Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto med reflexkläder i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Nu har jag precis fått ett uppdrag som gav mig en tankeställare.

Jag ska klockan 07:00 lite längre fram i tiden fotografera en grupp människor utomhus på ca 15 personer som ska vara med i en företagsbroschyr.

Pricken övet i:et är den att alla har sina arbetskläder på sig som har reflexer, och bilden måste tas innan de ger sig ut på fältet, med andra ord kan vi inte ta den under den ljusa tiden på dygnet.

Blixt är ju inte aktuellt pga alla reflexer.

Som jag ser det som här lite spontant måste det bli lång slutartid med kameran på stativ och trådutlösare.

Någon med bättre en idè eller kanske har erfarenhet från liknande scenario?

MVH Julle.
 
Hejsan.

Nu har jag precis fått ett uppdrag som gav mig en tankeställare.

Jag ska klockan 07:00 lite längre fram i tiden fotografera en grupp människor utomhus på ca 15 personer som ska vara med i en företagsbroschyr.

Pricken övet i:et är den att alla har sina arbetskläder på sig som har reflexer, och bilden måste tas innan de ger sig ut på fältet, med andra ord kan vi inte ta den under den ljusa tiden på dygnet.

Blixt är ju inte aktuellt pga alla reflexer.

Som jag ser det som här lite spontant måste det bli lång slutartid med kameran på stativ och trådutlösare.

Någon med bättre en idè eller kanske har erfarenhet från liknande scenario?

MVH Julle.

Det låter som ett lite besvärligt uppdrag. Har aldrig gjort ngt liknande själv (med reflexer inblandade), men spontant tror jag att det är bättre att ta bilden när det fortfarande är ljust, eller vid skymning. Risken är kanske annars att reflexerna blir det enda man ser. Lång slutartid låter ju inte heller så bra med tanke på att människor rör sig.

Min erfarenhet är att man har inte så lång tid på sig när det väl börjar skymma, kanske 20 min. Så mitt tips är att börja innan det blir mörkt och plåta hela tiden tills det blir helmörkt. Någonstans där emellan kan ljuset vara optimalt.

Edit:
Dessutom måste det finnas NÅGON slags riktad ljuskälla, annars får du nog ingen effekt av reflexerna.
 
Senast ändrad:
Hörde med dem om man inte kunde ta bilden när det är lite ljusare.

Men alla samlas kl 07:00 på morgonen, arbetstiden börjar då.

Innan de åker ut på sina arbetsuppdrag ska gruppfotot tas, med andra
ord finns inte tiden för att ta det när det är ljust ute.

Hmm, vilket dilemma, men utmaningen är rolig ;-)


MVH Julle.
 
Hörde med dem om man inte kunde ta bilden när det är lite ljusare.

Men alla samlas kl 07:00 på morgonen, arbetstiden börjar då.

Innan de åker ut på sina arbetsuppdrag ska gruppfotot tas, med andra
ord finns inte tiden för att ta det när det är ljust ute.

Hmm, vilket dilemma, men utmaningen är rolig ;-)


MVH Julle.

Du kanske kan samla dem i stan på någon upplyst plats?
 
Du kanske kan samla dem i stan på någon upplyst plats?

De ska vara framför sin arbetsplats, vet inte hur mycket belysning det finns där.

Knepigt värre.

Då de är så många måste jag ju också ha dem i två rader, blir en låååång bild annars och fungerar inte i broschyren.

Kan ju knappast ta bilden på 2,8 heller med tanke på skärpedjupet.

Får nog ta med mig två bekanta och provfota på kvällen när mörkret kommit för att inte strula till det när det är skarpt.

Blir den största utmaningen jag har haft vad gäller fotografi ;-)

MVH Julle.
 
vet inte vad det är för arbetare men folk med reflex västar har ofta arbetsbelysning i sin arsenal (snickare elektriker osv osv) så in och rota i någons arbetsbil och använd byggbelysningen för att få än mer "känsla och djup" av deras vardag ...typ.
 
Nu vet jag inte om det är för mycket jobb, men att försöka maskera reflexerna med matt självhäftande plast eller något liknande kanske kunde funka om du behöver använda blixt?

En annan grej att tänka på är att det är kyligt så måste alla hålla andan under exponeringen för att inte röken från andedräkterna ska synas.

Annars, om du är duktig, kunde du kanske försöka göra något HDR-aktigt, det kan kanske bli häftiga effekter.

Lycka till!
 
Får nog ta med mig två bekanta och provfota på kvällen när mörkret kommit för att inte strula till det när det är skarpt.

Ja, det är nog en bra idé att testa först.
Om det är viktigt att deras arbetsplats ska synas i bakgrunden är det nog nödvändigt att även den är upplyst på ngt sätt. Tipset med bygglampor kan fungera bra, men om de riktas direkt på gruppen kommer nog bakgrunden bli för mörk om de står för långt i från. Om de står nära får du hårda och fula skuggor bakom dem...
De kanske har en lift som man kan hissa upp en massa bygglampor i?
 
Det borde väl gå alldeles utmärkt med blixt om du har den någon annanstans än på kameran. Sätt blixten på stativ en bit åt sidan och lös ut den med sladd eller radio. Att lösa ut den trådlöst med inbyggda blixten är nog inte att rekommendera skulle jag tro.
 
De ska vara framför sin arbetsplats, vet inte hur mycket belysning det finns där.

Knepigt värre.

Då de är så många måste jag ju också ha dem i två rader, blir en låååång bild annars och fungerar inte i broschyren.

Kan ju knappast ta bilden på 2,8 heller med tanke på skärpedjupet.

Får nog ta med mig två bekanta och provfota på kvällen när mörkret kommit för att inte strula till det när det är skarpt.

Blir den största utmaningen jag har haft vad gäller fotografi ;-)

MVH Julle.

Varför skulle du inte kunna använda bländare 2.8? beror ju på vilken objektiv du har! Men kör du på 17mm med bländare 2.8 på ett avstånd av 50meter så är skärpedjupet 65meter!
Jag har aldrig gjort nåt liknande men arbetsbelysning hade varit great!
 
Varför skulle du inte kunna använda bländare 2.8? beror ju på vilken objektiv du har! Men kör du på 17mm med bländare 2.8 på ett avstånd av 50meter så är skärpedjupet 65meter!
Jag har aldrig gjort nåt liknande men arbetsbelysning hade varit great!

Med en brännvidd på 17 mm och ett avstånd på 50 meter blir det inte mycket till gruppfoto. Personerna skulle knappt gå att känna igen på det avståndet.
 
Hmmm... låter onekligen lite knepigt.
Mitt tips.
1) Skulle gissa på att man får mindre problem med reflexerna ju mer från sidan ljuset kommer.
2) Ju mindre problem desto större ljuskälla. 2 riktigt stora oktaboxar kanske, eller ännu bättre. Rigga upp ett dubbellakan på ca 220cmx250cm med belysningsstativ, långt till höger och ett långt till vänster, och studsa vanliga blixtar i dem.
3) testa ta några bilder mest med blixtljus, lägre iso. + några bilder med så mycket befintligt ljus som möjligt, högt iso. Inte längre slutartid än 1/30s. Folk rör sig. Använda stativ och ta flera exponeringar, så att du kan byta ut något suddigt huvud i photoshop till ett skarpt från en annan exponering.
4) Ta några bra bilder på bakgrund före och efter fotograferingen, med kameran på stativ i samma possition, ifall bakgrunden blir dålig när du använder blixt vid själva gruppfotot. Då har du åtminstone en snygg bakgrund att klippa in i efterhand.
5) Max 28mm vidvilkel (FF) 17mm crop. för att slippa vattenskalle-effekt åt sidorna till. Helst 35mm eller högre.
 
Et polarizer-filter vil kunne redusere problemet noe, men kan være problematisk å stille inn/vinkle riktig.
Et forsøk værd?

Edit: Linjær polarizer er antagelig best til dette, men på den andre siden er et cirkulært bedre for kamrans lysmåling.
 
Det borde väl gå alldeles utmärkt med blixt om du har den någon annanstans än på kameran. Sätt blixten på stativ en bit åt sidan och lös ut den med sladd eller radio. Att lösa ut den trådlöst med inbyggda blixten är nog inte att rekommendera skulle jag tro.

Det rådet fungerar faktiskt - radiotrigg till blixten och justera vinkeln mellan kamera och blixt till dess du får önskad respons ifrån reflexen. Ju mer koaxiellt till optiska axeln desto mer respons får du från reflexerna - det fungerar verkligen inte med blixten på kameran vilket redan har konstaterats.
 
Det rådet fungerar faktiskt - radiotrigg till blixten och justera vinkeln mellan kamera och blixt till dess du får önskad respons ifrån reflexen. Ju mer koaxiellt till optiska axeln desto mer respons får du från reflexerna - det fungerar verkligen inte med blixten på kameran vilket redan har konstaterats.

Problemet är ju att alla reflexerna inte har samma vinkel till kameran. Vissa delar av de reflekternade ytorna kommer lik förbannat att slå i kameran. Glöm blixtarna!
Du kan ju försöka med slow sync och be gänget att stå stilla men hur lätt är det?

Arbetsbelysningar och biillampor är något bättre men inte bra det heller.
 
Nejdå, det fungerar visst - reflexer är konstruerade att reflektera ljus åt samma håll som det kommer ifrån och avståndet mellan ljuskälla och kamera avgör responsen. Reflexer är INTE speglar. Testa själv och se att det faktiskt stämmer.
 
Nejdå, det fungerar visst - reflexer är konstruerade att reflektera ljus åt samma håll som det kommer ifrån och avståndet mellan ljuskälla och kamera avgör responsen. Reflexer är INTE speglar. Testa själv och se att det faktiskt stämmer.

Det stämmer absolut för "tjocka" reflexer, eftersom en reflex egentligen bara är en hel bunt med pyttesmå retroreflektorer/prisman.

Det stämmer dock inte för de reflexband i något slags tyg som sitter runt arbetskläderna. När jag jobbar natt så är det ofta bara reflexerna man ser av arbetskameraterna, oavsett vinkel i förhållande till ljuset. Tygreflexer är mig veterligen inte "äkta" reflexer, utan något material som bara reflekterar jäkligt mycket av ljuset som träffar det.

Edit: Jag har försökt att fotografera kollegor (Jag är grävmaskinist) med blixt från sidan, och det gav inte ett tillfredsställande resultat. Reflexerna blev hopplöst överexponerade. Stora vita blobbor bara.
 
Köp 3-4 st bygglampor se bilden, inhandla ett qp-kort gråkort 4 fält, fotografera raw.
Jag hade ljussatt gruppen med grova bygglampor, mycket enklare än med blixt även tagit med dessa lampor i bilden för att göra det extra spännande.Kanske lagt någon bakom för upplätning osv
bara en tanke och en billig lösning.
 

Bilagor

  • byggl.jpg
    byggl.jpg
    23.5 KB · Visningar: 1,659
Köp 3-4 st bygglampor se bilden, inhandla ett qp-kort gråkort 4 fält, fotografera raw.
Jag hade ljussatt gruppen med grova bygglampor, mycket enklare än med blixt även tagit med dessa lampor i bilden för att göra det extra spännande.Kanske lagt någon bakom för upplätning osv
bara en tanke och en billig lösning.

Det var banne mig ingen dåligt idè ;-)

Var finns sådana lampor?

MVH Julle.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.