Annons

gulstick

Produkter
(logga in för att koppla)

theerik

Medlem
Jag har ett litet problem. När jag fotar inne utan blixt så blir det ett kraftigt gulstick i mina bilder. Jag vet att det har att göra med färgtemperaturen och att man kan köpa film som är till för gulare ljus. Men vad ska det stå på filmen. Vilket ljus är de olika färgtemperaturerna på filmerna bra till?

Finns det något slags filter man kan sätta på då man fotar inne för att slippa gulsticken?

/erik

Tungstenfilm (wolfram på "Svenska") är balancerad för 3200K ljus medan vanlig film är balancerad för 5500K. Kodaks filmer är märkta med T som i Tungsten.

Dia finns t ex min favofilm som är KODAK EKTACHROME 64T men även Portra finns som är en negativ tungstenfilm (Portra 100T). Kolla efter T;et i filmens beskrivning

Ektachrom 64T med ett 85B filter i dagsljus så får man en fin exponeringslatitud, skärpa och vackra färger (ett tips som jag rekomenderar, även om det inte riktigt hör hit)

Patrik.

Har du testat Tungsten + Blixt?
Hur blir det da?

Jag tanker mig foljande scenario, vaggen (bakgrund) kraftigt belyst med bygg lampor.
Objektet framfor / modellen upplattad med blixt.

hm ska nog testa...

vore tackasam for ett svar eller synpunkter / tips...

timo

Nej, det har jag inte testat! Men vill gärna se resultatet även om det blev dåligt.

Tror du kommer att få konstiga hudtoner. En tungstenfilm som blir exponerad i dagsljus går mot det "varma"* hållet alltså blå-vit.

* Egentligen är blått varmare än rött. Ju mer en kropp som värms upp går från rött till blått så blir den varmare men vi säger blått är kallare färg än rött. Det är rörigt....jag vet. Färg temperaturen mäts i kelvin och ju högre värde desto kallare färger och tvärt om, fast egentligen så är ju 5500 varmare än 3200.... Ähh det går inte att förklara vettigt. Hoppas att jag inte rörde till det för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar