Annons

Hålla kvar vid Pentax eller byta märke

Produkter
(logga in för att koppla)

Per B

Avslutat medlemskap
Har i nuläget diverse gammal Pentax utrustning två af objektiv o resten manuellt en lite större blixt funderar på vad som är bästa köp att forsätta köra på Pentax eller byta märke.
Lutar åt Canon om jag skulle byta. Vet inte hur mycket man kan utnyttja mina gamla pentax grejor?Hur mycket skiljer nya objektiv ifrån gamla vad det beträffar skärpa o kontrast osv.
Dom tillhör en SFXn kamera vilket var en värsting när den va ny.
Om det blir pentax så blir det nog K20.
Mvh Per

Har i nuläget diverse gammal Pentax utrustning två af objektiv o resten manuellt en lite större blixt funderar på vad som är bästa köp att forsätta köra på Pentax eller byta märke.
Lutar åt Canon om jag skulle byta. Vet inte hur mycket man kan utnyttja mina gamla pentax grejor?Hur mycket skiljer nya objektiv ifrån gamla vad det beträffar skärpa o kontrast osv.
Dom tillhör en SFXn kamera vilket var en värsting när den va ny.
Om det blir pentax så blir det nog K20.
Mvh Per

Vissa gamla objektiv har toppskärpa. Jag har t.ex. en gammal M100/2.8 som är superskarp på min K20. En gammal M28/2.8 kommer inte långt efter. Jag gillar även min M200/4, men upplösningemässigt orkar den inte riktigt med K20, men funkar bra på K10. Dess bokeh är dessutom helt magnifik.

Byt Nu!

Jag bytte från Minolta till Canon pg digital systemkamera d30. Nu slipper jag vara avis på alla som säljer fina Canongrejer på blocket och FS. Annars är jag sugen på pentax som var min första systemkamera på 60 talet, en sp 500 med supertakumar 55 1,8 (?). Idag bara skit.
Men inte då.

Super Takumar 55/1.8 är verkligen inte skit i nuläget :S
Håller samma klass som vilken modern 50/1.8 i dagsläget, lätt!

Det enda som vissa skulle avstå ifrån är ju att objektivet endast är MF!

Om du behöver gå ner ett snäpp i huskvalitet för att ha råd med nya objektiv för att du ska byta hade jag nog inte bytt.... Men det beror ju på hur mycket din fotostil är beroende av AF...!

Dina manuella objektiv går inte av för hackor - men dom saknar ju just AF... :)

Köper du en K20D med kitobjekiv nu (och sedan inte köper fler Pentax-objektiv) kan du alltid byta senare, med samma kapitalförlust som om du köpt en Canon. Köper du en Canon nu, och vill ha 50/1.4 och 100/2.8 till så kostar det ju lite extra... (iofs då +AF men -bildstabilisering).

Klämm & känn. Vilken kamera trivs du bäst med? Tror du att du kommer lägga till lite nya objektiv om du köper Canon? När isf - med en gång eller senare?
Kolla så att blixten du har fungerar med digitala Pentax-modeller... Gör den det har du sparat ytterligare 2k att lägga på nåt annat.

Om du köper en Canon så kan du fortfarande använda de manuella objektiven med en adapter, men utan bländarautomatik dock.

Inte mycket hjälp kanske - men lite att tänka på... :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto