ANNONS
Annons

Gruppfoto utan studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare, idag ska jag fota en grupp på ca 20 personer inne med bara en 430 EX som blixtkälla. Hur bra funkar det egentligen? Tanken är att använda mig av ett 24/105 mm och en 20D. Vilket avstånd från gruppen är bäst?

Jäklar, jag kom på detta nu och ska fota gruppen klockan tre. Nån som har några kreativa tips att ge till en ledbruten, tämligen bakfull och oförberedd fotograf en dag som denna? :)

Glöm inte stativet.

Utomhus kan du ta bra bilder. Din blixt räcker alldeles lagom som upplättning. Brassa inte på för mycket med den bara så att det syns att det är en blixtbild.

Gruppbilder är roligt. De behöver inte alltid vara uppradade i jämna linjer.

Släppa med dom utomhus, gruppfoto med bara en blixt kan bli bra, men det kan oxå bli så att du får slita din bakfylla sönder och samman framför ps, inte jättekul... Alternativt hitta någon plats med bra ljus och fotografera i befintiligt ljus helt utan blixt.

tips 2: Dra med ett stativ så ser dom inte att du skakar... :)

guten luck

Hur ska jag placera gruppmedlemmarna då? Ska jag försöka rikta blixten framåt eller lite uppåt, avståndet mellan mig och gruppen? 24 mm eller mer?

(!)

Först: avslagen coca cola o kall magnecyl

Sedan: ut med dem i naturligt ljus. Halvskugga. Kör 430EX som upplättningsblixt. Du har den på aemran då jag antar att du inte har någon TTL sladd till den. Du måste ställa in bländare o exponering manuellt så att du exponerar rätt redan med det naurliga ljuset. Blixten skall bara lyfta skuggorna lite.

Prova hemma innan du åker iväg!!

Och tips för att undvika blundande modeller: be dem blunda och öppna ögonen på tre. Du räknar och trycker av på fyra

Min kontakt säger att de vill bli fotograferade inne, en krog helt utan fönster och svarta väggar...

Im in trouble...

LasseL skrev:
Hur ska jag placera gruppmedlemmarna då? Ska jag försöka rikta blixten framåt eller lite uppåt, avståndet mellan mig och gruppen? 24 mm eller mer?

(!)
Ut med dem och backa tills du ramlar över kanten.... blir ett fint kort när de skrattar..

Nä: kör inte föör vidvinkligt. Det blir onaturligt perspektiv. Kör några "safe" kort; uppställda i tre rader med typ 35mm. Ger dig lagom avstånd. Blixten räcker utan problem. Du har ju ledtal 43 ger bl ~4 på 10 meter på ISO 100. Och då i full belysning. Upplättnig; niema problemas med avståndet.

Och du: glöm inte att ställa ner ISO på 100....

Senast ändrad:
LasseL skrev:
Min kontakt säger att de vill bli fotograferade inne, en krog helt utan fönster och svarta väggar...

Im in trouble...
You got a problem.... Köp tre studioblixtar....

Försök rädda situatione (och dig själv) med att slå blixten snett upp och lite åt sidan. Hoppas att styrkan räcker.. men du kommer att få ojämnt ljus. Mer på en sidan....

Ställ dem tätt så att du får så lien yta som möjligt att täcka. Be en bön och hoppas att du hitta någon plats som har en reflekterande vägg.

Hinner du köpa en frigolitskiva på byggmarknaden??

Vitt lakan o silvertejp på en vägg som reflekterar?

jag får försöka övertyga gruppen om att vara ute istället, det går nog...
Nån som har en bra idé kring hur jag placerar gruppen på ett annorlunda sätt?

vad är det för grupp? Syjunta? Brottarlag? ledningsgrupp?
Antingen bygger du på att förstärka deras identitet eller kör en kontrast. Tanter liggande på marken.. ;) Gubbar i en klätterställning på lekplatsen..

Testa ta flera exponeringar med blixten riktad så att alla har fått bra ljus när man sedan kombinerar dessa tre bilder.

Det kanske kan fungera. Det är ju samma "lösning" som att man tar flera bilder och sedan klistrar in icke blundande ögon till den bilden som blev "bäst". Fast här har vi även ljuset att tänka på.

Själv har jag inte tagit gruppfoton än så detta är en helt obeprövad idé.

Om du har tur kanske någon fotoaffär i närheten kan ta in LightSphere, som är ungefär som en omnibouncer men påstås ge bättre ljus. Just gruppfoton har jag sett blivit gjorda med den och det blir ganska bra resultat.

Resultatet med den kan du se här: http://store.garyfonginc.com/liiido.html

Lycka till!

Ställ dom i en svag halvcirkel så du får skärpa ända ut i kanterna.Helst inte i bländande sol,mulet går fint,och använd upplättnadsblixt om möjligt.

aha... låter ju faktiskt riktigt snyggt

Tusen tack alla, magnecyl, stativ, halvcirkel, utemiljö, stäng ögon, 1.2.3. smack!

Japp där har vi det.

Jag återkommer med resultatet

/Lasse

walter-g skrev:
Ställ dom i en svag halvcirkel så du får skärpa ända ut i kanterna.Helst inte i bländande sol,mulet går fint,och använd upplättnadsblixt om möjligt.
Jag trodde skärpeplanet var just ett plan. Inte en böjd yta. Att ställa folk i en halvcirkel kan man göra av andra anledningar. Se bara till att blända ner ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar