Annons

Gruppen Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej allihop!

Det här forumet är ju sammanlänkat med gruppen Alpha.
Det är gjort på mitt initiativ och det är jag ensam som är administratör för gruppen.

Det finns massor av grejer man kan göra i gruppen som att anordna olika utmaningar, events, skapa länkar och referenser mm. Nu används bara bildpoolen och klotterplanket flitigt, så det är ju roligt, men det kan göras så mycket mer.

Det har också utvecklats till lite av två läger, vissa personer som är aktiva i forumen och helt andra personer som är aktiva i gruppen, vilket är lite tråkigt tycker jag.

Jag har haft en del idéer, men har inte möjlighet att avsätta tid till det och nu har jag dessutom diskvalificerat mig själv genom att sälja min Sony-utrustning och köpa en Nikon-kamera istället. Kommer dock att ha en NEX också, så jag fortfarande kan vara med på ett hörn :)

Också logotypen är det jag som gjort med bilder på mina kameror jag hade då, en A550 och en A900, men idag är väl dessa lite passé med alla nya coola Sony-kameror som finns som t.ex. NEX och A77 osv., så den bör väl också göras om.

Idag är jag ensam administratör av gruppen, så jag efterlyser någon/några som vill ta över stafettpinnen och utveckla den vidare istället för mig.

Föreslår också att den här tråden används som en förslagslåda för hur den kan utvecklas.

Mitt råd är att den första uppgiften för den nya gruppadministratören att utlysa en tävling för en ny rubrikbild/logotyp.

Så, vem vill ta över och hur ska vi utveckla gruppen?

/Mats

Hej!

Jag är medlem i denna grupp för att jag älskar min Sony A700. Den har några år på nacken och det finns bättre på marknaden nu kanske, men jag är ändå nöjd med min kamera.
Jag hoppas att den här gruppen får fortleva så att man också kan ta del av andras bilder som fotar med Sony kameror. Ett namnbyte skulle kanske vara bra, eftersom Sony har så många olika kameror på marknaden nu.
Jag gillar att titta på bilderna som folk lägger ut i den här gruppen. Jag lägger till några bilder själv ibland också.
Till Mats: Jag hoppas att du är kvar som administratör ett tag till, tills det är flera som är intresserade av att hålla den här gruppen levande.

Det är inte tal om att lägga ner gruppen på något sätt.

När jag skapade den kallade jag den först för "Sony" och det är därför URL-sökvägen är http://www.fotosidan.se/groups/sony/index.htm

Tyckte strax därefter att det var ett ganska tråkigt namn och att Alpha är bättre. mer naturligt att göra en ikon för det och den hamnar också högst upp i listan över grupper när man listar. NEX-ar är ju Alpha de med och självklart är det fritt fram att publicera bilder tagna med en Konika-Minolta, Cybershot eller Handycam också. Finns egentligen ingen teknisk kontroll av det och det har publicerats några bilder tagna med Canon-kameror också.

Egentligen behövs ingen administration alls för att det ska fungera som det gör nu, så det är inte speciellt betungande, men om det ska ändras något eller läggas till något så måste man ha admin-privilegier.

Det var min tanke från början att någon eller några skulle ta över efter en tid. så här står det om man klickar på Om-fliken här ovanför:
Hej!

ALPHA är en grupp för alla som fotograferar med Sony-kameror.

Framförallt skapad för den trevliga "familj" vi blivit som brukar diskutera i Sony-forumen här på fotosidan. Det här öppnar nya möjligheter för att kunna dela foton och sammanhålla gruppen i olika aktiviteter. Gruppen är sammanlänkad med forumet så att forumen är tillgängliga på en flik i gruppen.

Jag har lite idéer för utmaningar, träffar och prylprovardagar osv. Det behövs nån som tar initiativet och leder, så jag tar självmant på mig det till att börja med. Sen om det blir succé kanske någon annan kan ta över om ett år eller så.

Varmt välkomnmen!

/Mats Lillnor

Så jag efterlyser helt enkelt någon eller några personer som vill ta över som gruppadministratörer. Det är enkelt, jag lägger bara in personerna i administratörslistan så får de personerna sedan ytterligare ett par flikar där man kan administrera medlemmar, skapa events, länkar och utmaningar mm., samt ändra regler, meddelanden, logotyp-bild osv. för gruppen.

Jag tyckte det skulle vara naturligt att Afe som är moderator i forumen, skulle kunna hantera det här också, men fick ingen respons för det.

Är alla rädda för att peta i det här eller vad?

Kom igen nu! Det är dags att fler blir engagerade och det är som sagt inte betungande på något sätt. Det behöver heller inte bara vara en person, utan det kan vara flera som gör lite olika saker, eller gör ingenting om det inte behövs ändras nåt. Det är ju faktiskt 215 medlemmar i gruppen, så mman kan tycka att någon eller några skulle ha lust att hantera den.

Nu är ju rubrikbilden lite omodern också med flera år gamla kameramodeller, så det är dags att byta ut den så att det speglar det moderna utbudet.

Det är en logotyp och en ikon och det borde utlysas en tävling eller utmaning att ta fram en sån, men det borde vara en uppgift för den som tillträder att ordna det tycker jag.

Logotypen skall vara 960 pixlar bred och 100 pixlar hög. Bildformat JPEG, GIF eller PNG.
Ikonen skall vara 60 pixel bred och 60 pixel hög. Bildformat JPEG, GIF eller PNG

Så, anmäl ert intresse ni som vill administrera gruppen. Går bra att göra här, eller i meddelande till mig via "kontakta medlem", så lägger jag in er som Administratörer.

/Mats

Måste säga att jag är lite förvånad, men också lite besviken över den massiva icke-responsen.

Finns det verkligen ingen som är intresserad att styra lite för att utvecla gruppen till nåt mer?
Som sagt, det är inget tungt jobb eller kfävande på nåt sätt, men några personer måste ha möjligheten att gå in och konfigurera coola grejer om det skulle behövas.

Men om ingen är i tresserad alls kan jag ju enkelt bara klicka på ett val att radera gruppen, ingen skumle bry sig eller rka det verkar det som...

Synpunkter på det?

/Mats

Tråkigt men sant, det finns ingen som är beredd att ta över. Du med ditt brinnande intresse för Sony höll alla möjliga Sonyforum inte bara vid liv, utan du eldade på så att alla kände att de ville delta.

Vi hade ju också andra (Mayro och Photocon t.ex.) som försvunnit eller minskat sitt deltagande i forumen(*) av olika skäl. Såna som er saknar jag idag, Sonyforumen har gått från att ha varit uppfriskande till att ha blivit sömnpiller precis som de andra tillverkarspecifika forumen. Tråkigt men förståeligt.

Hoppas ni återkommer med full fart, var och en av er utifrån era egna förutsättningar.

Tycker Lennart som inte är //Lennart

(*) Har svårt med latinska ord, ett forum två fora, men plural av det? Ingen aning... ;-)

Tråkigt men sant, det finns ingen som är beredd att ta över. Du med ditt brinnande intresse för Sony höll alla möjliga Sonyforum inte bara vid liv, utan du eldade på så att alla kände att de ville delta.

Vi hade ju också andra (Mayro och Photocon t.ex.) som försvunnit eller minskat sitt deltagande i forumen(*) av olika skäl. Såna som er saknar jag idag, Sonyforumen har gått från att ha varit uppfriskande till att ha blivit sömnpiller precis som de andra tillverkarspecifika forumen. Tråkigt men förståeligt.

Hoppas ni återkommer med full fart, var och en av er utifrån era egna förutsättningar.

Tycker Lennart som inte är //Lennart

(*) Har svårt med latinska ord, ett forum två fora, men plural av det? Ingen aning... ;-)

Tack för de positiva orden. FS har dock inte riktigt velat haft det som det varit och jag har fått en del påpekningar från dem, men nu är det som det ska vara... jag har i alla fall tappat sugen lite grann, men det är säkert bara temporärt :)

Gruppen Alpha har nu tagits över av Jonas Holmgren som är gruppvärd.

Det var ett tag sen och jag hade väntat mig att han själv skulle presentera sig här, men nu berättar jag det istället.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar