Annons

Gruppfoto - pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad av en vän att ta ett gruppfoto av deras klass (70 sjuksköterskor) då de tar examen i juni.

Ni som fotat gruppfoto (svart) hur mycket har nu tagit betalt (summa per person) och hur har ni levererat bilden?

Hur har ni löst hela proceduren med betalning osv?

//Marie
 
om det var jag skulle jag be personen jag har kontakt med
att samla in pengar från dom som ska vara med

priset beror på storleken på bilden dom vill ha
sen kanske dom vill ha ram till

men om jag skulle fota 20x30 utan ram
skulle jag ta 50:-/pers

min.2000:- rakt ner i fickan om det är 70pers
det är inte lite pengar


lycka till
 
Speciellt med ett otal medlemmar som också jobbar vid sidan av eller satsar på att jobba med egen firma och får betala mängder med sociala avgifter och andra omkostnader och gärna inte vill få priserna dumpade... :p

Tycker mig komma ihåg en del olika trådar om företagande, sista senast någon vecka sen.

Men visst, man får tjäna upp till en viss gräns under hobbyverksamhet, sen så kan det ju även uttryckas som gåva om summan inte är för stor. Och är det då självkostnadspris på grejerna och det blir några "gåvor" i lämplig storlek därtill så är det ju inte så svart längre. :p
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:

Men visst, man får tjäna upp till en viss gräns under hobbyverksamhet,

Det där är en seglivad myt. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Citerar från Skatteverkets broschyr "Hobby":

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala
skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.


Dvs överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. För att avgöra om överskott uppstått (eller, som då jag "drabbades" av skattemyndigheten, för att kunna bevisa att överskott inte uppstått) finns dessutom vad man kallar "Anteckningsskyldighet".

Hela broschyren finns här. (pdf)

//Anders
 
Marie: Vill du bli förevigt hånad på fotosidan ska du berätta att du jobbar svart och dumpar priserna. Kanske slutar det med att du och en fotointresserad skatteinspektör träffas och samtalar lite.

Det är upp till dig om du stoppar skattepengarna i din egen ficka. Jag tycker att det är en självklarhet att alla som jobbar betalar skatt. Ska du sätta ett pris så ska det vara så högt att du kan betala skatt på pengarna. Tycker alla 70 sjuksköterskorna det är okej att betala dig svart?

100-120 kr är ett lagom pris om de flesta köper en bild.
 
Hur fungerar det om man säger att man ställer upp och fotograferar utan kostnad och sedan för att man vart snäll får man "ovetandes" en liten gåva som tack för hjälpen från var och en på fotot i form av 50:-

Ska man behöva tacka nej då eller är det OK med tanke på att man inte ska behöva skatta för en gåva på 50:-
 
Vad är detta för dumheter? Kalla dig inte fotograf om du arbetar på detta sätt, tag betalt för fotojobbet, deklarera dina inkomster, gör avdrag för kostnader som du haft för att utföra arbetet och sov gott om nätterna.
 
Damocles skrev:
Speciellt med ett otal medlemmar som också jobbar vid sidan av eller satsar på att jobba med egen firma och får betala mängder med sociala avgifter och andra omkostnader och gärna inte vill få priserna dumpade... :p

WFS) (Graylingman skrev:
Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Jag håller med er som anser att man ska skatta för sin inkomst. Självklart tycker jag, men som en del av er nämnt får man tjäna upp till en viss gräns innan man behöver skatta. Det är inte fyskam att ta vara på den regel om det endast gäller mycket få uppdrag och att det mer än en kul grej. Men däremot om det är mer på "allvar", att man får fler och fler uppdrag, med mål att tjäna pengar, då ska man anmäla det och betala skatten.

Peter Werner nämner en bra orsak att tänka sig för innan man funderar på att arbeta svart.
En tankeställare...

Be om ursäkt för att jag upprört, med all rätt, många av er.

//Marie
 


Hur har ni löst hela proceduren med betalning osv?

//Marie [/B]


ALLTID betalt i förskott....(eller räkna med inte alls)

tex, alla får ett stort kuvert, skriver namn och adress på detta lägger pengarna ca 125-175:- i och klistrar INTE igen kuvertet... eller betala i förskott, och pricka av på lista + lämna ett påskrivet kuvert..


Använd sedan kuvertet när du levererar bilderna...

70 personer är många, fundera innan hur du ska ta bilden. ta några kompisar minst 5-6 st ställ ut dem så de står som ytterkanterna på gruppen, fotografera gör en bild och kolla om du kan se några ansikten.... annars behöver du större format... gissar att en grupp på 70 behöver mellanformat eller mera bra digitalkamera...

Gruppbilder kan vara kul att göra, helt ok som jobb men det administrativa/praktiska tar en del, betalningsviljan är låg efter examen och fotograferandet av stora grupper kräver en del av din teknikska utrustning...

lycka till..
/b
 
ehh
skippa det dom skriver

dom sitter o spelar fina
ingen av dom som skriver skulle tacka nej till pengarna
ALLA gör det när dom får chansen


jobbar du som fotograf??
 
För en 18x24 eller A4 monterad i fotoblankett är 150:- st. rimligt. Att det är många ger mer förtjänst men samtidigt är det betydligt svårare att fånga 70 pers samtidigt på bild än 25 st.
Ställ kravet att alla ska förskottsbetala samt din minimiantal för att göra uppdraget.

Be någon på skolan hantera det administrativa, att själv dela ut 70 bilder kan äta upp hela din förtjänst.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det där är en seglivad myt. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.
Å andra sidan så skan man nog dra in ganska mycket pengar för att det ska bli ett överskott, med tanke på vad fotoutrustning kostar (specellt om man fotograferar digitalt och har kostnader för datorutrustning förutom kamerautrustning). En hobbyfotograf som nån gång vartannat år eller så får lite pengar för att ta en bild på några kompisar lär inte dra in tillräckligt med pengar för att generera överskott.

PD
 
Förvisso, men min poäng var att lyfta fram det faktum att den enda(?)hobbyverksamhet som har ett fribelopp är att plocka bär, svamp och kottar.

//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.