Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Här kan vi ha något nytt (K30D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vågar inte riktigt än satsa på mer optik till min Pentax,vill som sagt ha en snabbare kamera/optik nästa gång jag byter upp mig så man får väl vänta och se vad som kommer först.Är grymt sugen på Canon 40/50D men om Pentax kommer med nåt liknande så..........
 
Fortsätter skvallret. Senaste ryktet säger:

Namn: Pentax K7D
Sensor: APS-C (möjligtvis kvadratisk)
Inbyggd blixt: Nej
Filmfunktion: Ja (720p)
Live-view: Ja

Övrigt: Nytt autofokussystem, live-histogram och annan info i den optiska sökaren, adaptermöjlighet till de kommande 645-gluggarna.

The embargo of the informations concerning this camera ends on the third week of May 2009 (Tolkar detta som: "Officiell information tredje veckan i maj")

http://catetoblog.blogspot.com/2009/04/confirmed-new-dslr-from-pentax-is.html
 

Ja, ett gammalt rykte som låter intressant. Kanske kommer man inte kunna ta helt kvadratiska bilder (eftersom hörnen skulle falla utanför objektivets ljusinsläpp), men man kan i så fall välja mellan landskap- och porträttbilder utan att behöva vrida kameran.

Sajten http://tekade.de/ har en tom post för en Pentax K**D för 1500 euro. Nån gång i juni/juli...

Kan de va nåt?
 
Ja, ett gammalt rykte som låter intressant. Kanske kommer man inte kunna ta helt kvadratiska bilder (eftersom hörnen skulle falla utanför objektivets ljusinsläpp), men man kan i så fall välja mellan landskap- och porträttbilder utan att behöva vrida kameran.

Sajten http://tekade.de/ har en tom post för en Pentax K**D för 1500 euro. Nån gång i juni/juli...

Kan de va nåt?

Men. Men. Pentax argument mot fullformat har ju varit att det inte går med ett PK mount att få stabilisering i huset. Det är för trångt. Ska de droppa stabiliseringen då?

Tokigt. Men skulle gilla fyrkantigt. :D
 
Men. Men. Pentax argument mot fullformat har ju varit att det inte går med ett PK mount att få stabilisering i huset. Det är för trångt. Ska de droppa stabiliseringen då?

Tokigt. Men skulle gilla fyrkantigt. :D

Sensorn skulle ju fortfarande vara bred som APC-S, fast lika hög som fullframe (dvs ca 24 x 24 mm). Kanske har de löst stabiliseringen.

Såhär:
 

Bilagor

  • squaresensor.jpg
    squaresensor.jpg
    26.3 KB · Visningar: 442
Visst skulle det vara roligt med en kvadratisk sensor, men lite dyrare blir det. Större sensor, spegel och prisma, men praktiskt med kameran i vågrät läge. Tyvärr funkar det nog inte med vissa motljusskydd, som är mer eller mindre anpassade till sensorns format.

Men SR(skakreducering) skulle funka.
 
Vad jag hört är problemet att få plats med spegeln med kvaratisk sensor i 24x24 men av prismats storlek att dömma undrar man ju om det inte är nått i görningen...
 
Vadå? Prismat ser inte ut att var större än på en k10/k20 vad jag kan se, bara lite annan form på skalet.

Samt spegeln är ändå större i en vanlig analog kamera och där får den plats, så varför skulle den inte få plats i en digital dito?
 
Senaste...kan stämma då kameran verkar har en dedikerad mirror lockup
vid avtryckaren

On another forum, someone claiming having them from Pentax posted the following specs:
Name: K7
Same sensor as the K20D
Up to 6400 ISO with better noise treatment
5 images/sec
100 % viewfinder
Better weatherproofing
Mirror lockup
Liveview and HD Video
Better stabilizer .
Better DRE mode
77 zones light metering
Much better AF system even with non-SDM lenses
3 inches/ 920 000 pixels screen with in-body editing (crop...)
1/8000 shutter with 1/250 sync
Very agressive pricing, less than 1500€ with the kit lens
 
Ganska små förbättringar här och var, inget revolutionerande. Med andra ord, det låter troligt.
 
Senaste...kan stämma då kameran verkar har en dedikerad mirror lockup
vid avtryckaren

On another forum, someone claiming having them from Pentax posted the following specs:
Name: K7

Better weatherproofing

77 zones light metering

Very agressive pricing, less than 1500€ with the kit lens

K7 tror jag inte på.
Va ere för fel på vädertätningen?
När billiga Pentax MZ-M kom för ca 13år sen med bara 2 zoners ljusmätning ansågs den i tester ha ganska bra ljusmätning; fler zoner behöver inte vara bättre.

Gissar att priset 1500€ kommer från en webbhandlare som vill få in beställningar, priset kan säkert justeras enligt villkoren...

Jo just det, spegeluppfällningen behöver inte en egen knapp, det räcker med menyn och att man kan välja en knapp i menyn för 2sekunders...
 
Jag sniffar lite Fullformat jag.. :) Håller tummarna för att Pentax också går in på framtidens sensorformat.

Detta är i princip vad som håller mig ifrån att sälja iväg min canon-utrustning. Vi säljer Pentax på jobbet och jag måste säga wow! Härlig känsla och bra optik.
 
Jag skulle inte tacka nej till Pentax heller den dag jag ska byta från D3:an, ända sen jag började med foto har jag bara hört gott om Pentax.. Bara deras FF:are hamnar i rätt prisklass, om den nu blir FF dvs..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.