Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grynigt och mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Tja.

Jag är rätt ny, men provar mej fram med min D90 med 18-55 kitobjektivet.

För några dagar sedan tog jag den med ut i skogen när det spelades airsoft (lite likt paintball fast utan färgen, skitsamma). Jag ville testa att fånga lite snygga actionbilder på folk i rörelse osv.

Såhär i efterhand dock är jag nöjd med kanske 10 av de 150 bilder jag tog. Jag ska försöka förklara förhållandena och se om jag kan få upp exempel också.

Vädret var ljust men mulet.
Slutartiden var låg för att kunna fånga folk i rörelse.
Iso var satt till 1000 för att alla bilder blev kolsvarta (pga slutartiden om jag förstått det hela rätt) men blev trots detta hyffsat mörka till och från, särskilt när jag fotade inzoomat.

Iaf.
De flesta bilder blir fruktansvärt gryniga. Beror det på för högt iso? Hur kommer det sig isåfall att ett par bilder blir jättebra, medan de flesta gryniga och fula?
Vad kan jag göra för att undvika detta till nästa gång, då man inte ser det här gryniga när man kollar på bilderna direkt i kameran? Kan jag köra höja slutartiden lite för att få bättre bilder men ändå fånga rörelser? Ska jag använda blixten? Sänka iso?

Framförallt. Går det att rädda de här bilderna på något sätt? Det är inte jätteviktigt då det här var test på kul, men det vore ju trevligt om det gick. Jag provade även att fota i RAW för första gången.

Tack på förhand.
 
Hej.
Du har antagligen fotat i M?
Låter som så iaf.
Mitt tips:
Sätt kameran på A
Pröva att sätta på Auto ISO, med en maxgräns på 3200, och slutartid över 1/250. Sätt ditt vanliga iso på 200, och ratta in största bländare (lägsta talet).

Pröva nu, och se till att exponeringskompensationen är på Noll.
Angående grynet så blir bilderna jättebrusiga när man drar upp exponeringen i efterhand, speciellt om sjävla bilden är mörk från början. Fotade du RAW eller Jpeg?
 
Nej jag har faktiskt fotat i S, för som jag förstått det så är det bäst för att kunna styra över slutartiden och på så sätt frysa rörelser, vilket jag vill kunna göra med den här typen av bilder.

Jag ska prova de inställningar du nämner där, tack!

Jag fotade i RAW, för första gången dessutom.
Upptäckte även efter att jag skrivit detta inlägget att bilderna inte alls blev SÅ dåliga som de först tycktes vara.
Jag öppnade dom i XnView och där blev det helt gryniga och fula, men i Camera RAW såg det bättre ut av någon anledning och jag fick faktiskt ut en hel drös bra bilder, trots att alla var väldigt mörka så att jag fick dra upp ljuset på dom.
 
Det låter ju som att bilderna är rejält underexponerade. Höll du koll på vilken bländare kameran körde på? (Det kan du annars se i exif) och vilken ljusstyrka har objektivet? Kan det ha varit så att kameran varnade för underexponering, för att den ville blända upp mer men inte kunde?
 
Kan du se vad du valde för slutartid? eftersom du kanske inte fotade i jättestarkt ljus så försökte kameran att ta största bländaren, men kanske inte kunde få en tillräcklgit stor öppning för att få in tillräcligt med ljus.
 
Bäst är om du visar ett exempel, med EXIF intakt.

Jag gissar på att du hade för låg slutartid, i kombination med för liten bländare och ISO-tal.

Om personerna är suddiga beror det troligen på för lång slutartid dessutom.

Det brukar bli lite brusigt vid högre ISO-tal, men kom ihåg att om du inte skriver ut jättestort så spelar det ingen större roll. Bedöm inte bruset vid 100 % i ett program...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.