Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppbild i starkt solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

Jofo05

Aktiv medlem
Hej!

Imorgon ska jag ta en enklare gruppbild på några kollegor. Vi kommer att vara utomhus. Om det skulle vara starkt solsken, hur är vettigast att placera gruppen i förhållande till solen? Vi har tillgång till höga byggnader som kan skugga. Vad blir enklast och bäst? För ett neutralt resultat.

I skuggan. Alltid. Men om det dyker fram något solbelyst i bakgrund eller utkanterna av bilden får du in faktumet att solen sken just den dagen alla var där.

Hej!

Imorgon ska jag ta en enklare gruppbild på några kollegor. Vi kommer att vara utomhus. Om det skulle vara starkt solsken, hur är vettigast att placera gruppen i förhållande till solen? Vi har tillgång till höga byggnader som kan skugga. Vad blir enklast och bäst? För ett neutralt resultat.

Enklast och bäst är att ställa gruppen i skugga.

Finns ingen skugga ställer du dem med ryggen mot solen och lättar upp med blixtar. Det är dock inte lika enkelt som den första lösningen. :)

Det går bra att ta bilder med solen i ansiktet också om man bara exponerar rätt. Problemet är att alla kommer att kisa eller blunda om solen är stark. Kommer solen uppifrån eller från sidan blir det skuggor kring ögonen. Med blandljus (sol och skugga) kan det bli lurigt med vitbalansen.
Så enklast är i skuggan.

I skuggan. Om ni är runt 5 personer kan en speedlight funka i motljus, annars så är det fler som gäller.

Skugga. Annars motljus. Vore coolt om du kunde hänga upp ett stort vitt lakan som studsar solljuset mot gruppen människor. Annars blixt.

Tack för alla svar! Det får bli i skuggan, har inte tid med blixt och liknande, ska sköta mitt vanliga jobb också.

Ena med solen i ögonen.
Båda med 2 speedlights

Bilagor

• 2017-05-08-Kulturskolan_0018.jpg
    2017-05-08-Kulturskolan_0018.jpg
    465 KB · Visningar: 65
  • 2017-05-08-Kulturskolan_0025-Edit.jpg
    2017-05-08-Kulturskolan_0025-Edit.jpg
    457.9 KB · Visningar: 61
Skugga och blixt

Står gruppen i skugga så blir det stor skillnad på exponering och färgtemperatur om bakgrunden är solbelyst. Då är det gott att lägga till en blixt för att utjämna.

Bra exempel på hur sol i ögonen påverkar personers förmåga att hålla ögonen öppna. Vissa tål starkt solljus medan andra kisar kraftigt.
Ja o då har jag verkligen försökt att få dem att öppna ögonen.
Man ser också vilka hårda skuggor solen lämnar efter tex hattar.
Men det är samma sak om man står i ett lövverk som släpper igenom lite sol. Näsor osv
Kontrastskillnaderna blir stora.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar