** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Grundinställning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
1) Hur gick det med att testa en JPG kontra en RAW fil?

2) Det låter som om din installation av Lightroom är lite galen. Du borde ju få upp åtminstone någon profil. Om du med utforskaren går till mappen C:\ProgramData\Abobe\CameraRaw\CameraProfiles\Adobe Standard (på Vista, tror det är liknande på XP) bör du se en fil som refererar till din kamera. Har du det?

Mvh
Anders

Tack för all hjälp, Christer, men det är nå´nting som inte stämmer för mig. När jag nu öppnar mitt Camera Raw 5.2 ligger mkt riktigt filen A700_Profiles där, men alltså direkt under Camera Raw. Under den ligger mkt riktigt delprogrammen för Faithful, Landsvape, Portrait osv.
Försöker jag öppna Camera Raw Plug-in (som också ligger under Camera Raw 5.2) då öppnar pc:n PhotoShop, jag har aldrig lyckats öppna Camera Raw som separat program. Jag funderar också på att mitt Camera Raw är ju det senaste, 5.2, men det läste jag i senaset Foto igårkväll att det inte är kompatibelt med PS 3, vilket är det PS jag har, utan kräver PS 4. Har det betydelse? Jag tycker det låter konstigt eftersom det är i LR jag vill att de här profilerna ska fungera och Lightroom 2.2, som är det jag har, är ju kompatibelt med Camera Raw 5.2. Ändå finns ingenting under Profiles ner till höger när jag är på Developmentfliken i LÖightroom. Slutresultatet för mig är att trots att jag har senaste LR 2.2 och senaste CR 5.2 kan jag inte ställa in LR med A700-profilerna.

mvh/ Björn T

Camera Raw är inget separat program utan ett plug-in för Photoshop.
Version 5.2 fungerar inte i CS3, men fungerar i Elements 7 och CS4.
Lightroom 2.2 har motsvarande RAW-stöd som i 5.2 men inbyggt i programmet.
Version 4.6 är den senaste som fungerar i CS3, men där kommer jag inte ihåg om stödet finns för Camera Calibration.
Sök på hårddisken efter en mapp som heter 'Camera'. Där under återfinns alla kameraprofiler som stöds. Det är där A700_profilesmappen skall placeras.

Jag använder Elements 7 (med Camera Raw 5.2) och Lightroom 2.2

Camera Raw är inget separat program utan ett plug-in för Photoshop.
Version 5.2 fungerar inte i CS3, men fungerar i Elements 7 och CS4.
Lightroom 2.2 har motsvarande RAW-stöd som i 5.2 men inbyggt i programmet.
Version 4.6 är den senaste som fungerar i CS3, men där kommer jag inte ihåg om stödet finns för Camera Calibration.
Sök på hårddisken efter en mapp som heter 'Camera'. Där under återfinns alla kameraprofiler som stöds. Det är där A700_profilesmappen skall placeras.

Jag använder Elements 7 (med Camera Raw 5.2) och Lightroom 2.2

Får upp säkert 100 filer som heter ngt med Camera med stort el litet c, oftast med ytterligare ord i namnet.. Hittar inget som verkar vara den rätta

Öppna en raw fil i PS så får du upp Camera Raw. Hade själv funderingar hur i h..vete man fick upp Camera Raw.
När man dubbelklickar på ACR installationsfilen så öppnas, precis som som sakt PS och därmed installeras ACR.

Det andra med LR och rätt profiler följer jag med spänning. Ingen som vet om rätt profiler till Sony A100 modellen?
Peter

Mapparna är

Windows 2000/XP
-----------------
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Vista
--------
C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Mac
------
/Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles

/Rommél

Mapparna är

Windows 2000/XP
-----------------
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Vista
--------
C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Mac
------
/Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles

/Rommél

Hej Stefan,

Tack för hjälpen, det gick utmärkt att hitta rätt och har nu kopierat in A700-filen. Hur "kopplar" jag den till LR? När jag öppnar LR kan jag fortfarande inte välja ngt under Profile?

Har du packat upp zip filen?
Följ Christers anvisningar hur mapp strukturen ska se ut.

/Rommél

Antagligen inte, blixtlåset är kvar, hur gör jag det? Trodde det gjordes när jag laddade ner den.
Andra frågan, som väl inte berörs av om denna fil är uppackad el inte, är att när jag kör LR kan jag inte välja Canon el Nikon-progrqmmen heller vad jag förstår. Längst ner till höger påDevelopmentfliken står ju Camera Calibration och direkt under detta kommer "Profile:" utan möjlighet att välja någonting, till höger om Profiles står "Embedded" följt av trianglar upp och ner o klickar jag på ngn av dessa finns bara ett val som redan är förbockat Embedded.

Mors

Är julstöket över? Fick du ordning på det hela?

Det är ju alltid intressant att höra om och i så fall hur ett problem löste sig.

Mvh
Anders

Längst ner till höger påDevelopmentfliken står ju Camera Calibration och direkt under detta kommer "Profile:" utan möjlighet att välja någonting, till höger om Profiles står "Embedded" följt av trianglar upp och ner o klickar jag på ngn av dessa finns bara ett val som redan är förbockat Embedded.

Om du konverterar till DNG vid importen så tror jag detta är det enda alternativ som visas.

mvh
Anders

Längst ner till höger påDevelopmentfliken står ju Camera Calibration och direkt under detta kommer "Profile:" utan möjlighet att välja någonting, till höger om Profiles står "Embedded" följt av trianglar upp och ner o klickar jag på ngn av dessa finns bara ett val som redan är förbockat Embedded.

Kan det vara så att du läser in bilderna direkt från minneskortet?
Om så är fallet kopiera först bilderna till en mapp på hårddisken, och sedan importerar du mappen till Lightroom. Jag gör alltid så och får det att fungera.
Under Preferens och fliken Import beskrivs bara import av dng/DNG. Där finns även ett alternativ för att "bädda in" valfritt RAW-format i en DNG-fil.

Mors

Är julstöket över? Fick du ordning på det hela?

Det är ju alltid intressant att höra om och i så fall hur ett problem löste sig.

Mvh
Anders

Ja, julstöket är över men...

1
Inte löst ordentligt än. Till att börja med har jag kört RAW+JPEG och konstaterat att det bara är filer i RAW där Brightness har som grundinställning +50, Contrast +25 (samt Färgtemp 5400 och tint +2). JPEG-filerna har inte denna "förinställning". Vad jag kan göra är att under Developmentfliken lägga in ett eget user--preset i vänstra marginalen - där jag då ställer ner Brightness till 0 - och sedan välja detta user-preset när jag importerar bildfilerna. Fortfarande förstår jag inte varför jag inte har en "neutral" grundinställning med 0 på alla korrigeringar när jag vid import har ställt in preset-väljaren på None.

2
Fortfarande under Dev-fliken på Camera Calibration kan jag nu välja på följande alt
ACR 4.4
ACR 4.2
Adobe Standard
Faithful
Landscape
Neutra
Portrait
Standard
Vivid

2.1 Valet påverkar hur bilden ser ut, trots att Development-inställningarna hela tiden är desamma. Varför?
2.2 Hur vet jag att vilken av Camera Calibration-inställningen som passar min Sony a700?

Sammanfattningsvis: Jag vill fortfarande få bort föerinställningen Brightness +50 som finns på alla importerade RAW-filer

Hälsningar/ Björn T

Kan det vara så att du läser in bilderna direkt från minneskortet?
Om så är fallet kopiera först bilderna till en mapp på hårddisken, och sedan importerar du mappen till Lightroom. Jag gör alltid så och får det att fungera.
Under Preferens och fliken Import beskrivs bara import av dng/DNG. Där finns även ett alternativ för att "bädda in" valfritt RAW-format i en DNG-fil.

När jag försöker använda det jag antar är den vanliga vägen för import av bilder, nämligen att välja Lightroom-programmets fråga om import kan den inte få med RAW-bilder. Detta gäller också när jag går via File (i LR) och väljer import from Device - då klarar det heller inte RAW-filder. Däremot när jag väljer Imåport from Disc och via Den här datorn väljer kameran som flyttbar dis funkar imort också av RAW-bilder (men det tar lång tid, typ 25 minuter för att importera 450 bilder där de flest är RAW. Mina RAW-filer är på 18-19 MB). Normalt?

Hälsningar / Björn T

När jag försöker använda det jag antar är den vanliga vägen för import av bilder, nämligen att välja Lightroom-programmets fråga om import kan den inte få med RAW-bilder. Detta gäller också när jag går via File (i LR) och väljer import from Device - då klarar det heller inte RAW-filder. Däremot när jag väljer Imåport from Disc och via Den här datorn väljer kameran som flyttbar dis funkar imort också av RAW-bilder (men det tar lång tid, typ 25 minuter för att importera 450 bilder där de flest är RAW. Mina RAW-filer är på 18-19 MB). Normalt?

Hälsningar / Björn T

Jag kopierar alltid till hårddisken först (mapp namngiven som dagens datum).
Ett fullt 8GB-kort kan nog ta 25 min att kopiera över till hårddisken.
Det beror kanske lite på hur snabbt kort du använder.

Jag kopierar alltid till hårddisken först (mapp namngiven som dagens datum).
Ett fullt 8GB-kort kan nog ta 25 min att kopiera över till hårddisken.
Det beror kanske lite på hur snabbt kort du använder.

Förstår inte vitsen riktigt. När jag importerar via LR kopierar ju LR bilderna till en mapp under mina bilder (jag har dessutom valt att ha årtalsmappar först under Mina bilder).- Vad är det för fördel att göra det manuellt först?

Ja, julstöket är över men...

1
Inte löst ordentligt än. Till att börja med har jag kört RAW+JPEG och konstaterat att det bara är filer i RAW där Brightness har som grundinställning +50, Contrast +25 (samt Färgtemp 5400 och tint +2). JPEG-filerna har inte denna "förinställning". Vad jag kan göra är att under Developmentfliken lägga in ett eget user--preset i vänstra marginalen - där jag då ställer ner Brightness till 0 - och sedan välja detta user-preset när jag importerar bildfilerna. Fortfarande förstår jag inte varför jag inte har en "neutral" grundinställning med 0 på alla korrigeringar när jag vid import har ställt in preset-väljaren på None.

2
Fortfarande under Dev-fliken på Camera Calibration kan jag nu välja på följande alt
ACR 4.4
ACR 4.2
Adobe Standard
Faithful
Landscape
Neutra
Portrait
Standard
Vivid

2.1 Valet påverkar hur bilden ser ut, trots att Development-inställningarna hela tiden är desamma. Varför?
2.2 Hur vet jag att vilken av Camera Calibration-inställningen som passar min Sony a700?

Sammanfattningsvis: Jag vill fortfarande få bort föerinställningen Brightness +50 som finns på alla importerade RAW-filer

Hälsningar/ Björn T
Nu har jag inte Sony utan Canon kameror men skall ändå försöka svara på dina frågor.
Brightness +50 och Contrast +25 är Standardvärden för LR och är bra utgångsvärden åtminstone för mina kameror. Brightness brukar jag kunna lämna på 50 men vill ofta har höfre konstrast än 25 om det inte är porträtt då det ofta är bättre att lämna den kvar på 25.
Faithful, Landscape m.fl är efterapningar av vad Canon har i sin DPP-framkallare för Raw. Många tyckte det var svårt att få stuns i bilderna och därför tog Adobe fram dessa som en enkel väg för att efterlikna Canons standard profiler.
Denna typ av presets visar inte vad som sker under huven. De är plug-ins. Det finns många som tar fram den typen av plug-ins för LR och säljer dem. Därför är det säkert mycket medvetet att man inte skall se vad som sker under huven för då var det ju lätt att kopiera.

Förstår inte vitsen riktigt. När jag importerar via LR kopierar ju LR bilderna till en mapp under mina bilder (jag har dessutom valt att ha årtalsmappar först under Mina bilder).- Vad är det för fördel att göra det manuellt först?

Jag har samma erfarenhet av att kopiera (importera) direkt från kameran till Lightroom. Jag fotograferar alltid med valet RAW+Jpeg, men RAW-filerna kommer då inte med. I Lightroom finns en inställning för att få alla typer av RAW-filer "inbäddade" i en DNG-fil, men då föredrar jag omvägen via hårddisk för att få med mina RAW-filer (ARW).

Nu vet jag inte om olika kameror hanterar detta på olika sätt. Om man klickar i "Treat JPEG next to RAW files as separate photos" under preferences<import, så skall ni nog få in era bilder direkt. Det fungerar åtminstone på Canon.

Hälsningar/ Björn T

Som redan sagts, detta är Lightrooms default inställningar fär RAW-filer. Personligen brukar jag sällan ändra detta. Bildens ljushet brukar jag justera med exponeringen och kontrasten justerar jag helst med blacks, clarity och även med tone curve.

Om du kollar lite mer så ser du också att en JPG har tonkurvan linear i grundinställning medans en RAW har medium contrast.

Orsaken till att JPG och RAW får olika inställningar är ju förstås att JPG filen redan behandlats i kameran.

Om jag minns rätt så var ditt inledande problem att RAW-filerna blev överexponerade. Är det verkligen så? Om du har en JPG fil med dess default inställningar och jämför med samma fil i RAW med dess default inställningar (Brightness +50) så skulle jag tro att dessa tvår bilder ser ungefär lika ut vad gäller exponeringen. Eller skiljer det mycket?

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar