Annons

Gruppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Ska fota en grupp på ca 40 personer. Vilken brännvidd är det ultimata då? Vill ju kunna få med så mycket som möjligt men utan konstiga förvrängningar.Har någon ett tips på något bra objektiv som skulle fungera men som inte kostar skjortan. Det behöver inte vara det värsta på ljusstyrka eftersom jag kommer att använda studioblixtar. Men ändå ett bra och skarpt objektiv.
Tack på förhand=)

Jag hänger på tråden.
28-35 mm, är det för att ha lite vidvinkel utan att få förvrängningar i hörnen som man får med mycket VV?

Snygg svenska. :)

Området runt 30 mm är det som kallas normalbrännvidd. Jag tycker det är lämpligt att fotograferade uppställda gruppbilder där människor står i jämna rader med ett normalobjektiv eller kort teleobjektiv för att alla personerna ska avbildas lika stora.

Vad är det för fel på min svenska käre broder?
Det är väl 50mm som är normalbrännvidd, iaf på FF?

Nej. 50 mm är inte normalbrännvidden på merparten av alla digitalsystemkameror. På en vanlig Canon 400D eller Nikon D80 är normalbrännvidden ca 28 mm.

Sedan finns det väl en promille kameror med större sensor.

Jag tycker du skriver konstigt eftersom jag var tvungen att läsa meningen 10 gånger innan jag insåg att jag inte förstår vad du frågar efter.

Dez skrev:
Jag hänger på tråden.
28-35 mm, är det för att ha lite vidvinkel utan att få förvrängningar i hörnen som man får med mycket VV?

beror väl lite på objektivet,
vilken distortion det har vid aktuell brännvidd,

18-70 som nämnts verkar ha som lägst distortion runt 30mm,
så det kan nog funka,
blända ner till f8-11 för att få bästa kantskärpa bara,

Håller med om att du ska hålla dig kring 28-35mm om det är möjligt, eller möjligtvis ner mot 24-25mm om det verkligen behövs. Bättre att stå på längre avstånd än att riskera förvrängning. Bästa alternativet är förmodligen Nikkor 28/2 AI för en såpass stor grupp. Eller Zeiss 25/2.8 ZF, men den är nog lite dyrare. Tokina 19-35/3.5-4.5 är ett budgetalternativ som kan vara dugligt. Din Tamron 28-75 har förmodligen lite för mycket distortion i 28mm-läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar