Annons

Nikon Z6 + Tamron 70-200 f2.8 G2 oljud i bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant problem som tål att fundera på. Jag har inte exakt den kombo som du beskriver men något i närheten. T.ex. Z7+Tamron 100-400/4,5-6,3, som uppför sig precis som ditt 70-200/2.8. Provade även med Tamron 24-70/2,8 som också klickar på samma sätt från bl 6,3 till största bl 2,8. Klickandet är markant, men har aldrig stört mig tidigare då jag t.ex. inte filmar med dessa objektiv. Då hade det varit direkt störande vid f-byten under pågående filmning!
Provade också med z 24-120/4S som är knäpptyst på hela f-omfånget! Det där knäppandet verkar vara ett "dolt" kompabilitetsproblem för Tamronobjektiven.
Är det elektronisk bländare på dessa objektiv? Funderar på om deras elektriska bländare kan låta mer än mekanisk på Tamron.

Jag jämförde två nikon med mekanisk och elektronisk och det var det samma låga klick från båda
 
AlltId svårt att jämföra ljud, men enligt Ulf så har han det också på sina Tamron men inte på nikonobjektiven. Så troligen är det inget fel på ditt objektiv utan att Tamron låter så, har du någon riktig fotoaffär i närheten så kan du ju alltid testa ett Tamron i butik och jämföra med.

Jag hör ju ett svagt klick på mina nikon, men har förstått nu att Tamron klick är betydligt högre.

Jag bytte in alla mina tredjepartsobjrktiv till nikon när jag gick över till Z6, behöll ett Tamron 90/2,8 VR makro av första generationen, det var inte uppdaterad och lät som ett tröskverk vid fokusering och efter ett tag med Z6 så slutade AF helt att fungera i objektivet. Så det fick bli ett nikon även för detta. Är ju synd att det är så med tredjepart till Z ( liknade för Canon R) att tredjepart är lite utestängda med den nya fattningen och det är lite svajigt via adaptern. Tycker jag hör mer problem med tamron än med sigma optik, vet inte om det ligger något i det?

Det ska bli intressant vad Tamron svarar, om de är medvetna om de högre klicken med Z hus
När det gäller Sigma så hade jag ett 70-200 F2.8 (ej art modellen) till en D750 innan det blev en Z6. Där var det ljud när fokus låstes på motiven. Hade även 105 macro från Sigma och samma ljud där. Väldigt irriterande. Verkar som man numera får hålla sig till Nikon även om det blir andra priser.
 
Jag tog och lyssnade på min 35:a i dag och om jag lägger örat intill objektivet kan jag höra ett svagt klickande. Samma på de övriga. Tamrons hörs betydligt mer, men det kanske är normalt även om det är irriterande högt.
 
Jag tog och lyssnade på min 35:a i dag och om jag lägger örat intill objektivet kan jag höra ett svagt klickande. Samma på de övriga. Tamrons hörs betydligt mer, men det kanske är normalt även om det är irriterande högt.
Jag använder läge M och autoISO , så jag ändrar inte bländaren så ofta så jag hade nog inte stört mig. Men om du skulle använda S så rör sig bländaren hela tiden och där kanske man skulle bli tokig. Kanske kan du hitta ett sätt där du kan leva med det, nä troligen inte något fel på objektivet utan att det är så
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.