Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto med reflexkläder i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Apropå föregående inlägg: Jag fick en gång tipset att säga åt alla att blunda, och när man säger till öppna ögonen och fästa blicken på kameran. Det två stora fördelar med det förfarandet, att det är betydligt större chans att alla har ögonen öppna eftersom man "synkar" dom, samt att folk slappnar ofta av reflexmässigt när de stänger ögonen, om man låter dom vänta några sekunder.

Apropå ditt inlägg så måste jag delge mitt bästa tips för att få folk att skratta naturligt. Men allvarlig röst brukar jag förklara att det som får de flesta barn att skratta hjärtligt är ett speciellt ord.
Vadå, undrar de!? Ja, nä men ni är ju vuxna svarar jag och spelar lite undfallande.

Okej då, BAJSKORV skiker jag och hela gruppen skrattar hjärtligt medan slutaren smattrar :)

Tro mig, det fungerar klockrent på vuxna också!
 
Senast ändrad:
Att ta gruppbilder innebär nästan alltid att någon inte blir bra på bilden, blinkar, tittar bort, ja, ni vet.

Min erfarenhet säger att de 2-3 första exponeringarna blir bäst, sen börjar folk att tröttna... 10:e exponeringen kan man lika gärna kasta bort.

Prova det här tricket som jag körde med rätt ofta, och var beredd med trådutlösaren för man hinner bara ta en bild där alla ser rätt glada ut, även om klockan är halv sju på morgonen.

OK, så här sa jag till gruppen:

"Igår var jag inne och köpte en deodorant. Expediten frågade om hon skulle slå in den. Nej tack svarade jag, jag tar den under armen!"

Rätt fånigt, men det fungerade så oftast blev 9 bilder av 10 bra på det sättet. Det tog i regel någon sekund innan alla hängde med, men sen kom iaf ett leende på läpparna.
 
Eller så övertygar man uppdragsgivaren om att bilden är bra, så är det klart sen:)
 

Bilagor

  • gruppbild-tmp.jpg
    gruppbild-tmp.jpg
    22.4 KB · Visningar: 310
jodå, men lite svårt utifrån denna tråds upprinnelse där trådskaparen frågade efter råd.

snygg bild

Ja, förvisso. Men även i ett sådant sammanhang skulle man kunna använda den metoden. Råden till trådskaparen har jag gett, om de var till hjälp vet jag inte.
Mitt inlägg var en kommentar till ditt ang svårigheterna att få alla att se bra ut i samma hundradels sekund.

/Mats
 
vilket kvalificerat skitsnack .

myter som denna visar bara vilken stor okunskap det finns och att vissa personer tror sig ha kunskaper , det beror väl för h.... på vad som skall fotograferas , jag vill se dig skulptera ett motiv med blixtar så som man kan göra med lampor.

Min gamla läromästare Lennart Hansson skulle få hicka av ett sådant urbota fånigt uttalande. En mästare på att sätta ljus med enkla lampor till sitt förfogande trots att han hade den mest kompletta blixtstudio för allehanda uppdrag.En av de fotografer som startade Institutet för färgfoto om det är bekant.

En annan god vän som fortfarande fotograferar Albert Wiking använder lampor med förkärlek och inte blixt.


Alltså, bygglampor, lampor är mycket dugligt beroende på motiv, motivets art och vad man vill uppnå..

Det är så lätt att få dig att gå igång på alla cylindrar :D

Saxat från Lennart Hanssons hemsida:
"Dagsljus, glödljus eller ljus från blixtaggregat. Eller vill du hellre fotografera i skenet från en naken glödlampa eller ett stearinljus. Valet är ditt, men den enklaste och mest kontrollerbara fotograferingen sker med moderna studioblixtaggregat."
http://www.kulturpool.se/hansson/tips/ljus2.htm

Han måste ha ändrat sig sedan du gick i skolan hos honom.

Berätta gärna mer om vilka specifika egenskaper du upplever som bättre hos bygglampor än studioblixtar.
 
Per

Den Lennart du hänsvisar till vet jag inte ens vem han är.

Läs nu igenom en gång till vad jag har skrivit.
 
Senast ändrad:
Jag sitter och tvekar, ska jag titta på min inköpta DVD med Fleksnes eller ska jag fortsätta bevaka den här tråden?
 
Per

Den Lennart du hänsvisar till vet jag inte ens vem han är.

Läs nu igenom en gång till vad jag har skrivit.
Då borde det vara uppenbart att jag inte känner till vilken Lennart du hänvisar till heller :)

Nå, vilka egenskaper hos bygglampor tycker du gör dem mer lämpade för fotografering än studioblixtar?

Du kan kolla i mitt galleri om du vill se exempel på hur jag använder blixtar. Du efterfrågade väl det?

Hur gör du t ex denna med bygglampa?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1432814.htm?set=mp

Eller denna ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1752091.htm?set=mp

Jag ser gärna exempel bland dina bilder där lampor gör jobbet bättre än vad blixtar skulle ha gjort.
Du vet att jag gärna låter mig överbevisas ifall argumenten är sanna och relevanta.

Jag tycker att tråden är betydligt roligare än Fleksnes men det är kanske en smaksak.
 
Googlade "Institutet för färgfoto" och förstår nu att du skämtar aprillo :D
Bra trollat, jag gick på det med hull och hår! lol

Jag förstår att du tillhör en annan generation än vad jag gör, har du inte hört talas om Institutet för färgfoto, synd ett företag som startades av ett antal duktiga fotografer i Malmö antagligen innan du var född och som sedemera blev ett av Sveriges största och bästa färginstitut, du förstår på den tiden man använde film, negaiv, dia, 18x24 9x12 6x7 osv.

Var inte så jävla enfaldig och kaxig, det lönade sig inte sist- eller hur.
 
Senast ändrad:
har du lässvårigheter, jag säger att lampor är ett bra komplement till blixtar,och i de fall någon inte äger en blixtutrustning så är det ett billigt alternativ att lösa en viss fotografering. se tidigare svar.

Du är nog en av de mest enfaldiga personerna jag har stött på , och du tycks ha mycket höga tankar om dig själv och ditt fotograferande, ut och jobba som fotograf en tid och återkom. Bra bilder tar min dotter och det gör ett antal andra här på fotosidan, en del lysande, vad har det med sakfrågan att göra?

Nej, du sade inte att lampor är ett bra komplement till blixtar. Du sade att lampor var lättare att styra.

Du har rätt i att lampor är ett billigt alternativ.

Varifrån får du att jag har särskilt höga tankar om mig själv och mitt fotograferande? Naturligtvis är jag nöjd med en del bilder jag gör, annars skulle jag inte hålla på.
Du skrev i ett tidigare inlägg att du skulle vilja se mina bilder:
".../jag vill se dig skulptera ett motiv med blixtar så som man kan göra med lampor./..."

Håller faktiskt med om att bra bilder inte har med sakfrågan att göra. Är fortfarande nyfiken på i vilka situationer som jag har mer nytta av lampor än blixtar. Jag kanske borde inhandla sådana som ett komplement till blixtarna så att jag är förberedd när situationen uppstår.
 
Ja, lampor är betydligt lättare att styra för att undvika reflexer, speciellt i en jämförelse med blixtar och dåligt svagt inställningsljus utomhus och om exv paraplyer används.Speciellt för en nybörjare eller en person som inte har stor erfarenhet.

Har du en annan uppfattning?
 
Senast ändrad:
Lampor och de behöver inte vara märkvärdiga är vid exv tagning av en 8 armad ljusstake betydligt lättare att använda om man vill skulptera fram 3D i bilden.
Min läromästare använde försvarets ficklampor 3st
Betydligt bökigare att använda blixt med tillbehör.
Alltså: vet man vad man gör så går det lika bra med selleri
 
Ja, lampor är betydligt lättare att styra för att undvika reflexer, speciellt i en jämförelse med blixtar och dåligt svagt inställningsljus utomhus och om exv paraplyer används.Speciellt för en nybörjare eller en person som inte har stor erfarenhet.

Har du en annan uppfattning?

Inställningsljuset är ju en lampa så det är klart att det är svårare att se reflexer ifall inställningsluset är mycket svagt. Du har naturligtvis rätt i att en stark lampa är bättre än en svag för att uppfatta reflexer. Skillnaden hade större betydelse på institutets tid eftersom man inte fick direkt feedback på någon display förr i världen.

Utomhus brukar jag maxa inställningsljuset just för att se hur skuggor faller och hur eventuella reflexer hamnar, ifall det inte är en enkel ljussättning. Det brukar räcka med att ha igång det en kort stund för att få en någorlunda klar bild av hur det kommer se ut (onödigt att ta mer från batterierna) och sedan finjustera efter vad jag får upp i displayen.
 
Tänkte svara dig Per en sista gång.

Jo jag refererade till Institutet i Malmö där ett antal fotografer slog sig samman och använde de stora ytorna som fanns till studios.
Här fanns ett antal av de stora reklamfotograferna samlade under några år.
En av dessa var den person som sedemera jag lärde mig mycket av, Lennart Hansson och som tidigt flyttade sin atelje till Lund, ett antal numera välkända fotografer har fått sin praktik hos dessa herrar. Åke Hedström legendariskt fotograf och även orförande för SFF tog mig också under sina vingar och han lärde mig mycket,Vi talar mitten av sjuttiotalet
 
Senast ändrad:
Hahahaha, från gruppfotoproblematik till nazireferenser & hot om våld.

Google är en nagel i ögat för många namedroppare idag.

Många sitter spända bakom tangentborden, kommer fejden fortsätta trots vapenvilan.

Tack killar, detta var obetalbart lätt en topp tio tråd.

Borde det inte finnas en officiell topp/bottlista för forumtrådar som spårar?


Ps. Kör 2 hotshoe blixtar på stativ, en på vardera sida om gruppen ca. 45grader.

full patte på blixtarna, bländaren så öppen du kan (beroende på hur stor bilden ska bli i tryck så kan du klara dig med kortare skärpedjup, dvs. det gör inte så mycket om den bakre raden är lite oskarpare). Lång slutartid för att snappa upp eventuellt befintligt ljus (ställ ett par bilar som lyser upp bakifrån och skapar separation) Skruva upp ISO för att sätta exponeringen vid behov.

Såhär kanske:

\b\ /b/

0000000
00000

/h h\

b= bil
h= hotshoe
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.