Annons

Studentfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns väl någonting som kallas "hobbyverksamhet"?

Det är lugnt. Det du gör går in under hobbyverksamhet.
Du får t.o.m. debiterad privatperoner upp till 10.000 per gång.
Glöm bara inte skatta ifall du går med vinst, men mycket går att dra bort på ex resor, utrustning, förbrukningsmaterial etc.
Lägg alla kvitton och inkomstpapper i en låda bara. Du behöver inte ens sortera det. Går du med vinst i år kan du t.o.m. kvitta det mot fjolårets förlust etc. Finns en del att läsa på skatteverkets hemsida.

/stefan
 
Så det är alltså inget snack om bara 20 bilder, utan snarare 140 unika bilder (då räknar jag på att det blir 7 bra bilder av varje person som jag levererar). Jag börjar dock fundera på om det är för mycket. Att jag kanske borde begränsa det till 5 bilder istället.
Ja, det låter mycket. Även fem porträttbilder av varje elev låter mycket.
 
OLIKA bilder???
hmmmm jag är bara novis i PS men det skulle ta flera veckor för mig
(hinner ju bara sitta ngn timme per kväll)
 
Ja, det låter mycket. Även fem porträttbilder av varje elev låter mycket.

När jag säger fem bilder menar jag i runda slängar...Det klassiska skolporträttet, ett halvkroppsporträtt, ett miljöporträtt i helkropp, en bild med mössan i fokus och någon med ett par utvalda kompisar kanske. Jag brukar vara impulsiv, men nu när pengar är inblandat vill jag ha allt så planerat och ordnat som möjligt. Jag ser ingen poäng i att leverera fem likadana bilder där bara leendet skiljer sig åt.
 
OLIKA bilder???
hmmmm jag är bara novis i PS men det skulle ta flera veckor för mig
(hinner ju bara sitta ngn timme per kväll)

Ja alltså, jag ser detta som 20 stycken porträttfotograferingar, och då brukar jag alltid skicka runt tio bilder. Men eftersom det är så många som ska fotas under så kort tid så måste jag skära ned en hel del, känner jag.
 
Hmmm, 20 st personer, gruppfoto och ca 5 st enskilda porträtt med olika stil?`
Det låter stressigt och just studentdagen har de inte så mycket tid på sig.

/Stefan
 
Hmmm, 20 st personer, gruppfoto och ca 5 st enskilda porträtt med olika stil?`
Det låter stressigt och just studentdagen har de inte så mycket tid på sig.

/Stefan

Om vädret tillåter hoppas jag kunna börja redan i slutet av maj, faktiskt. Studentdagen är den 6:e juni.

Edit: jag har heller ingen lust att fota fulla studenter, så att plåta på studentdagen är uteslutet =)
 
Var nyss på möte med deras studentkommité som har haft kontakt med ett par etablerade fotografer. Kommitén tycker jag är dum (med glimten i ögat) som bara tar 200 per person, trots att jag har förklarat hur detta är mitt första betaljobb etc. Så länge kunden och jag är nöjda med överenskommelsen, så finns det ingen anledning för mig att oroa mig. Det känns toppen! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.