ANNONS
Annons

Gruppfoto dagisbarn - att ta sig vatten över huvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Är en glad amatör som främst tar semester- och familjebilder. Bor i en kommun där det är strängt förbjudet att fotografera barnen på förskolan. I år blir det heller inget besök av fotograf och därmed inte några fina foton att ge bort till far- och morföräldrar i julklapp. Går ju ordna på annat håll.

Kommer dock sakna gruppbilden från förskolan. Har en idé om att försöka organisera detta själv, men tänker samtidigt att jag kanske inte vet vad jag ger mig in på. Att försöka få 20-talet barn i åldern 3-6 år att sitta still under x antal minuter samtidigt som deras föräldrar står bakom ryggen på mig.

Har inte heller full koll på den tekniska biten. Tanken är att ta bilden utomhus. Tror att det lämpligaste objektivet jag har är mitt EF 24-105 f4, tillsammans med min 50D. Vet i varje fall att jag får skarpa bilder med denna kombo.
Men vilken bländare och slutartid jag ska satsa på är jag mer osäker på.
Vart sätter jag fokus?
Hur får jag barnen att sitta still? Osv osv...

Alla åsikter, synpunkter och tips är välkomna.
 
Förstår inte hur kommunen kan gå över lagen som säger att du får fota vem du vill var du vill. Du får väl stå precis utan för dagisets gränser och fota?
 
Suck, vilken tokigt kommunalt beslut. Alla barn behöver ju inte vara med på gruppbilderna. Nåväl.

Jag har jobbat några år som dagisfotograf på 90-talet och har naturligtvis några tips.

1. Ställ in kameran innan barnen kommer dit du ska fotografera dem. Men ställ om skärpan några gånger med några exponeringar emellan. Det är inte kul när skärpan ligger fel på alla bilder. Ställ skärpan på barnen i mittenraden om du har tre rader. Oftast blev det två rader.

2. Kör på 50-70 mm så slipper du problem att främre radens barn blir större än bakre.

3. Mulet är bra. Skugga är bra. En svagt ställd blixt (minus 1 i blixtkompensering) ger bättre kontrast, renare färger, snyggare hudtoner och glimt i ögat. Vid solsken, välj motljus utan direkt ljus i objektivet, och öka blixten till normal exponering.


4. Börja placera de äldsta om det är blandade åldrar. Nedersta raden med mindre barn sätter du på knä så slipper man se en massa fula skosulor eller smutsiga strumpor.

5. Tänk på att bygga upp gruppen på höjden. Ett vanligt nybörjarfel är att sätta gruppen som ett långt streck med minmal skillnad i höjd mellan första och andra raden. Om de mindre barnen sitter på knä längst fram så kan de stora barnen stå bakom. En tredje rad kan sedan stå på en kort högre bänk (inte låg gympabänk). Då ställer man två vuxna på varsin sida som kan hålla några barn om ryggen var.

6. Täck vuxna med barn. Det räcker om man ser vuxna från brösthöjd och ovan. Det brukar uppskattas. Undantaget är 1-2-åringar. Då sätter man två barn i respektive vuxens knä. Då täcker de också bilringar mm.

7. Ställ barnen tätt. De sittande axel mot axel. De stående kan stå ännu tajtare lite vridna mot varandra.

8. Att ställa upp en grupp går bara på 1-2 minuter om man vet hur man vill ha det. Att inte slarva kostar någon extra sekund bara. Var inte bara tyst mer än någon sekund i taget.

9. Håll igång utan att vara skrämmande gapig. Jag brukade sätta en tiger på huvudet när jag kollade i kameran så att det hela tiden hände något. Du kan ha hjälp av EN pajas. Välj i så fall en förälder till ett stort barn som pajas.

Att ha alla föräldrar bakom dig kommer att resultera i att något barn vill springa fram till sin förälder om det blir osäkert. Om föräldrarna ska stå bakom fotografen signalerar det att något är farligt till barnen. Detta är jag 100 procent säker på eftersom jag provat. Du ska ju inte plåta småbarnsavdelningen. Du kommer också att få problem med att barnen kollar åt olika håll. Ställ föräldrarna utom synhåll.

10. Detta är ju något ovanligt i deras värld, som att gå på barnteater. Så var inte för orolig för att de ska tröttna direkt. Viktigast är att få allas uppmärksamhet. Om du har någon som hjälper till med detta så kan du bara koncentrera dig på att knäppa av när alla kolla. Ta då en snabb serie bilder så att du kan plocka bort blinkbilder. Att få alla glada är överkurs. Gapskratt är inte snyggt. på 2-3 minuter hinner du ta massor av bilder.
 
Du måste ha pedagogerna på förskolan med att få en grupp barn 3-5 år att sitta utan vuxna är en omöjlighet. Jobbar på förskola och har suttit med på många gruppfoton. Det man måste göra är att fixa gruppen snabbt utan krångel och tjafs du bestämmer. Sedan vara klar med stativ och inställningar och ta foton med nån liten figur som lockar blicken på kameran typ ett gosedjur som hoppar och skuttar. Vi har ingen fotograf på vår förskola men det beror på att i dessa tider medför fotograf administrativt arbete som personalen i dessa besparingstider inte orkar engagera sig i.
 
Senast redigerad av en moderator:
???

Ingen som funderat på att det kanske finns ett SKÄL till det kommunala beslutet?!

Det självgoda inställningen att "Jag har minsann RÄTT att fotografera" ger jag inte mycket för även om saken må vara så rent juridiskt. Den är osympatisk och förstör ofta för andra fotografer.
Det FINNS faktiskt något som heter hänsyn och respekt...
 
Ingen som funderat på att det kanske finns ett SKÄL till det kommunala beslutet?!

Det självgoda inställningen att "Jag har minsann RÄTT att fotografera" ger jag inte mycket för även om saken må vara så rent juridiskt. Den är osympatisk och förstör ofta för andra fotografer.
Det FINNS faktiskt något som heter hänsyn och respekt...


Jag föreslår att vi inte debatterar detta här då frågan i tråden handlar om hur föräldrarna ska kunna få sina barn fotograferade tillsammans med ett gott resultat.
 
Tackar så mycket för input. Många kloka råd som jag kan få använding av.

Bakgrunden till fotoförbudet är att respektera barn med skyddad identitet. Jag kan bara nämna att jag, till skillnad från många andra föräldrar, respekterar detta fullt ut. Har inte varit i närheten av någon kamera på vid de tillfällen barn och föräldrar träffats samtidigt.
Jag tänker inte smygfotografera några barn. Det här lilla projektet handlar om ett helt frivilligt gruppfoto, självklart är det roligt om så många barn som möjligt är med, men ingen är tvingad.

Fotografen som brukar ta bilderna på förskolarna i det här samhället har anordnat en dag där alla föräldrar kan komma och fotografera sina barn till "skolfotopriser", det uppskattar jag.
Dock har han avböjt att ta gruppfoton av den officiella anledningen att det blir för svårt utan förskolepersonalen. Så det ligger säkert mycket i det som mimmione skriver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.