Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hänvisning till "fotolagar"

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Hej! Jag är intresserad av att hitta i någon text, svart på vitt, vad fotografer får plåta och inte. Sedan tidigare har jag, från mun till mun, fått reda på att man i princip får fota på de flesta offentliga platser, på privata områden med tillstånd men aldrig i en rättssal eller mot försvarsmaktens mark.

Jag skulle vilja ha lite mer handfast och konkret information som verkligen gäller och som man kan luta sig mot. Vet ni var någonstans jag kan finna sådan information? Tack på förhand!

http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt Här finns lite intressant att läsa.

Sen är det ju skillnad på vad du får fotografera och vad/hur du sedan använder bilderna.

Tack så mycket för länken. Jag ska kika på den direkt. Samtidigt undrar jag även om det finns något mer matigt, något med mer information och som är giltigt. Om jag ska berätta om olika lagar och regler för andra fotografer så vill jag ju gärna ha en pålitlig källa. Jag menar inte att SF Förbundet inte är pålitligt, jag menar att jag även söker mer information. Tack igen!

Frågan om vad som är tillåtet är knepig att ge ett direkt svar på, eftersom den rättsliga principen är att allt som inte är förbjudet är tillåtet.

Man kan alltså koncentrera sig på vilka inskränkningar i rätten att ta bilder som finns.

Många av Försvarets objekt har inget fotoförbud, utan där det finns fotoförbud är det skyltat, och det är länsstyrelsen som utfärdar sådana förbud. Inom privata områden av olika slag är det den som förvaltar området som kan utfärda förbud mot fotografering. Också ett sådant förbud måste meddelas för att gälla.

När det gäller den privata sfären har innehavaren större skydd av hemmet och dess närmaste omgivning. En markägare kan inte införa fotoförbud över sådan mark där allemansrätt gäller, men inne på den egna tomten kan han hävda att man inte får fotografera. Fortfarande måste det meddelas, och det gäller inte fotografering när man befinner sig utanför området.

Så även om det inte är överdrivet luddigt är det nära nog omöjligt att kartlägga vad man inte får fotografera - för övrigt är många av de objekten sådana att de inte får kartläggas.

Principen är i alla fall att allt får fotograferas om inte annat meddelas.

Ett specialfall är den nya lagen om kränkande fotografering, som gäller smygtagning på platser där man förväntas kunna vara ifred, som exempelvis på toaletten eller i omklädningsrum eller hemma i sitt eget sovrum.

Nu gick jag igenom texten så noggrant jag kunde. En punkt kunde jag dock inte hitta.

Jag fotograferade på T-Centralen i Stockholm och blev mött av en väktare. Han informerade om att jag behövde ha tillstånd av Järnhusen, om jag inte minns fel. Om jag har förstått lagen rätt så måste det ju innebära att T-Centralen inte anses vara allmän mark utan ägs av Järnhusen som då har rätt att neka eller tillåta fotografering. Jag såg dessutom inget förbud mot fotografering någonstans.

Väktaren var ändå trevlig och sa att jag behövde söka tillstånd nästa gång men att det gick bra att fotografera så länge jag inte störde någon. Då blir en annan fråga om hans ord räcker om han är anställd av Järnhusen. Vem har befogenhet att ge tillstånd?

En till grej som väktaren nämnde var att han sa att jag måste söka tillstånd vid alla tillfällen när jag fotograferar på stativ. Det har jag aldrig hört talas om och hittar inte i texten. Är det något ni känner till?

Nu gick jag igenom texten så noggrant jag kunde. En punkt kunde jag dock inte hitta.

Jag fotograferade på T-Centralen i Stockholm och blev mött av en väktare. Han informerade om att jag behövde ha tillstånd av Järnhusen, om jag inte minns fel. Om jag har förstått lagen rätt så måste det ju innebära att T-Centralen inte anses vara allmän mark utan ägs av Järnhusen som då har rätt att neka eller tillåta fotografering. Jag såg dessutom inget förbud mot fotografering någonstans.

Väktaren var ändå trevlig och sa att jag behövde söka tillstånd nästa gång men att det gick bra att fotografera så länge jag inte störde någon. Då blir en annan fråga om hans ord räcker om han är anställd av Järnhusen. Vem har befogenhet att ge tillstånd?

En till grej som väktaren nämnde var att han sa att jag måste söka tillstånd vid alla tillfällen när jag fotograferar på stativ. Det har jag aldrig hört talas om och hittar inte i texten. Är det något ni känner till?

http://sl.se/sv/info/kundservice/filma-fota/

En tumregel är att om det är tak på platsen där du tänker fotografera så är det "den som råder över platsen" som kan meddela fotoförbud. Det finns något enstaka undantag från "takregeln". Samma sak gäller instängslade områden. Det behöver inte vara fotoförbud, men det kan vara det.
Stativ och blixt är ofta illa sett eftersom det kan störa resande, gäster och kunder.
I just fallet Jernhusen så gäller detta:
http://www.jernhusenmedia.se/index.php/filmtillstand

Tack för länken, men det står inte något om SJ eller framförallt: vem som äger/har befogenhet till T-Centralens övre plan.

Du förefaller ha lite dålig koll på vad som är vad. T-centralen är tunnelbanestationen och den tillhör SL. Stockholm C är järnvägsstationen och den tillhör Jernhusen avseende själva lokalerna. SJ AB är inte inblandade på något vis, annat än som hyresgäst.

Vad glad jag blir för alla snabba och sakliga svar! Och ja, jag må ha dålig koll på vad som är vad men tack för att ni klarade upp det för mig. Det var nog Stockholm C jag menade.

Det verkar som att jag har tillstånd att fotografera på Stockholm C men, om jag har tolkat texten rätt, så måste jag betala hyra om jag vill fotografera med stativ på deras golv. Så här står det:
"Behövs kamerastativ, rekvisita som kräver golvyta eller el vid foto-/filmtillfället tillkommer alltid en kostnad för hyra av eventyta."

Vad glad jag blir för alla snabba och sakliga svar! Och ja, jag må ha dålig koll på vad som är vad men tack för att ni klarade upp det för mig. Det var nog Stockholm C jag menade.

Det verkar som att jag har tillstånd att fotografera på Stockholm C men, om jag har tolkat texten rätt, så måste jag betala hyra om jag vill fotografera med stativ på deras golv. Så här står det:
"Behövs kamerastativ, rekvisita som kräver golvyta eller el vid foto-/filmtillfället tillkommer alltid en kostnad för hyra av eventyta."

Använder du enbensstativ sä lär väl hyran bli försumbar.

Använder du enbensstativ sä lär väl hyran bli försumbar.

Om jag har tolkat deras text rätt, och om jag ska vara petig, så tolkar jag "kamerastativ" som vilket stativ som helst som man applicerar kameran på. Antar även att det gäller enbensstativ, gorillastativ eller hemmagjorda stativ. Så länge det lutar sig mot deras golv så antar jag att man blir skyldig. Det är min tolkning.

Om jag har tolkat deras text rätt, och om jag ska vara petig, så tolkar jag "kamerastativ" som vilket stativ som helst som man applicerar kameran på. Antar även att det gäller enbensstativ, gorillastativ eller hemmagjorda stativ. Så länge det lutar sig mot deras golv så antar jag att man blir skyldig. Det är min tolkning.

Det där med hyran rör nog i huvudsak de som ska fota/filma kommersiellt.

Fotar du för privat bruk handlar det nog mest om att de inte vill att du skall kunna tänkas vara i vägen för eller hindra andra som rör sig på stationen. Så länge du är hänsynsfull och inte är i vägen så lär du få vara ifred. Tänk på att ett stativ kan upplevas som ett hinder på många ställen, skulle en säkerhetsvakt på till exempel Stockholms C säga till att de inte vill att du använder stativ så lär väl de har tolkningsföreträde huruvida det är i vägen för andra eller inte.

Nu tror jag bildsten menade att ytan som du tar i anspråk med ett enbensstativ är liten och att kostnaden blir därefter.

Hinder

Det där med hyran rör nog i huvudsak de som ska fota/filma kommersiellt.

Fotar du för privat bruk handlar det nog mest om att de inte vill att du skall kunna tänkas vara i vägen för eller hindra andra som rör sig på stationen. Så länge du är hänsynsfull och inte är i vägen så lär du få vara ifred. Tänk på att ett stativ kan upplevas som ett hinder på många ställen, skulle en säkerhetsvakt på till exempel Stockholms C säga till att de inte vill att du använder stativ så lär väl de har tolkningsföreträde huruvida det är i vägen för andra eller inte.

Ett stativ kan vara ett hinder för synskadade och dessutom i samband med utrymning vid brand eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar