Annons

Gruppfoto - pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Harry_ skrev:
ehh
skippa det dom skriver

dom sitter o spelar fina
ingen av dom som skriver skulle tacka nej till pengarna
ALLA gör det när dom får chansen


jobbar du som fotograf??

Ingen skulle tacka nej till pengarna? du föreslår 50:- per skalle, räknar du då med att det kostar minst 30:- att printa på ett bra ställe. och sen tillkommer kanske bensinpengar och andra kostnader, kvar blir typ 10:- per skalle för att ta ett gruppfoto som nog kan vara ganska svårt o krävande.

ne då skulle jag nog hellre skita i dom slantarna, yrkesfotograf eller ej.
då kan man lika bra ta ett annat lågavlönat jobb, jordgubbsplockning nu till sommaren tex.
 
PerFogelberg skrev:
Daniel: Det var det fånigaste jag läst på länge.


Det är möjligt att jag är fånig men jag anser dock att mina rader var något mer relevanta i diskussionen än dina nedanstående,

"En gång i tiden råkade jag sätta filmen bakochfram i hasselbladaren. Då plåtade jag allt svart.
"

Hon frågade faktisk hur göra när fotografera svart och till och med du som tydligen anser dig vara så bildad borde väl fatta att hon inte strävar efter att avbilda en avgångsklass med ett till färgen svart foto.
Skulle själv inte göra något svartjobb men är av uppfattningen att det är helt OK att staten beskattar vissa saker man nyttjar för att kunna låta det nyttjas i forts också men att sko sig på andras framgång och slit det tycker jag är lite väl mycket...
 
Per: Vad jag försöker säga.. Jo personen som startade denna tråden frågade följande:

"Ni som fotat gruppfoto (svart) hur mycket har nu tagit betalt (summa per person) och hur har ni levererat bilden? Hur har ni löst hela proceduren med betalning osv?"

Jag svarade henne helt enkelt, vad gjorde du?
Vem f_n bryr sig om hur du vände din film i din kamera och vad det fick för följder? Det var inte det som efterfrågades...
Sen har jag för mig att det kom något mer inlägg från dig som inte heller tog upp vad hon frågade efter...
Visst kalla mig fånig du men tänk på vad du själv skriver, själv skriver jag inget mer här nu för jag anser att det räcker med trams nu.
 
OT

-Danneman- skrev:
Vem f_n bryr sig om hur du vände din film i din kamera och vad det fick för följder? Det var inte det som efterfrågades...

Ironi, tror jag det heter...

Och nej, kanske inte så relevant i sammanhanget, men lite kul var det ändå! Det fick iaf mig att skratta gott! Så nån nytta hade väl inlägget :)

Tbaks till ämnet: oavsett om hon får betalt svart eller ej, skall hon ändå ta hänsyn till att en 18*24 kopia kostar sin slant.

Jobbet består inte bara att ställa sig bakom kameran och trycka av... Åka dit, förbereda, fota, efterbehandla, beställa provkopior, ev. efterbehandla igen, beställa kopior, leverera, ta betalt, mm...

50 spänn är kanske ok när man tar en bild på en polare som insisterar på att betala, men fotar man gruppbild på 70 pers så...
 
Senast ändrad:
Om det är svart eller inte spelar ju mindre roll för är det bara engångsgig så kommer kostnaderna (kamera mm) ändå överstiga intäkten det året. Skatemyndigheten kommer ju inte att se en spänn även om det vore vitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.