maxzomborszki
Aktiv medlem
Det här blev ett långt inlägg tyvärr, men jag skrev så enkelt jag kunde utan att komma med för mycket generaliseringar av verkligheten. Läser du det tror jag att du ska förstå det. Om inte så får du fråga, jag förklarar gärna.C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Känns som det blev lite för mycket snack om brännvidsförlägning än vad jag ville veta.
Undrar bara om jag ska ha stor eller liten bländare om jag vill ha ett skarpt objektiv men en suddig bakgrund. [...] Förklara gärna så enkelt som möjligt. Jag har inte fattat nånting av det ni har skrivit.
Ska du ha kort skärpedjup, dvs att motivet är skarpt men inte så mycket mer ska du ha en STOR bländaröppning dvs talet efter "f/" skall vara så litet som möjligt (f/1.8 innebär en större bländaröppning än f/22).
Slutartid och bländare hänger ihop så påverkar du den ena måste du kompensera med den andra för att få en korrekt exponering.
För att undvika skakningsoskärpa så ska du ha så kort slutartid som möjligt. (Har du stor bländaröppning kommer du bli tvungen att ha kortare slutartid för att få samma exponering.)Och vilken slutartid.
Hur kort beror på hur stor brännvidd du använder (tumregeln för 35mm-film är ett genom brännvidden eller närmast i sekunder). Som du kanske förstått råder det delade meningar om denna tumregel skall användas rakt av eller ej om man har film/sensorer av andra storlekar.
Jag anser att den inte skall användas rakt av utan du skall ta "bildvinkelfaktorn" även (felaktigt) benämnd "brännviddsförlängningen" med i beräkningarna. Sålunda, använder du ditt objektiv zoomat till ytteränden (70mm) på din kamera skall slutartiden enligt tumregeln vara minst 1/105-dels sekund (närmaste kortare slutartid är 1/125 sekund, så använd denna). Siffran 105 fås som 70 x 1,5.
OBS! Detta är det enkla svaret MEN inte hela. För att svara komplett på din fråga med slutartid måste man tänka på fler saker. Det här kan jag inte förklara så mycket enklare än så här tyvärr:
Notera att denna slutartid BARA har med att göra med hur skakig DU är på handen och inte den sk rörelseoskärpa som uppstår av att ett föremål rör sig snabbt i bild. Vilken slutartid du måste ha för att "frysa" motivet beror på hur mycket motivet rör sig i bildrymden (vilket är det fysikaliska namnet för "på filmen" eller "på digitalsensorn").
Hur mycket motivet rör sig i bildrymden beror på hur stor bildvinkel objektivet har, farten på motivet, avståndet till motivet och motivets rörelseriktning.
I praktiken: Ett motiv som rör sig mot eller från dig kräver inte lika snabba slutartider som ett som rör sig vinkelrätt mot dig. Står du därför så att bilarna kommer mot dig i depån kan du ha ganska långa tider. Står du mitt på en raksträcka och de svishar förbi dig på på någon meters håll behöver du väldigt snabba slutartider. Du kan räkna på detta och med geometri få fram grundvärden men det är inte lönt även om det är mycket enkel matematik. Det är lättare om du går ut till en trafikerad väg och ställer dig där och tar lite bilder på passerande bilar med olika slutartider så ser du snabbt vad du vill använda för slutartid.
Prova gärna att panorera med en bil, dvs följ dess rörelse med kameran i en mjuk rörelse medan du tar bilden. Då kan du få "skarpa" bilder av bilen men med längre slutartider än vad som annars skulle medges. Dessutom får du en fartkänsla i bilden då bakgrunden blir suddig. Bra panoreringsteknik brukar vara att först följa bilen med kameran och sedan trycka av "mitt i" rörelsen.
Tycker du dig ha fått svar på de andra frågorna du ställde dig i början av tråden? (Angående P, A, S, M-lägena) Hojta till annars.
(Såg precis nu när jag förhandsgranskade att Olle hade svarat också.)