Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gruppbild - 70 personer
- Trådstartare Atena
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag skulle inte ens försöka att fotografera 70 personer med ett 50 mm på en Eos 10D. Då måste man stå 30 meter bort för att få med alla. Jag hade använt en normalbrännvidd.AnWi skrev:
Beror lite på avstånd du kan få men satsa på en fast glugg. 50/1.8, 50/1.4 är mycket skarpa och har bra optisk upplösning
/AnWi
maxzomborszki
Aktiv medlem
På min hemsida har jag länkar till de program jag använder. På deras respektive sidor finns en hel del material kring panoramafoto.Atena skrev:
Skulle vilja få lite mer kött på benen om panoreringfotografering. Vet ni var man kan finna mer info?
Dock så tror jag inte på det som lämplig lösning för denna typ av fotografi. Personerna måste stå stilla under hela stunden du arbetar. Det är klart att med manuell hopstickning i Photoshop kan du göra det men det blir en hel del arbete för att få snyggt.
Det viktigaste är att ställa upp folk på ett bra sätt, så att alla syns. Antingen om ni har bänkar att ställa upp på varandra så att man kan bygga en "trappa" eller om ni står i en trappa/läktare/slänt. Se till att alla är införstådda med att de ska se kameran klart och tydligt och att deras ansikte inte skall vara skymt bakom någon annan. För att underlätta så börjar man framifrån och när man väl hittat sin position står man still så man inte skymmer någon bakom. Bygg "på höjden" så du inte får en bild där du ser en massa himmel och gräs bara för att få med hela gruppen på bredden. När jag hastigt plåtade en grupp om 16 personer på en möhippa hade jag tre led så att gruppen blev så kompakt som möjligt. Försökte få till fyra men hade inte material till det (läs: bänkar).
Dessutom bör man betänka att det är personerna som är intressanta och då ska man gärna se lite av ansiktena, vilket är svårt om de står på en rad (för då måste du vara så fasligt långt borta och blir bara små prickar).
Räkna med att få dirigera dem ganska ordentligt. Viktigt är att gruppen förstår att om det ska bli bra resultat så måste alla vara beredda att stå där en liten stund och följa dina anvisningar.
När det gäller att folk blundar på bild finns två mycket enkla knep. Det första är att att be alla blunda. Säg att du räknar till tre och på tre ska de öppna ögonen. På 3,5 tar du bilden. Alltså säg:
Blunda! Öppna ögonen på tre ... 1 ... 2 ... 3 (klick) (4)
Dessutom brukar folk bli så överraskade över denna metod, vilket gärna lockar till extra leenden och lite mer lättsamma bilder.
Den andra metoden kan du använda om du kör med blixtar. Då ber du alla att efteråt säga till om blixten var röd. Det innebär att de "såg" blixten genom ögonlocken. Då vet du om du behöver ta många fler.
Men som andra har sagt, ta många exponeringar, god tid på dig och lycka till.