är det bara att märkera några bilder och välja de sökord som passar och lägga till, jätteenkelt.
Visningen av bilderna kan sorteras efter EXIF-data som förövrigt såklart hänger med in i Portfolio. Du kan också skriva in mer info som följer med filen sedan när den flyttas mellan datorerna.
Den har en bra och snabb förhandsvisning och man kan göra enklare redigering tex vrida bilder, ändra upplösning, färgläge mm. Däremot kan det bli lite segt att ladda databasen om man har mycket bilder och inställningen att visa alla bilder i databasen vid öppning.
Det ska också gå att exportera album för internet men det har jag inte provat ännu.
Man kan också göra sitt eget utseende på albumen och bestämma vad som ska synas vid tummnagelbilderna tex namn, datum, EXIF-data mm. Finns också flera olika vyer att välja mellan om man vill ha översikt över bilderna eller om man vill ha så mycket info om dem som möjligt.
Nu har jag bara använt programmet som bildarkiv så hur det fungerar med övriga dokumentformat har jag ingen aning om.
Hoppas det hjälpte något.
Jo, en sak som jag glömde som är riktigt bekväm är att det bara är att dra och släppa bilderna över andra program så monteras de. Så man slipper leta upp orginalfilen.