Annons

guide: NEF workflow

Produkter
(logga in för att koppla)
egentligen aldrig
om jag gar till fotoaffaren och vill printa tar jag med mig bilden som en 16bit psd och vill jag exportera en jpeg till webben sa gor photoshop den omvandligen automatiskt nar jag valjer save for web.

fast sen kan det ju ha att gora med att jag aldrig anvander ngra andra filter an USM och gaussian blur.
sa att filterna inte stodjer 16bit ar inget problem for mig.

men om du nu ska ga over till 8bit, sa gor detta efter levels/kurvor och eventuell annan fargkorrigering.
/G
 
jag foredrar Shake, fast det ar egentligen till for film och inte stillbilder/tryck.

tank att du ska gora en reklambild dar det du har en bild pa en produkt (eller som oftast en lattkladd tjej) och sen har du 20 olika slumpmassigt utplacerade lager med text runtom dar alla ar olika mycket ur fokus. kunden kommer in och sager "mja jag vill att de ska vara lite skarpare". om du nu har tur sa tog du kopior pa varje textlager innan du suddade, sa det "enda" du behover gora ar att lagga pa ny slumpvis blur pa varje lager, vilket tar en stund... tank sen att kunden andrar sig 5 ganger innan han ar nojd. nu om du haft ett nodbaserat system sa skulle du enkelt kunna lanka alla blur-operationerna till en enda slider som du styr allting med, att andra mangden blur pa alla lagren tar ungefar en sekund.

photoshop ar valdigt stelt och linjart, och kommer alltid vara det eftersom dess massiva anvandarskara ar vana vid det och aldrig kommer att vilja tanka om. tyvarr finns det inga direkta konkurrenter till PS bland stillbildsredigerignsprogrammen vad jag vet.

/G
 
Senast ändrad:
Ehh... Vad är det för RAW-plugg som ni använder? Min ter sig som stenålder jämfört med denna. För att få fram hälften av dessa möjligheterna måste jag dra fram Nikon Capture. Snälla, namn och länk!
 
har diskuterats i 12000 andra tradar, det ar adobes camera raw jag anvander. nar du installerar nikons programvara skriver den over adobes plugin, sa ta bort nikons och in med adobes (som du kan hamta hos adobe.com)
/G
 
Jäkligt skumt, jag installerade nämligen adobe:s efter all nikonmjukvara. Men ska testa igen, tack! Var vänlig ge mig länkar till alla 12000 trådar.
 
swordsman skrev:
Jäkligt skumt, jag installerade nämligen adobe:s efter all nikonmjukvara. Men ska testa igen, tack! Var vänlig ge mig länkar till alla 12000 trådar.
Så länge du installerade Nikons programvara efter att du installerat Photoshop spelar det ingen roll om du installerade Adobe Camera Raw före eller efter Nikonprogramvaran. Det är inte filer som skrivs över utan separata programvaror. Dock används Nikons om den finns.

För tråd på ämnet se till exempel denna. Hoppas det räcker med en, även om det diskuterats flera gånger förr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.