Annons

Gud vad gött.

Produkter
(logga in för att koppla)
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Känns som det blev lite för mycket snack om brännvidsförlägning än vad jag ville veta.
Undrar bara om jag ska ha stor eller liten bländare om jag vill ha ett skarpt objektiv men en suddig bakgrund. [...] Förklara gärna så enkelt som möjligt. Jag har inte fattat nånting av det ni har skrivit.
Det här blev ett långt inlägg tyvärr, men jag skrev så enkelt jag kunde utan att komma med för mycket generaliseringar av verkligheten. Läser du det tror jag att du ska förstå det. Om inte så får du fråga, jag förklarar gärna.

Ska du ha kort skärpedjup, dvs att motivet är skarpt men inte så mycket mer ska du ha en STOR bländaröppning dvs talet efter "f/" skall vara så litet som möjligt (f/1.8 innebär en större bländaröppning än f/22).

Slutartid och bländare hänger ihop så påverkar du den ena måste du kompensera med den andra för att få en korrekt exponering.

Och vilken slutartid.
För att undvika skakningsoskärpa så ska du ha så kort slutartid som möjligt. (Har du stor bländaröppning kommer du bli tvungen att ha kortare slutartid för att få samma exponering.)

Hur kort beror på hur stor brännvidd du använder (tumregeln för 35mm-film är ett genom brännvidden eller närmast i sekunder). Som du kanske förstått råder det delade meningar om denna tumregel skall användas rakt av eller ej om man har film/sensorer av andra storlekar.

Jag anser att den inte skall användas rakt av utan du skall ta "bildvinkelfaktorn" även (felaktigt) benämnd "brännviddsförlängningen" med i beräkningarna. Sålunda, använder du ditt objektiv zoomat till ytteränden (70mm) på din kamera skall slutartiden enligt tumregeln vara minst 1/105-dels sekund (närmaste kortare slutartid är 1/125 sekund, så använd denna). Siffran 105 fås som 70 x 1,5.

OBS! Detta är det enkla svaret MEN inte hela. För att svara komplett på din fråga med slutartid måste man tänka på fler saker. Det här kan jag inte förklara så mycket enklare än så här tyvärr:

Notera att denna slutartid BARA har med att göra med hur skakig DU är på handen och inte den sk rörelseoskärpa som uppstår av att ett föremål rör sig snabbt i bild. Vilken slutartid du måste ha för att "frysa" motivet beror på hur mycket motivet rör sig i bildrymden (vilket är det fysikaliska namnet för "på filmen" eller "på digitalsensorn").

Hur mycket motivet rör sig i bildrymden beror på hur stor bildvinkel objektivet har, farten på motivet, avståndet till motivet och motivets rörelseriktning.

I praktiken: Ett motiv som rör sig mot eller från dig kräver inte lika snabba slutartider som ett som rör sig vinkelrätt mot dig. Står du därför så att bilarna kommer mot dig i depån kan du ha ganska långa tider. Står du mitt på en raksträcka och de svishar förbi dig på på någon meters håll behöver du väldigt snabba slutartider. Du kan räkna på detta och med geometri få fram grundvärden men det är inte lönt även om det är mycket enkel matematik. Det är lättare om du går ut till en trafikerad väg och ställer dig där och tar lite bilder på passerande bilar med olika slutartider så ser du snabbt vad du vill använda för slutartid.

Prova gärna att panorera med en bil, dvs följ dess rörelse med kameran i en mjuk rörelse medan du tar bilden. Då kan du få "skarpa" bilder av bilen men med längre slutartider än vad som annars skulle medges. Dessutom får du en fartkänsla i bilden då bakgrunden blir suddig. Bra panoreringsteknik brukar vara att först följa bilen med kameran och sedan trycka av "mitt i" rörelsen.

Tycker du dig ha fått svar på de andra frågorna du ställde dig i början av tråden? (Angående P, A, S, M-lägena) Hojta till annars.

(Såg precis nu när jag förhandsgranskade att Olle hade svarat också.)

Tack så mycket Olle och Max. Jag tror jag förstår lite mera nu.
Jag ska köpa en bok om digital fotografering och läsa på. Som sagt,tyckte att instruktionboken till D70 var lite rörig.

Men jag har experimenterat lite idag, och märkt när jag har haft på en del inställningar att bilden blir kolsvart, fast det är jättesoligt ute. Tror jag har haft stor bländaröppning då och snabba tider. Det stämmer väl.
Sen det här med exponeringen har jag inte förstått så mycket på. Men man får ta en sak i taget.

En sak till bara... om man vill ändra till svart/vita bilder eller nån annan färg vart går man då i menyn.

Än en gång.Tack för era svar

MVH/Christian Rhen

jädrar glömde en sak.

vad är snabba tider. 8000 står det på slutar tiden. Är det snabba tider eller tvärtom.
Sen kan man ju ta så det står 10 eller 20. Är det korta eller tvärtom.

Sorry// måste bara fråga.

C

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Tack så mycket Olle och Max. Jag tror jag förstår lite mera nu.
Jag ska köpa en bok om digital fotografering och läsa på. Som sagt,tyckte att instruktionboken till D70 var lite rörig.
Det var så lite så, jag är glad att kunna hjälpa till (därför jag svarar här på sidan).

Håller med om att instruktionsboken inte är någon bra introduktion till fotografi utan mer förklarar de olika tekniska detaljerna (om man letar som en galning i den det vill säga).

Någon speciell bok om digital fotografi tror jag inte du behöver eftersom det du frågat om inte är digitalspecifikt. Jag kan därför varmt rekommendera National Geographic: Den stora fotoguiden (http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=9137119141) som har många illustrerade exempel, fina bilder och ligger på en nivå som jag tror de flesta nytillkomna fotografer kan ta utan större problem.

En sak till bara... om man vill ändra till svart/vita bilder eller nån annan färg vart går man då i menyn.
Du kan tyvärr inte göra det i kameran utan måste göra det i efterbehandligen i datorn. Vissa kameror har inbyggda "svartvita" och "sepia"-lägen, men inte D70:n.

Sen hoppas jag innerligt att inte detta var den sista saken bara... man kan nog aldrig bli fullärd och fråga nog. Jag frågar jämt :)

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
vad är snabba tider. 8000 står det på slutar tiden. Är det snabba tider eller tvärtom.
Sen kan man ju ta så det står 10 eller 20. Är det korta eller tvärtom.
Ja, 8000 är snabb slutartid, snabbare än 10. Står det bara en siffra handlar det om bråkdelar av sekunder, dvs 8000 betyder 1/8000 sekund och 10 betyder 1/10 sekund.

Står det däremot ett citattecken (") efter siffran betyder det hela sekunder, sålunda är 4" samma sak som fyra sekunder.

ok,Ja provade med citat tecknen det blev schysst.

Är man ute i solen och har långa tider tex 4 sekunder.Då måste man väl ha låg bländaröppning...eller.
För annars släpper den för mycket ljus. Bilden blir för ljus. Och har man korta tider och för liten bländare blir den för mörk. Den hinner inte släppa in nåt ljus.

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
ok,Ja provade med citat tecknen det blev schysst.

Är man ute i solen och har långa tider tex 4 sekunder.Då måste man väl ha låg bländaröppning...eller.
För annars släpper den för mycket ljus. Bilden blir för ljus. Och har man korta tider och för liten bländare blir den för mörk. Den hinner inte släppa in nåt ljus.
Precis, du har förstått det. Men om du vill ha 4 sekunders exponeringstid i starkt solljus är du rökt, objektiven har nämnligen inte så små bländaröppningar som krävs.

Räkneexempel: Vanligt solljus och ISO 200 som känslighetsinställning (dvs den okänsligaste som din kamera tillåter) gör att du måste ha slutartider på runt 1/250 sekund vid bländare f/16 (beräknat med tumregeln "sunny-16", se fotnot). Ökar du bländaröppningen till bländare f/11 blir tiden då kortare, 1/500 sekund. Exempelvis så skulle fyra sekunder skulle innebära den teoretiska bländaren f/16384 (en så liten bländare finns inte! Minsta bländaren brukar vara f/16 eller f/32, dvs 9-10 bländarsteg större. Det är OTROLIGT mycket då varje steg motsvarar en fördubbling/halvering av ljusmängden)

För att få så långa slutartider i starkt solljus krävs andra saker. Men oroa dig inte för det, du kommer bara vara glad när du har mycket ljus, oftast är problemet det omvända, du har för lite ljus och du måste ha så långa slutartider att du riskerar få suddiga motiv.

Ska du ta bilder med exponeringstider på någon sekund eller merska du göra det på nattetid och med stativ. Effekterna kan bli riktigt fina. På denna sida (http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=233761) kan du hitta några nattbilder jag tog för ett bra tag sedan. De har exponeringstider runt 4-40 sekunder. Anledningen till att jag fått så långa exponeringstider är att jag plåtade med film och då uppstår ett speciellt fenomen vid långa exponeringstider som gör att man måste ha ännu längre tider än vad man egentligen tror (sk reciprocitetsavvikelse). Detta fenomen uppstår dock inte vid digitalt foto eller normala slutartider med film.

På de bilder där jag kommit ihåg att notera det ser du hur lång slutartid och vilken bländare som använts i bildens kommentar (f/4@15s betyder bländare f/4 och slutartid 15 sekunder). Filmen här var en ISO 100-film, alltså lite långsammare än vad D70:n har som okänsligaste inställning och också en anledning till att jag lyckas få lite längre tider. Vid något fall fick jag dessutom använda ett speciellt filter för att öka exponeringstiden.

Exponeringstider som är väldigt långa gör att rörliga saker "blir osynliga" och rörelser "smetas ut". Titta gärna på vågorna i vattnet. Det ser nästan ut som om det vore is på vattnet. Roligt experiment men kräver tålamod och experimenterande eller att man noga tänker igenom och förstår hur exponering fungerar.

Nu har du fått väldigt mycket information på en gång. Hoppas du hinner smälta det här och orkar plåta lite också :)

(Fotnot: Tumregeln "sunny-16" är bra att ha i bakhuvudet om man inte har en ljusmätare till hands. Den säger att vid solljus kommer bländare f/16 och en slutartid som är ett genom "filmhastigheten" (i vårt exempel ISO 200) ge bra exponering. Närmaste slutartid är 1/250 sekund. Detta stämmer hyffsat. Se gärna http://www.camerareview.com/templates/sunny16.cfm)

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Jag ska köpa en bok om digital fotografering och läsa på.

Som sagts så behöver du inte en bok om digital fotografering utan snarare en traditionell fotobok, gå på biblioteket & kika på vad dom har att erbjuda...

/Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar