Annons

Gryniga bilder vid zoom ( Sony DSC-WX70 )

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Är lite ny på detta med kameror och fotande, men försöker lära mig.

Om detta inte är rätt tråd att posta i får moderator gärna flytta den till rätt.

Köpte en ny kompakt kamera en Sony DSC-WX70. ( Har 30 dagars öppet köp , och kan lämna tillbaka den )

I början tyckte jag att den gav bra bilder och var lätthanterlig, men nu efter ett tag så när man vill zooma in på en bild som man tagit , så blir bilderna gryniga och pixeliserade.

Jag vet att detta kan ha med sensorns storlek och iso, men jag har provat att ställa in iso på 100, vilket som är det lägsta på denna kamera, men ändå blir det grynigt när man zoomar på en bild man tagit.

Varför blir det så ?
På vår gamla kamera ( olympus u840 ) så blir det inte hälften av grynighet när man zoomar.

Några rekomenderade inställningar eller annat ?

Bifogar lite bilder från idag, men tyvärr kunde man inte ladda upp orginalet eftersom detta var för stort.

MVH
Morgan
 

Bilagor

  • DSC00290.jpg
    DSC00290.jpg
    19.1 KB · Visningar: 482
  • zoomed.jpg
    zoomed.jpg
    24 KB · Visningar: 485
Tyvärr är det så att ISO 100 fortfarande innebär att kameran har ganska lite data att bygga bilden av när sensorn är så liten. Dessutom gör objektivets lilla bländaröppning att bilderna blir oskarpa på grund av så kallad diffraktion. För att få tillbaka lite skärpa så lägger kameran antagligen på rejäl efterskärpning, och detta i kombination med brus gör att det helt enkelt blir grynigt.

Om det där är 100% förstoring, alltså att en pixel i bilden är en pixel på skärmen, så tycker jag ändå att det ser helt okej ut. Det blir nog inte bättre om du inte vill köpa en dyrare kamera med större sensor, tyvärr.

Tillägg: Förresten, kolla så att du har finaste JPG-kvalitet och högsta upplösning inställt i kameran. Det ser ut att vara en del komprimeringsartefakter som kan bero på det.
 
Hej

Ett jättestort tack för era svar !

Jag ska kolla detta med jpeg och dessutom har jag haft lite funderingar på att kanske lämna tillbaka den och skaffa en annan, men vet ej vilken som kan vara bra, dessutom vill jag att den ska kunna filma i HD med bra kvalite.

Scratchen....det är samma bilder bara det att jag efteråt har zoomat in på bilden :) dvs inte 2 olika .

Kollade lite på inställningarna....digital zoom var av och den högsta "stillbilds storleken" ( om det var detta du menade med jpeg ) är inställd på 4:3 16M.

MVH
Morgan
 
Kollade lite på inställningarna....digital zoom var av och den högsta "stillbilds storleken" ( om det var detta du menade med jpeg ) är inställd på 4:3 16M.
Det är bra, för då utnyttjar du hela sensorn (till skillnad från i de beskurna lägena, till exempel 16:9) och upplösningen står på max, det vill säga 16 miljoner pixlar. Men det kan finnas en till inställning för själva JPG-kompressionen. Oftast heter bästa kvalitet "fine" eller bara "F".

Sen måste man vara medveten om att 16 mpix på en så liten sensor aldrig kommer att bli särskilt skarpt per pixel. Zoomar du in till max med din gamla kamera så är förstoringsgraden ganska mycket mindre på grund av endast hälften så många pixlar totalt, så det kan vara därför det såg bättre ut.
 
Det är bra, för då utnyttjar du hela sensorn (till skillnad från i de beskurna lägena, till exempel 16:9) och upplösningen står på max, det vill säga 16 miljoner pixlar. Men det kan finnas en till inställning för själva JPG-kompressionen. Oftast heter bästa kvalitet "fine" eller bara "F".

Sen måste man vara medveten om att 16 mpix på en så liten sensor aldrig kommer att bli särskilt skarpt per pixel. Zoomar du in till max med din gamla kamera så är förstoringsgraden ganska mycket mindre på grund av endast hälften så många pixlar totalt, så det kan vara därför det såg bättre ut.

Hej

Nej jag förstår att det är en liten sensor som sitter där och att då kan man inte begära för mycket :) men det borde ju gå att zomma in på en bild man tagit och kunna skära ut den utan att det blir för grynigt.

Jag hittar inte jpg kompressionen eller "fine" eller " F "....vad kan det mer heta tror ni ?
För det måste väl finnas ?

Om jag skulle köpa en bättre kamera för runt 2500 kr, vilken skulle ni kunna rekomendera då ?
Skall helst gå att filma i HD med den.

MVH
 
Om jag skulle köpa en bättre kamera för runt 2500 kr, vilken skulle ni kunna rekomendera då ?
Skall helst gå att filma i HD med den.
Du är ju uppenbarligen tillräckligt kräsen för att ens se artefakterna i dina exempel, som de flesta av köparna av denna kamera säkerligen aldrig skulle märka, så jag skulle rekommendera att du lägger på en liten slant. För ungefär tretusen spänn får du en Canon S100 som har fått toppbetyg överallt och verkar riktigt, riktigt bra. Den har nästan precis samma zoomomfång, fast högre ljusstyrka hos objektivet OCH mycket större sensor, trots att den är ungefär lika liten som Sonyn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=975084

Jag har noll koll på video, men 1280x720 är väl HD?
 
Du är ju uppenbarligen tillräckligt kräsen för att ens se artefakterna i dina exempel, som de flesta av köparna av denna kamera säkerligen aldrig skulle märka, så jag skulle rekommendera att du lägger på en liten slant. För ungefär tretusen spänn får du en Canon S100 som har fått toppbetyg överallt och verkar riktigt, riktigt bra. Den har nästan precis samma zoomomfång, fast högre ljusstyrka hos objektivet OCH mycket större sensor, trots att den är ungefär lika liten som Sonyn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=975084

Jag har noll koll på video, men 1280x720 är väl HD?

Hej

Tackar för tipset :)

Googlade lite och såg en kamera som man skulle vilja ha, om man får drömma lite :)
Det var en Sony EX100......alltså jag kollade lite exempelbilder och herregud, man kunde zooma ända in i vardagsrummet på riktigt långt avstånd......men den kostade också därefter, men definitivt något jag ska hålla koll på hur priserna förändras !

Här kommer länk till info om den :
http://www.sony.se/product/dsc-r-series/dsc-rx100?page=ProductNewSeriesHome#/TechnicalSpecs

Och här är exempelbilderna:
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_cybershot_dsc_rx100_review/sample_images/

Men frågan är hur pass priserna kommer att sjunka.

Men vill gärna ha fler tips på bra kameror :)
 
"Zooma" respektive "beskära"

Det du pratar om fattar jag som snarare att beskära. Om du som i exemplet klipper ut en liten bit (låt säga ca 10% av bilden) så är ditt resultat bara typ 1,5 megapixels. Effekten blir den samma som vid digital zoom, bara en liten del av sensorn har använts tillnslutresultaten. Du kommer då vid normal betrakningsstorlek mycket tydligare se alla defekter i bilden så som brus, oskärpa, etc.

Om du vill "zooma in" gör det med objektivet innan bilden tas, inte i datorn efteråt....
 
Det du pratar om fattar jag som snarare att beskära. Om du som i exemplet klipper ut en liten bit (låt säga ca 10% av bilden) så är ditt resultat bara typ 1,5 megapixels. Effekten blir den samma som vid digital zoom, bara en liten del av sensorn har använts tillnslutresultaten. Du kommer då vid normal betrakningsstorlek mycket tydligare se alla defekter i bilden så som brus, oskärpa, etc.

Om du vill "zooma in" gör det med objektivet innan bilden tas, inte i datorn efteråt....

Hej

Du har alldeles rätt, det jag egentligen menar är beskära som du sa.

Jag gav ca 2400 kr för denna kameran och tycker att den inte är riktigt bra, och kollar nu efter en bättre.
Men som gröngöling på kameror så vet jag inte riktigt vad jag skall titta efter.

Vet att det har en del att göra med storleken på sensorn samt att det ska vara cmos, men sedan vet jag tyvärr inte så mycket mer.

Har ju förstått att jag får nog gå upp lite i pris, men tror att det kan finnas en någorlunda bra kamera för runt 3 - 4 tusen kronor.
Men vill att den även ska kunna spela in i full HD med bra kvalitet.

Har bara tittat på kompaktkameror, men i nuläget bryr jag mig inte om det är system eller kompakt, bara den är bra....så alla tips är välkomna. :)

MVH
 
Vad har du för mål med ditt fotande? det kanske kan vara en idé att investera i framtiden och för 4000 köpa en begagnad systemkamera med ett hyfsat zoomobjektiv?

eller kanske om du vill ha nån liten kamera, så kolla på begagnad typ canon g11 eller g12.. den är näästan lika bra som en systemkamera fast i fickformat.. hur man än vrider o vänder på det så är nog en sony aldrig bättre än en canon eller nikon. (med vissa undantag förstås)

Edit: antar att kameran kan zooma optiskt en del.. gör det istället för att beskära en massa efteråt.. Jag tycker det utvecklar en mer som fotograf att ge fasen i beskäring helt o hållet ett tag. Detta tvingar dig att tänka ut hur bilden ska se ut innan du tar den.. dvs du får zooma, komponera ta ett steg framåt eller bakåt osv innan du tar bilden. och på köpet får du ut bästa kvaliten ur bilden utan en massa gryn och annat tråk.
 
Vad har du för mål med ditt fotande? det kanske kan vara en idé att investera i framtiden och för 4000 köpa en begagnad systemkamera med ett hyfsat zoomobjektiv?

eller kanske om du vill ha nån liten kamera, så kolla på begagnad typ canon g11 eller g12.. den är näästan lika bra som en systemkamera fast i fickformat.. hur man än vrider o vänder på det så är nog en sony aldrig bättre än en canon eller nikon. (med vissa undantag förstås)

Edit: antar att kameran kan zooma optiskt en del.. gör det istället för att beskära en massa efteråt.. Jag tycker det utvecklar en mer som fotograf att ge fasen i beskäring helt o hållet ett tag. Detta tvingar dig att tänka ut hur bilden ska se ut innan du tar den.. dvs du får zooma, komponera ta ett steg framåt eller bakåt osv innan du tar bilden. och på köpet får du ut bästa kvaliten ur bilden utan en massa gryn och annat tråk.

Hej

Jag kommer att använda kameran till allmänt fotande, dvs inget speciella proffs fotande, utan till vardagligt fotande.

Men jag använder också kameran till att fota mina skyltar som jag gör och lägger ut på hemsidan ( www.msigns.n.nu ) och ibland så när man ska beskära bilderna blir dom gryniga osv.

Samt så brukar jag sitta och leka i photoshop med montage osv osv.

En sak som jag vill ska finnas med är att kunna filma i HD med bra kvalite.....tänkte som så att kunna kombinera en kamera med videokamera, men behöver inte vara proffs saker.

Ja det är svårt när man inte riktigt vet vilka kameror som passar mig och vad man ska titta efter.
Det jag har hört är att ju större sensor desto bättre...osv osv ?

EDIT : Vad tror ni om denna ?: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panasonic-dmc-g314-42black/174070.5601/
MVH
 
Om du inte behöver snabbare autofokus men vill ha bättre skärpa per pixel måste du upp i sensorstorlek men en spegellös systemkamera kan ju fungera. Tänk bara igenom om bildkvaliteten i din kompakt ändå inte räcker - tänk på att i tryck i måttliga storlekar kommer ju den dåliga pixelskärpan inte att märkas. På den analoga tiden märkte många inte att allt inte var skarpt då vi inte gjorde så stora kopior. Nu är det bara att zooma på skärmen.

Just nu är t ex Panasonic G3+14-42+45-200 billig för 4995:- på Net on Net. Ganska kompakt och allt från motsv 28mm till 400mm på småbild (fullformat).
 
Om du inte behöver snabbare autofokus men vill ha bättre skärpa per pixel måste du upp i sensorstorlek men en spegellös systemkamera kan ju fungera. Tänk bara igenom om bildkvaliteten i din kompakt ändå inte räcker - tänk på att i tryck i måttliga storlekar kommer ju den dåliga pixelskärpan inte att märkas. På den analoga tiden märkte många inte att allt inte var skarpt då vi inte gjorde så stora kopior. Nu är det bara att zooma på skärmen.

Just nu är t ex Panasonic G3+14-42+45-200 billig för 4995:- på Net on Net. Ganska kompakt och allt från motsv 28mm till 400mm på småbild (fullformat).

Hej

Tackar för tipsen.

Men ha i åtanke att jag är en glad nybörjare / amatör och kan inte så mycket om fokus / skärpa per pixel osv....men man lär sig ju fler svar och tips man får.

Jag har aldrig varit direkt foto intresserad men har på senare tid börjat gilla det mer och mer, och ju fler fina bilder man ser ju mer sugen blir man på en måttligt bra nybörjar kamera för ca 3-3500 kr......om nu detta finns :)

Vad är det egentligen man först skall titta efter vid köp av kamera..........ge gärna lite tips.

MVH
Morgan
 
Hej

Tackar för tipsen.

Men ha i åtanke att jag är en glad nybörjare / amatör och kan inte så mycket om fokus / skärpa per pixel osv....men man lär sig ju fler svar och tips man får.

Jag har aldrig varit direkt foto intresserad men har på senare tid börjat gilla det mer och mer, och ju fler fina bilder man ser ju mer sugen blir man på en måttligt bra nybörjar kamera för ca 3-3500 kr......om nu detta finns :)

Vad är det egentligen man först skall titta efter vid köp av kamera..........ge gärna lite tips.

MVH
Morgan

Jag tycker absolut att du först bör skriva ut bilder från din nuvarande kamera i den storlek du vill ha och se om den dåliga skärpan på pixelnivå med din nuvarande kamera spelar någon roll i praktiken för dig innan köp av annan kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.