Annons

Gruppbild, behöver lite tips

Produkter
(logga in för att koppla)

pianoanders

Ny medlem
Jag har tackat ja till att fotografera en kyrkokör i en kyrka under deras repetition. Det är kvällstid, och mörkt ute, men kyrkan har ju belysning. Har ännu inte kollat hur mycket belysning de har, och tänkte försöka komma dit en kväll före och testa lite. Kören består av ca 35 personer. Jag har en Nikon D3200, samt objektiv Tamron 17-50 mm 2,8 och Nikons fasta 50 mm. Har ett bra stativ, samt två blixtar, en Nikon SB700, och en SB 910. Det bästa för mig är om kyrkan har så bra belysning, så att jag kan skippa blixtarna och köra på det befintliga ljuset, men om jag behöver använda blixtarna, så tar jag gärna emot tips på hur jag kan gå till väga. Har för lite erfarenhet för att fota med blixt. Kan få till snygga porträttbilder med blixt, men en stor grupp känns lite svårare. Skulle ha behövt fler blixtar, men har nu bara två. Har en IR-panel som jag sätter framför kamerans inbyggda blixt, och sätter blixtarna i läget remote, och SU-4. Då kan jag fjärstyra blixtarna, och placera dom vart jag vill.
Funderar på att köra på ISO 800, eller 1600, och bländare någonstans mellan 4 och 7,1.
Jag tar tacksamt emot tips från kunnigt folk!
 
Jag antar det är inne i kyrkan. Tycker du behöver tre led, sittande stående och stående på stolar.
sätt en blixt på var sin sida av dig, om du har dem för nära kören kommer ljuset bli allt för ojämnt. Välj åtminstonde en bländare mindre än 4 precis som du skrev eftersom du vill ha skärpa genom alla tre leden. Använd inte mindre brännvidd än 50mm om det är möjligt. Testa att ta en bild utan blixt och se hur mycket ljus du får med från belysningen i kyrkan, kan bli rätt gul. Testa med blixtarna runt 1/4 styrka och justera därifrån.

Berätta gärna hur det gick.
 
Lägesrapport

Här är en liten rapport efter första fotograferingen. Ska tillbaka dit snart igen. Denna gång var det en mindre kör på ca 10 pers. resultatet blev så där. Hade varit där dagen innan och kollat ljuset. Då drog de på spotlights och full styrka i ljuskronorna. Resultatet blev riktigt bra, och det bådade bra inför morgondagen då jag skulle dit. Men då jag kom dit på torsdagen, så gick det inte att få igång spotlighterna, p.g.a att skåpet var låst där reglagen fanns. Lite snopet var det! Så resultatet blev ett lite hårdare plattare ljus, med skarpa skuggor. Körde ena blixten som jag hade ställt upp på ett notställ till höger om mig, och den andra höll jag i handen. Men det var för nära kameran. Får se till att köpa in riktiga ljusstativ tror jag. Funderar även på att köpa in vita transparenta paraplyer. Ska ligga på och se till att de får igång spotlighterna nästa gång. Då är det en kör på 35 pers så det blir nog svårare då
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.