Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Grundinställning D7000/35mm1,8
- Trådstartare nakeP
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
STATIV alla dagar i veckan.
Ljud är viktigare än bild! Taskigt ljud så vill ingen titta.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Samma som foto.
Men högre bländartal ger mindre skärpedjup.
1/2,8 är större än 1/16
Själv brukar jag sätta skärpan med AF i fotograferingsläge. Ställa om till manuell fokus. Hoppa över till filmläge o sedan börja filma.
Men högre bländartal ger mindre skärpedjup.
1/2,8 är större än 1/16
Själv brukar jag sätta skärpan med AF i fotograferingsläge. Ställa om till manuell fokus. Hoppa över till filmläge o sedan börja filma.
Tell
Aktiv medlem
Ett variablet ND-filter på det så slipper man tumma på skärpedjupet1/50s slutartid, bländare o iso efter ljus
Det var väl filma han skulle göra, inte spela in ljud?STATIV alla dagar i veckan.
Pisquare
Aktiv medlem
Har förstått att det är manuell fokus som gäller! Är det samma princip vid filmning som med foto, att ju högre bländartal=större skärpedjup?
Åke!
Visst är det så. Kör med samma optik och de väldigt stora öppningarna är sällan befogat (beror förstås på VAD man filmar), så jag brukar :
- stativ
- bländarstyrt läge
- f/6,3-11 oftast, mest 6,3.
/R
Pisquare
Aktiv medlem
Ett variablet ND-filter på det så slipper man tumma på skärpedjupet
Det var väl filma han skulle göra, inte spela in ljud?
Grummel har en stor poäng, stumfilm är inget vi ägnar tid på (någon enstaka själ kanske). Extern mikrofon/högkvalitéljudspår för ljudkvalitén ett måste för film ägnad mer än 'familjealbumet'.
/R
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vem tittar på film utan ljud?Det var väl filma han skulle göra, inte spela in ljud?
Tell
Aktiv medlem
Tänkte egentligen mest på kommentaren om att du tyckte ljudet var viktigare, för det håller jag inte med om, iaf när det handlar om att just att OP ska filma. Tror dom flesta systemkameror idag spelar in fullt tillräckligt bra ljud för dom flesta. Men visst, ska man göra nån lite mer avancerad produktion så vill man nog ha lite bättre mic såklart.Vem tittar på film utan ljud?
fredlund88
Aktiv medlem
Tänkte egentligen mest på kommentaren om att du tyckte ljudet var viktigare, för det håller jag inte med om, iaf när det handlar om att just att OP ska filma. Tror dom flesta systemkameror idag spelar in fullt tillräckligt bra ljud för dom flesta. Men visst, ska man göra nån lite mer avancerad produktion så vill man nog ha lite bättre mic såklart.
Jag håller delvis med men motorsport så är en extern mig ett måste har testat med canon 600d men till övrig film som inte ljudet i omgivningen är allt för högt så funkar den inbyggda
Erik Schalin
Aktiv medlem
konserter låter skit med kamerans mic OCH codec.
Kamerans codec förstör ljudet från en ljudinspelare o då hjälper det inte att köpa en ny mic, även om det är bättre än kamerans mic.
Kamerans codec förstör ljudet från en ljudinspelare o då hjälper det inte att köpa en ny mic, även om det är bättre än kamerans mic.
Jewster
Aktiv medlem
Angående ljud. Håller helt med att ljud är viktigare än bilden. Faktiskt. Jag jobbar med film till vardags (producerar inte, utan arbetar med det som kulturellt utvecklingsområde i länet) och erfarenheten från mycket filmtittande och framförallt på mycket amatörmaterial är att en filmupplevelse förstörs mer av att ljudet är dåligt (kräver koncentration för att höra, nivåskillnader, störande brus) än en lite skakig bild, oskärpa eller annan fotografisk imperfektion. Har att göra med att ljudet talar mer till det undermedvetna än bilden.
Vad gäller ISO så är det bra att hålla sig till 160, 320, 640, 1250 etc när man filmar. Det är kamerans grund-ISO inställningar. Mellansteg däremellan sägs pressa exponeringskompensationen och faktiskt generera mer brus. Så är det på Canon-kameror i alla fall. Ska visst påverka mest när man filmar, inte lika mkt (eller alls?) vid stillbildsfoto.
Detta har jag läst mig till på olika filmsajter. Kan inte garantera sanningshalten i det. Men vill bara nämna det för den som vill testa.
Vad gäller ISO så är det bra att hålla sig till 160, 320, 640, 1250 etc när man filmar. Det är kamerans grund-ISO inställningar. Mellansteg däremellan sägs pressa exponeringskompensationen och faktiskt generera mer brus. Så är det på Canon-kameror i alla fall. Ska visst påverka mest när man filmar, inte lika mkt (eller alls?) vid stillbildsfoto.
Detta har jag läst mig till på olika filmsajter. Kan inte garantera sanningshalten i det. Men vill bara nämna det för den som vill testa.
Senast ändrad:
Pisquare
Aktiv medlem
Angående ljud. Håller helt med att ljud är viktigare än bilden. Faktiskt. Jag jobbar med film till vardags (producerar inte, utan arbetar med det som kulturellt utvecklingsområde i länet) och erfarenheten från mycket filmtittande och framförallt på mycket amatörmaterial är att en filmupplevelse förstörs mer av att ljudet är dåligt (kräver koncentration för att höra, nivåskillnader, störande brus) än en lite skakig bild, oskärpa eller annan fotografisk imperfektion. Har att göra med att ljudet talar mer till det undermedvetna än bilden.
Lite ot, men matnyttig information Jewster. På Nikon ligger ISO-nivåerna på 100-200-400 osv, antar pressningen gäller mellanlägen här också (?). Och så ljudet igen då: kan inte annat än hålla med. Vi gillar att titta på skidskytte, och ibland kan det vara avsevärd framedropping. Det kan man titta på utan större irritation så länge bara ljudet rullar. Omvänt = stänga av.
/R
fredlund88
Aktiv medlem
konserter låter skit med kamerans mic OCH codec.
Ja de kan jag tänka mig, är ju samma höga ljud bara jag som inte har tänkt på det, men de beror väl på vad man har för intresse
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag filmar barnens framträdanden i musikskolan.
Så givetvis märker jag det mer i o med att ljudet är viktigt.
Jag tar upp ljudet med en zoom. O matar man dslr kameror med det ljudet så märker man att kameran komprimerar sönder ljudet.
O då har jag inga jättefina ljudprylar.
Inget ljudkort, bara ett par billiga hörlurar när jag redigerar.
Så givetvis märker jag det mer i o med att ljudet är viktigt.
Jag tar upp ljudet med en zoom. O matar man dslr kameror med det ljudet så märker man att kameran komprimerar sönder ljudet.
O då har jag inga jättefina ljudprylar.
Inget ljudkort, bara ett par billiga hörlurar när jag redigerar.