Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hästmannen

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
På söndagen den 4/3, kl 20.00-21.00 visar SVT2 dokumentären, Hästmannen, av min favoritfotograf, Peter Gerdehag.

Saxat från DagensTv.com;
Svensk dokumentär. Stig-Anders lever livet enligt nedärvda traditioner på familjegården i Råskog i djupaste Småland. Så kommer stormen, som över en natt förändrar Stig-Anders stilla liv till ett drama på liv och död. Naturfotografen Peter Gerdehag och redigeraren Tell Johansson skildrar i mötet med "Hästmannen" Stig-Anders ett märkligt och unikt livsöde. Även 8/3 och 10/3. [8549]

-- Nicke

Jag har sett Hästmannen tidigare och kan varmt rekommendera den. Verkligen ett faschinerande livsöde, skickligt skildrat med en hel del mycket vackert foto. Den är stundtals lite seg och långrandig, men då har man å andra sidan chansen att lägga mer uppmärksamhet på att studera bildspråket.

Jädrans, så fina bilder det fanns på hans hemsida - helt underbara färger! :eek:)

Slowfinger skrev:
Och filmen var helt fantastisk. Missa inte repriserna den 8/3 och 9/3.
Ja, jag ska kolla bara det inte krockar med programmet om Georg Oddner som jag såg idag och bara måste se igen. Vilken enastående fotograf och konstnär!

Japp två helt underbara dokumentärer den här helgen
vi få Tackar SVT som satsar på sån program
det är annat än de andra kanalerna som kör sin
som jag kallar det PajasTV!

För de som missade den och som inte kan se reprisen kan man tillägga att den ju ligger på svt.se. Visserligen blir det inte riktigt samma kvalitet då men ändå.

Jo,det var en helt fantastisk film, mycket bra! Jag såg den tillsammans med flickvän och hennes föräldrar som är uppväxta på landet. De hade kommentarer hela tiden om sättet han brukade sina marker på, det var mycket de kände igen från sin barndom. Härligt med TV som berör på ett positivt sätt, annars är det bara ytligheter eller problem-TV...

/Per

nikitin skrev:
På söndagen den 4/3, kl 20.00-21.00 visar SVT2 dokumentären, Hästmannen, av min favoritfotograf, Peter Gerdehag.

Hej!

Jag blev också rekommenderad Hästmannen, så jag spelade in den, men har inte tittat på den ännu. Nu blir jag ännu mer nyfiken. Jag får skydda den så jag inte råkar radera den av misstag så länge.

Tack för länken med Peter Gerdehags bilder. Jag kände inte till honom sedan tidigare. Bilderna är så bra att jag inte orkade titta igenom dem ordentligt. En hastig titt på miniatyrerna och jag insåg hur långt efter den mästaren jag ligger. Jag får titta noggrannare på dem när jag känner mig redo för inspiration av den digniteten.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag var och såg fotoutställingen hästmannen när jag hälsade på några släktingar utanför Borås. Måste säga att den verkligen var sevärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar