ANNONS
Annons

"Hälften kvar"

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag har enskild firma och jag har för mig att jag har hört att det finns en enkel tumregel att man får behålla ungefär hälften av det man fakturerar när skatt och avgifter har räknats bort. Men gäller denna tumregel med eller utan momsen? Alltså, om jag vill få kvar 500kr netto (för en utförd tjänst), skall jag då fakturera 800kr plus moms eller 1000kr plus moms?

Hans-C skrev:
Jag har enskild firma och jag har för mig att jag har hört att det finns en enkel tumregel att man får behålla ungefär hälften av det man fakturerar när skatt och avgifter har räknats bort. Men gäller denna tumregel med eller utan momsen? Alltså, om jag vill få kvar 500kr netto (för en utförd tjänst), skall jag då fakturera 800kr plus moms eller 1000kr plus moms?

Det är snarare så att du får behålla en tredjedel i slutändan och momsen räknar du inte med.

Kunden betalar 1250
Staten tar 250kr direkt
Du får 1000
Efter skatter och avgifter får du i runda slängar 350kr i handen lite beroende på din inkomstnivå i övrigt.

400kr i timman + moms blir alltså 135kr/timma i din plånbok.

Vad är det för skattesatser du räknar med när du säger 1/3 och räknar bort momsen. Räknar du då in till företaget eller som att du tar ut det i lön.

1/3 brukar man säga eftersom skatt - 30% och soc. avg. - 33%, Detta blir ju som bekant 63%.. och detta efter att momsen är borträknad.

Så på 1000:- in i företaget (efter momsredovisning) så får man kvar ca 370:- eller lite styvt en tredjedel.. Som lön efter skatt alltså.

Damocles skrev:
Vad är det för skattesatser du räknar med när du säger 1/3 och räknar bort momsen. Räknar du då in till företaget eller som att du tar ut det i lön.

Som att jag tar ut det i lön (i min plånbok) och jag har då räknat med normal inkomstskatt.

Eftersom det är en enskild firma så är det ju där vinsten per automatik hamnar om man inte investerar pengarna vilket i o f s kan vara fallet ibland.

Jeppe skrev:
1/3 brukar man säga eftersom skatt - 30% och soc. avg. - 33%, Detta blir ju som bekant 63%.. och detta efter att momsen är borträknad.

Så på 1000:- in i företaget (efter momsredovisning) så får man kvar ca 370:- eller lite styvt en tredjedel.. Som lön efter skatt alltså.

Har man sedan ett vettigt välbetalt jobb vid sidan om så blir ju skattesatsen betydligt över 30%.

Men det där får man ju räkna på själv och se vad man har i årsinkomst.

Ett enkelt exempel
Säg att du vill ha 100:- i plånboken och har en marginalskatt på 50%.
Då måste du ta ut en bruttolön på 200:-
Då måste du betala sociala avgifter 66:-
Det kostar då ditt företag 266:- att du ska få en hundring. Då måste du fakturera 332,50:- inklusive moms.
Du får alltså behålla mindre än en tredjedel om du har någorlunda hög inkomst i övrigt.

ANNONS