Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundinställning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
2.1 Valet påverkar hur bilden ser ut, trots att Development-inställningarna hela tiden är desamma. Varför?
2.2 Hur vet jag att vilken av Camera Calibration-inställningen som passar min Sony a700?

2.1, ja detta är också en del i hur RAW-filen skall tolkas. Ändrar du Camera Calibration ändras hur bilden visas.

2.2 vad som passar är helt upp till dig. Det finns inget rätt eller fel. Tolkningen av en RAW-fil är upp till dig. Det motsvarar de val du kan göra i kameran när du fotar JPG, då kan du välja olika styles (på Canon, antar att Sony har samma) och bildresultatet blir något annorlunda för varje val. Skillnaden är att i RAW har du en oändlig räcka med inställningsmöjligheter.


Ett tips är att köpa Scot Kelbys bok om Adobe Lightroom. Det ger väldigt tydliga och enkla förklaringar till hur Lightroom fungerar. Vilka reglage som gör vad, när en metod passar framför en annan. Hans böcker är lite små töntigt skrivna men ger ändå en väldigt bra grund att stå på tycker jag.

Hans version för LR 2 kom ut nyligen.



Mvh
Anders
 
2.1, ja detta är också en del i hur RAW-filen skall tolkas. Ändrar du Camera Calibration ändras hur bilden visas.

2.2 vad som passar är helt upp till dig. Det finns inget rätt eller fel. Tolkningen av en RAW-fil är upp till dig. Det motsvarar de val du kan göra i kameran när du fotar JPG, då kan du välja olika styles (på Canon, antar att Sony har samma) och bildresultatet blir något annorlunda för varje val. Skillnaden är att i RAW har du en oändlig räcka med inställningsmöjligheter.


Ett tips är att köpa Scot Kelbys bok om Adobe Lightroom. Det ger väldigt tydliga och enkla förklaringar till hur Lightroom fungerar. Vilka reglage som gör vad, när en metod passar framför en annan. Hans böcker är lite små töntigt skrivna men ger ändå en väldigt bra grund att stå på tycker jag.

Hans version för LR 2 kom ut nyligen.

Mvh
Anders


Känns som disk går i cirkel lite grand. Mitt ursprungsproblem är att mina bilder ser överexponerade uti LR.Det är ett praktiskt problem eftersom jag måste dra ner Exposure el Brightness avsevärt på varenda bild för att överhuvudtaget se om de är värda att behålla. Det tar en massa tid, normalt skulle jag kunna ta bort icke önskvärda bilder direkt. Sedan vår fg disk har jag checkat - när jag kör RAW + JPEG ser jag att det framförallt gäller RAW-bilderna. Jag har också checkat histogrammet i kameran - det ser normalt ut.- Alltså drar jag slutsatsen att det inte är kameran som överexponerar utan LR som visar RAW-bilderna för ljusa med grundinställningen. När jag kollar på devlopmentfliken ser jag som jag redan sagt att alla RAW-bilder visas med Brightness på +50, drar jag ner till Brightness 0 visas bilden med ungefär rätt exponering. Alltså vill jag justera grundinställningen så att Brightness inte står på +50 utan 0. Hur gör jag det?
Också som jag sagt kan jag göra en User-profil där jag valt detta men på ngt sätt känns det fel att jag inte kan välja rätt grundinställning från början.
Betr 2.2 förstår också jag att det inte finns ngt rätt el fel och att jag kan välja själv. Däremot har jag trott att om det fanns profiler som det gör men som är anpassade för en A700 skulle det underlätta arbetsgången, för porträtt skulle jag kunna köra Porträtt som grundinställninmg, för landskap Landskap osv för att med detta som utgångsläge förhoppningsvis bara behöva göra mindre justeringar, alltså vinna lite tid.

Har Scott Delby´s Photoshop CS för digitalfotografer och håller med dig i beskrivningen, dock arbetar jag inte så mkt med CS så tipset om LR-boken verkar nyttigt.

Hälsningar
Björn T
 
2.1, ja detta är också en del i hur RAW-filen skall tolkas. Ändrar du Camera Calibration ändras hur bilden visas.

2.2 vad som passar är helt upp till dig. Det finns inget rätt eller fel. Tolkningen av en RAW-fil är upp till dig. Det motsvarar de val du kan göra i kameran när du fotar JPG, då kan du välja olika styles (på Canon, antar att Sony har samma) och bildresultatet blir något annorlunda för varje val. Skillnaden är att i RAW har du en oändlig räcka med inställningsmöjligheter.


Ett tips är att köpa Scot Kelbys bok om Adobe Lightroom. Det ger väldigt tydliga och enkla förklaringar till hur Lightroom fungerar. Vilka reglage som gör vad, när en metod passar framför en annan. Hans böcker är lite små töntigt skrivna men ger ändå en väldigt bra grund att stå på tycker jag.

Hans version för LR 2 kom ut nyligen.

Mvh
Anders

Glömde ytterligare en praktisk fråga. Om jag vill ändra tex Brightness (från +50 till 0) för många bilder samtidigt (på redan importerade bilder) för att slippa göra den justeringen individuellt för varje bild, hur gör jag det?
Björn T
 
Jag vet inte hur man gör för att ändra Lightrooms default inställningar. För egen del föredrar jag i så fall att göra en User Preset som innehåller de inställningar jag vill ha. Så lägger jag på den vid import. Nästa gång jag importerar blir den förvald så det funkar tämligen automatiskt.

För att skapa en preset, gör de inställningar du vill ha, t ex Brightness 0, klicka på + vid presets och fyll i ett namn i dialogrutan.

För att kunna använda de förkonfigurerade profilerna för Sony måste du importera dem i Sonys eget raw-format. Väljer du att konvertera till DNG finns inte den möjligheten.

Dessutom, för att kunna välj profil redan vid importen måste du först skapa en User Preset med den profilen. För egen del har jag funnit camera profilerna för min Canon 40D ganska oanvändbara. T ex porträtt profilen ger alldeles för röda hudtoner så jag föredrar att köra Adobes förvalda profil och göra ändringarna individuellt för varje foto.

För att applicera en preset, t ex brightness noll som du skapat, så gå till Grid View, markera alla (Ctrl+A) högerklicka, välj Develop settings och din preset.

Det finns också massor av andra möjligheter att göra "globala" ändringar, copy settings, paste settings, knappen Sync Settings, Ctrl+Klick på den knappen och det blir auto sync, etc, etc. Här tror jag Kelbys bok kan vara till stor nytta då den beskriver de här knepet lättfattligt.

Mvh
Anders
 
Delar ett problem med trådskaparen. Får inte upp några val för kameraspecifika justeringar under "Camera Calibration". Mac / LR2.2. Mappen CameraProfiles finns och är up to date med LR2.2.

Eller är det så att LR kopplar ihop vilken kamera som varje specifik bild är tagen med och visar just den kamerans förval?
 
Eller är det så att LR kopplar ihop vilken kamera som varje specifik bild är tagen med och visar just den kamerans förval?

Jo så har jag uppfattat att det fungerar. Har du en Canon RAW fil visas vissa alternativ, är det en Nikon visas andra, även olika mellan olika modeller inom samma märke.
 
Bara för tydlighetens skull visar jag en dump. Tycker det borde vara någon info om vilken kameras val man använder i menyn och inte bara som det ser ut här.
 

Bilagor

  • LR22_dump.jpg
    LR22_dump.jpg
    37.2 KB · Visningar: 184
Ett litet utdrag från adobe sida:

What are Camera Matching profiles?

These profiles match the color appearance produced by the camera vendors' software, under specific settings (described below). They are intended for photographers who appreciate the workflow and toolset provided by CR / LR but prefer the color rendering provided by the camera vendors' own software.

All CM profiles are identified with the prefix Camera in CR / LR's Profile popup menu.

Please note that the CM profiles are NOT expected to match the embedded in-camera JPEG, especially if you have established custom in-camera settings. To understand the abilities and scope of the CM profiles, please read the following description carefully.

As of July 29, 2008, we have created CM profiles for Canon and Nikon DSLRs only. Photographers who want CM profiles for other cameras are encouraged to use the DNG Profile Editor.

In general, there are 5 CM profiles per Canon DSLR, one for each of the default Canon Picture Styles. These five Picture Styles are called Standard, Portrait, Landscape, Neutral, and Faithful. The CM profiles will match the Canon Picture Styles with all Canon sliders (i.e., Contrast, Color Balance, and Saturation) set to their default values of 0.

Similarly, in general there are 8 CM profiles per Nikon DSLR, one for each of the Nikon Picture Controls. These Picture Controls are called Standard, Neutral, Vivid, Landscape, Portrait, D2X Mode 1, D2X Mode 2, D2X Mode 3. The CM profiles will match the Nikon Picture Controls with all Nikon sliders (i.e., Saturation, Tone Compensation, etc.) set to their default values of 0. Note that the D2X name is applicable to all Nikon DSLRs, even non-D2X models. This is not a bug.

Are the new profiles camera-specific?

Yes. Every profile that we build is camera-specific. Even the older profiles (e.g., ACR 3.3, ACR 4.4) are camera-specific. In fact, the profile menu in CR/LR will only show profiles for your camera. Note that the profiles you see in the profile menu do not include the camera's model name (e.g., Canon EOS 40D). This is intentional (for several reasons).
I only see generic profiles in the Profile popup menu, but not profiles specific to my camera. What's wrong?

Actually, all the profiles listed in the Profile popup menu are specific to your camera. See related question.

FAQ about Camera Profiles and the DNG Profile Editor


Lightroom känner av vilken kamera bilden är tagen med och visar matchande profiler till den kameran.
 
Glömde ytterligare en praktisk fråga. Om jag vill ändra tex Brightness (från +50 till 0) för många bilder samtidigt (på redan importerade bilder) för att slippa göra den justeringen individuellt för varje bild, hur gör jag det?
Björn T

Det finns åtminstone två sätt var jag känner till dessa:

Markera alla bilder som du vill ändra inställing på, därefter

1) Gå till "Developmodulen" exv genom att trycka D, gör dina inställningar
och klicka därefter på "Sync..." långt nere till höger. Välj sedan
vilka inställningar som du vill ha lika på de bilder du valt och tryck
OK.

2) Högerklicka på en av dem och välj "Develop Settings" därefter din preset
(som du skapat tidigare). Exv om du har en preset med Brightness 40 eller
någon annan favoritinställning


-----

Sedan för att svara på en fråga från tidigare i tråden:

För att ändra defaultinställningar för en kamera i LR så gå till developmodulen
för en bild, gör valfria inställningar, håll ner alt-knappen varvid den nedersta högra knappen ändras från "Reset" till "Defaults..." och klicka sedan på den.

Lycka till!
 
Sedan för att svara på en fråga från tidigare i tråden:

För att ändra defaultinställningar för en kamera i LR så gå till developmodulen
för en bild, gör valfria inställningar, håll ner alt-knappen varvid den nedersta högra knappen ändras från "Reset" till "Defaults..." och klicka sedan på den.

Lycka till!

Återigen lär man sig något nytt.

En sak jag tycker är lite smått märkligt med Lightroom är att det finns en del som man kan åstadkomma med diverse dolda tangentbordkomibantioner som man inte kan nå via menyval. Just detta t ex, varför finns inte detta som val i menyerna eller på något annat uppenbart vis? Eller missar jag det?

Mvh
Anders
 
Jag vet inte hur många av er som upptäckt Lightroom Killertips. Det är annars en väldigt bra källa för tips om hur man kan jobba i LR och har också en mängd video tutorials.
Där hittar ni mängder av tips på en del av dessa mer obskyra funktioner som är svåra att förstå eller hitta annars.
http://www.lightroomkillertips.com/
 
Återigen lär man sig något nytt.

En sak jag tycker är lite smått märkligt med Lightroom är att det finns en del som man kan åstadkomma med diverse dolda tangentbordkomibantioner som man inte kan nå via menyval. Just detta t ex, varför finns inte detta som val i menyerna eller på något annat uppenbart vis? Eller missar jag det?

Mvh
Anders

Det finns, men precis som du själv har upplevt det så är det "total" gömt i massa menyval. Jag var tvungen att gå tillbaka till min källa (tror att det är Scott Kellbys LR bok) för att upprepa det jag bara gjorde någon dag efter att jag fibblat med dessa inställningar. Kan bara tacka Anders T för detta!
Mvh Peter
 
Återigen lär man sig något nytt.

En sak jag tycker är lite smått märkligt med Lightroom är att det finns en del som man kan åstadkomma med diverse dolda tangentbordkomibantioner som man inte kan nå via menyval. Just detta t ex, varför finns inte detta som val i menyerna eller på något annat uppenbart vis? Eller missar jag det?

Mvh
Anders

Tips på länk till tangentbordsgenvägar.
http://www.lightroomqueen.com/lightroom/lightroom_shortcuts_win_20.pdf
 
LightroomKillertips tycker jag är kanon och tack för länken till tangentbordsgenvägarna, jag har laddat ner den tidigare men i ärlighetens namn tycker jag det är knepigt att leta fram rätt genväg.

I LR finns ju också en hjälpfunktion som man får fram direkt på skärmen som är hyffsat överskådlig.

LR hjälp tycker jag är kass, men det kanske beror på att jag inte givit det tillräckligt mycket tid.

Kelbys bok är bra tycker jag.

När det gäller shortcuts är det en del ologiska val.

Nåväl, en del har jag rådit bot på genom att skapa mig en egen översättningsfil för tangenterna så nu ger "Q" mig library filter och "<" before/after vilket är lite enklare än default.

Personligen så gillar jag shortcust MEN eftersom jag har så svårt att lära nuförtiden så gillar jag nog när allt även finns tydligt i menyerna.



Mvh
Anders
 
AFJ : Återigen lär man sig något nytt.
Perese: Kan bara tacka Anders T för detta!

Kul att kunna hjälpa!


Måste bara skriva om ytterligare en favoritfunktion för mig i LR. Efter att man fibblat runt med någon inställning i developmodulen och till slut kommer fram till att det ändå var bäst som var det innan man började så kan man klicka på namnet exv Clarity så återställs defaultvärdet (vad man nu ställt in det till).

Så om jag ställt in Recovery på exv +10 så är det bara att klicka på Recovery (alltså själva texten) så blir det 0 igen. Mycket snabbare än att skriva in 0 eller återställa dragknappen/slidern eller vad den kan kallas för.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.