Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto med reflexkläder i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då får vi väl först tala om vilka blixtar/effekt och vilka paraplyer.
Vad jag förstår så har inte trådskaparen tillgång till varken det ena eller det andra.
Finns det budget att hyra ett kit med exv tre problixtar, blixtmätare?
 
Senast ändrad:
Då får vi väl först tala om vilka blixtar/effekt och vilka paraplyer.
Vad jag förstår så har inte trådskaparen tillgång till varken det ena eller det andra.
Finns det budget att hyra ett kit med exv tre problixtar, blixtmätare?


Vad har du fått det ifrån att jag inte har utrustning?

Bara undrade om blixtarna kan orsaka för mycket blänk MED MINA! BLIXTAR!!!!!!

Nåväl, tycker förresten att det är lite för mycket barnsligt tjafs i tråden vilket är synd när man försöker vara seriös.

Alltid någon som tror sig veta mer än den andra, ja jösses.
Jag ville bara ha råd och ev tips från någon som plåtat liknande.

Jag löser det på ett eller annat sätt, vare sig med MINA! blixtar eller utan.

MVH Julle.
 
Är det varselkläder det handlar om, d.v.s. kläder med reflexstripes?

I sådana fall skulle jag rekommendera ljusgrå eller vit maskeringstejp/gaffatejp som du då lägger över reflexerna. Om du skaffar några rullar så kan de säkert tejpa varandra så att det går fort och efter fotograferingen är det bara för dem att riva av det. Observera att man måste tejpa några millimetrar utanför de befintliga reflexerna.

Innan du tar bilderna så kan det vara bra kontrollera och åtgärda eventuella kvarstående blixtreflexer. Den efterjustering som brukar vara nödvändig är att åtgärda eventuella synliga tejpbubblor eller veck.
 
Vad har du fått det ifrån att jag inte har utrustning?

Bara undrade om blixtarna kan orsaka för mycket blänk MED MINA! BLIXTAR!!!!!!

Nåväl, tycker förresten att det är lite för mycket barnsligt tjafs i tråden vilket är synd när man försöker vara seriös.

Alltid någon som tror sig veta mer än den andra, ja jösses.
Jag ville bara ha råd och ev tips från någon som plåtat liknande.

Jag löser det på ett eller annat sätt, vare sig med MINA! blixtar eller utan.

MVH Julle.

har du blixtar? då får du gärna redogöra vad för blixtar du har om du nu söker råd och varför fråga i detta forum som består av människor med många åsikter men få av dom har väl tagit en gruppbild på 15 personer iklädda arbetskläder utomhus när det är becksvart och dessutom kläder med med reflexer och tagit betalt, eller? Du kallar det uppdrag.

det här börjar likna -jag skall ta mitt första bröllop, vilka objektiv skall jag använda...
jag tänkte dela med mig lite av de 30års erfarenhet jag har som fotograf. HUR MÅNGA HAR DET PÅ DETTA FORUM? Och jag har tagit många gruppbilder , upp till 138personer i en flyghangar, utlyst med ETT ANTAL stora proaggregat samt ett stort jävla FLYGPALN SOM BAKGRUND
Mitt seriösa svar var, skaffa dig några billiga bygg lampor, lär dig hantera dessa, du har stor nytta av dessa framledes, nu plötsligt har du blixtar.
Vad talar vi då om för blixtar?
VARFÖR DÅ FRÅGA OM RÅD?
Lite motsägelsefullt
Lycka till
 
Senast ändrad:
Vad har du fått det ifrån att jag inte har utrustning?

Bara undrade om blixtarna kan orsaka för mycket blänk MED MINA! BLIXTAR!!!!!!

Nåväl, tycker förresten att det är lite för mycket barnsligt tjafs i tråden vilket är synd när man försöker vara seriös.

Alltid någon som tror sig veta mer än den andra, ja jösses.
Jag ville bara ha råd och ev tips från någon som plåtat liknande.

Jag löser det på ett eller annat sätt, vare sig med MINA! blixtar eller utan.

MVH Julle.

Klart att blixtar är betydligt svårare att styra och skapar oönskade reflexer om du inte äger en prof blixtutrustning, och då menar jag prof, med bra inställningsljus, softboxar, eller vad nu som behövs.
Även deras kläder kan gå i olika chatteringar beroende på arbetskläders beskaffenhet och färg/reflektion.

Och ja, jag tror mig veta eftersom jag har plåtat liknande situationer ett antal gånger, allt från renhållningsgubbar med maskiner till flygpersonal på plattan, vissa kallar det erfarenhet och kunskap .

kör då några provbilder med dina blixtar på kompisar, vad det nu är för blixtar och se efter om der duger..

Eftersom jag eller andra inte vet vad du tänker använda så är våra råd ganska intensägande vad det gäller att använda blixt.
 
Senast ändrad:
Klart att blixtar är betydligt svårare att styra och skapar oönskade reflexer om du inte äger en prof blixtutrustning, och då menar jag prof, med bra inställningsljus, softboxar, eller vad nu som behövs.
Även deras kläder kan gå i olika chatteringar beroende på arbetskläders beskaffenhet och färg/reflektion.

Och ja, jag tror mig veta eftersom jag har plåtat liknande situationer ett antal gånger, allt från renhållningsgubbar med maskiner till flygpersonal på plattan, vissa kallar det erfarenhet och kunskap .

kör då några provbilder med dina blixtar på kompisar, vad det nu är för blixtar och se efter om der duger..

Eftersom jag eller andra inte vet vad du tänker använda så är våra råd ganska intensägande vad det gäller att använda blixt.

I stort sett varje annan tråd där bygglampor ställts mot blixtar har utmynnat i att bygglampor är helt underlägsna även billiga studioblixtpaket. De är för svaga för att ge lämpliga slutartider, de är svårare att rikta jämfört med blixtar (med ljusformare), de saknar variabel effekt och därmed är svårare att ställa in samt att det är svårare att få rätt vitbalans (delvis beroende på att det oftare blir blandljus p g a den mycket lägre effekten).
Blixtar skapar inte mer oönskade reflexer än någon annan riktad ljuskälla. En reflekterande yta bryr sig inte om ifall ljuset kommer från ett proffsaggregat, en bygglampa eller en billig kinablixt. Det studsar i samma vinkel.

@ Digitalbrus: Ber om ursäkt för att det blir lite off topic här. Eftersom många andra trådar har handlat om bygglampor vs blixtar antar jag att det finns många andra som undrar om fördelar och nackdelar. Då är det ju bra om de får korrekt info även när de läser denna tråd.
 
I stort sett varje annan tråd där bygglampor ställts mot blixtar har utmynnat i att bygglampor är helt underlägsna även billiga studioblixtpaket. De är för svaga för att ge lämpliga slutartider, de är svårare att rikta jämfört med blixtar (med ljusformare), de saknar variabel effekt och därmed är svårare att ställa in samt att det är svårare att få rätt vitbalans (delvis beroende på att det oftare blir blandljus p g a den mycket lägre effekten).
Blixtar skapar inte mer oönskade reflexer än någon annan riktad ljuskälla. En reflekterande yta bryr sig inte om ifall ljuset kommer från ett proffsaggregat, en bygglampa eller en billig kinablixt. Det studsar i samma vinkel.

@ Digitalbrus: Ber om ursäkt för att det blir lite off topic här. Eftersom många andra trådar har handlat om bygglampor vs blixtar antar jag att det finns många andra som undrar om fördelar och nackdelar. Då är det ju bra om de får korrekt info även när de läser denna tråd.

Be om ursäkt? Nähä du ;-), mycket positivt med någon som kommer med seriösa inlägg och inte bara en massa tjafs och "jag vet bäst" fasoner.

Stort tack!

MVH Julle.
 
Jag tycker nog att trådskaparen Julle är rätt otacksam, här ber du om goda råd inför en svår plåtning och så blir du mer eller mindre förbannad när andra försöker lösa problemet åt dig. Varför skriva hit överhuvud taget?
 
Har du som trådskapare blixtar ?

I så fall vore det väl en bra ide att deklarera detta.
Först då kan vi med lite mer erfarenhet ev kunna ge dig ett råd.

Sedan, jag har arbetat med lampor /blixtar i snart 30år och har man inga pengar och kunskap vad det gäller blixtutrustning så fungerar lampor väl för nybörjaren.

Vad har du för blixtutrustning?
Har du kunskap att använda blixtar?

.
 
Med moderlig röst: Nu tar ni varandras händer och säger förlåt. Det är bättre att vara sams. Så, så, på en gång!
 
Hej
Jag har flera gånger fotograferat grupper med jobbarkläder med reflex med 2 st studioblixtar med paraplyer. Inga problem med reflexer. De blir bara grå. Gruppen är då ca 3 m bred och blixtarna står ca 4 m framför gruppen.

Mvh Lars-Erik
 
Svårigheten med att fotografera människor i grupp (förutom trådskaparens dilemma med mörker , reflexer osv) är att en grupp på 15 personer är svår att hålla reda på, 5-7 människor kan jag hålla reda på vad det gäller minspel, kontakt med mig som fotograf, 15 människor är betydligt svårare,det räcker med en eller två blinkar, tittar bort, petar sig i näsan eller ser allmänt tråkiga ut och vill inte vara med överhuvudtaget.

Hur skall 15 människor stå, posera,vilken vinkel skall gruppen fotograferas av, uppifrån, rakt framför osv

Fick precis in ett uppdrag att fotografera en grupp människor, lika spännande varje gång fast jag har gjort det 1000tals gånger.
Hur skall uppgiften lösas etc.
 
Apropå föregående inlägg: Jag fick en gång tipset att säga åt alla att blunda, och när man säger till öppna ögonen och fästa blicken på kameran. Det två stora fördelar med det förfarandet, att det är betydligt större chans att alla har ögonen öppna eftersom man "synkar" dom, samt att folk slappnar ofta av reflexmässigt när de stänger ögonen, om man låter dom vänta några sekunder.
 
Svårigheten med att fotografera människor i grupp (förutom trådskaparens dilemma med mörker , reflexer osv) är att en grupp på 15 personer är svår att hålla reda på, 5-7 människor kan jag hålla reda på vad det gäller minspel, kontakt med mig som fotograf, 15 människor är betydligt svårare,det räcker med en eller två blinkar, tittar bort, petar sig i näsan eller ser allmänt tråkiga ut och vill inte vara med överhuvudtaget.

Hur skall 15 människor stå, posera,vilken vinkel skall gruppen fotograferas av, uppifrån, rakt framför osv

Fick precis in ett uppdrag att fotografera en grupp människor, lika spännande varje gång fast jag har gjort det 1000tals gånger.
Hur skall uppgiften lösas etc.

Du har säkert liksom jag smackat av en massa bilder på gruppen och sedan komponerat ihop de mest fördelaktiga minerna i PS. Om det är studiobilder brukar jag ta en och en och sedan sätta ihop till en grupp. Lite pyssligt är det, men fördelen är att man kan byta ut/ta bort människor som slutar eller tillkommer.
 

Bilagor

  • Grupp.jpg
    Grupp.jpg
    84.9 KB · Visningar: 228
Senast ändrad:
I stort sett varje annan tråd där bygglampor ställts mot blixtar har utmynnat i att bygglampor är helt underlägsna även billiga studioblixtpaket. .

vilket kvalificerat skitsnack .

myter som denna visar bara vilken stor okunskap det finns och att vissa personer tror sig ha kunskaper , det beror väl för h.... på vad som skall fotograferas , jag vill se dig skulptera ett motiv med blixtar så som man kan göra med lampor.

Min gamla läromästare Lennart Hansson skulle få hicka av ett sådant urbota fånigt uttalande. En mästare på att sätta ljus med enkla lampor till sitt förfogande trots att han hade den mest kompletta blixtstudio för allehanda uppdrag.En av de fotografer som startade Institutet för färgfoto om det är bekant.

En annan god vän som fortfarande fotograferar Albert Wiking använder lampor med förkärlek och inte blixt.


Alltså, bygglampor, lampor är mycket dugligt beroende på motiv, motivets art och vad man vill uppnå..
 
Senast ändrad:
Du har säkert liksom jag smackat av en massa bilder på gruppen och sedan komponerat ihop de mest fördelaktiga minerna i PS. Om det är studiobilder brukar jag ta en och en och sedan sätta ihop till en grupp. Lite pyssligt är det, men fördelen är att man kan byta ut/ta bort människor som slutar o.dyl.

jodå, men lite svårt utifrån denna tråds upprinnelse där trådskaparen frågade efter råd.

snygg bild
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.