ANNONS
Annons

Grunder diascanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hej!
Behöver nybörjartips för inscanning av dia, har letat i forumet men inte hittat något (hänvisa gärna till annan diskussion om sådan finnes).

Mitt problem:
Scannade in med Minolta Dual3, diabilder tagna med Provia 400F (kolla gärna här )

Bilderna blir mycket gryniga och är bara(?) ca 3-4 MB stora. Jag använde Minoltas egna program med förval för vilket syfte man har med bilderna. Jag valde "Print A4" typ, antog att man skulle få tillräcligt med kvalitet för att kunna printa A4-storlek, motsvarande min dig.kamera Canon S45 (den ger ju bildfiler på ca 2-3 MB). Men, som man ser på bildexemplet så är resultatet inte så värst roligt (originalresultatet stämmer väl överens med denna förminskade variant). Har även provat med "Max resolution" med samma resultat.

Har jag gjort något uppenbart fel? Jag har provat med diat åt båda håll, med i princip samma resultat. Inga glasramar. Det finns två program som Minolta skickat med, det andra som jag inte provat, har lite DPI-parametrar etc, som jag inte kan något om.

Alla tips om minnesstorlek, DPI, prametrar att skruva på i programmet etc är välkomna.

Mvh
//Staffan

Kör det andra programmet, DS Dual3 Utility.

Där finns en ruta som du kan öka invärdet i DPI, upplösning. Testa ta högsta, 2840. Då blir bildfilerna runt 30 MB i 8-bitars färg.

Observera att du måste ändra detta värde för varje scannings-ruta.

Sedan väljer du final-scan (playknappen).

Snabbt svarat.. bäst är att du labbar med inställningarna och kanske kollar en snabbis i manualen.

Ok, tack för snabb respons.
Fast jag labbade lite, körde ju "Max resolution" i Easy-prgrammet, då tror man ju att det ska bli bra... Sparade även i olika format, men det påverkade ju inte ett smack verkade det som.
Är det alltså "bara" DPI-upplösningen som styr hur bra bilden blir inscannad?

Hur kommer det sig att en digitalbild på 2-3 MB får jämförbar kvalitet (bra print-resultat i A4-size) som en inscannad DIA med max-resolution, som tar 10 gånger mer minne?

//S

DPI-inställningen bestämmer hur stor bilden blir i x,y-led. Jämför med megapixel.

Sedan beror det ju formatet man sparar i också. Själv sparar jag i TIFF (borde nämnt det) och då tar bilden ~30 MB. Självklart kan man spara i JPEG, och då kanske samma bild bara tar 4 MB trots bra kvalité.

Sedan finns ju gränsen då "mer" inte ger upphov till bättre kvalité.

Så vad är meningen att ha 30MB TIFF ist.f. 5MB JPG om det är "samma" kvalitet? Är kvaliteten såpass likartad att man kan lämna in båda bildfiler för utprintning (med samma menar jag att man kan printa ut i A4-size utan att se någon direkt skillnad).

//S, nyfiken...

Meningen med TIFF är att den är bättre att arbeta med, eftersom man kan göra justeringar, spara, justera, spara osv utan att man förstör bilden med omkomprimeringar. Men ursprungskvalitén är så pass likartad att man kan lämna in filen öfr framkallning/utskrift utan någon direkt synbar skillnad.

Ett beskrivande exempel med sparning av TIFF jämfört med JPEG är:

JPEG: tänk dig att du kopierar en bild i vanlig kopiator. När du sedan gör justeringar så ändrar du i den sämre kopian. När du är klar med ändringarna så kopierar du kopian, igen. Resultatet blir således att kvalitén blir sämre för varje kopiering (jämför sparning).

Med TIFF kan du spara/ändra i filen hur många gånger som helst utan att kvalitén ändras vid sparningarna, eftersom TIFF-formatet inte "förstör" informationen.

Så lustigt. Jag tänkte skriva ett inlägg med samma fråga eftersom jag i dagarna också har köpt en Scan Dual 3.
Jag är väl i princip nöjd med det jag testat hittills. Lite fundersam är jag inför skärpan. Är det nån som vet hur höga förväntningar man kan ha på skärpan vid filmscanning med en så pass billig scanner ? Kan man påverka skärperesultatet ?
Jag gillade inte alls programvaran som Minolta skickade med. I stället har jag testat VueScan, ett shareware som stöder scannern och är betydligt mer avancerat. Jag vet inte om jag mätt fel på nåt sätt, men inscanningstiden verkar vara kortare med VueScan än med Minoltas program.

elohim skrev:Testa ta högsta, 2840. Då blir bildfilerna runt 30 MB i 8-bitars färg.

Jag scannar in bilderna i högsta upplösning men lagrar som TIFF med LZW-komprimering. Då hamnar filstorlekarna runt 9-12 mb istället. Vad jag vet finns inga nackdelar med att spara tiff komprimerat eftersom komprimeringen inte är förstörande. Eller ?

iMatte skrev:
Jag scannar in bilderna i högsta upplösning men lagrar som TIFF med LZW-komprimering. Då hamnar filstorlekarna runt 9-12 mb istället. Vad jag vet finns inga nackdelar med att spara tiff komprimerat eftersom komprimeringen inte är förstörande. Eller ?

Precis. Bara fördelar: mindre filstorlek.

iMatte skrev:
Lite fundersam är jag inför skärpan. Är det nån som vet hur höga förväntningar man kan ha på skärpan vid filmscanning med en så pass billig scanner ? Kan man påverka skärperesultatet ?
Du kan ha höga förväntningar på skärpan. Det som gäller för att ta fram den är att se till att skannern fokuserar ordentligt. Välj en punkt själv någonstans i gyllene snittet och låt skannern fokusera där för att utnyttja skärpedjupet maximalt. Tänk dock på att skannern är väldigt avslöjande när det gäller skärpan, är originalet det minsta oskarpt så syns det direkt när man tittar på den högupplösta skanningen.

jimh skrev:
Du kan ha höga förväntningar på skärpan.

Med höga förväntningar, menar du då att man ska uppleva bilden som riktigt skarp när man betraktar den i 100 % på skärmen ?
Är scannerns autofocus något man i princip aldrig använder ?
Spelar det stor roll för skärpan om man vänder orginalet med emulsionen åt fel håll ?

Vad man än ger sig på så är det tröstlöst mycket att lära... Tar det aldrig slut ?

Se till att ha emulsionssidan nedåt när du scannar. Du skall alltså ha motivet rättvänt så att det ser normalt ut när du tittar på filmscannersläden uppifrån.

Har lagt ut en bild för att visa en hyfsat skarp bild med min minolta SD-3. Bilden inscannad i 16-bitar, dragit i kurvor, sedan konverterat till 8-bitar. Jag har alltså inte lagt på någon oskarp mask eller skärpt upp den något. Kolla på den i 100%.

1,2 MB JPEG, PressChrome100, Nikon F2 Photomic, Nikkor 50/1.4
http://home.student.uu.se/c/caro7337/coloseum0303.jpg

Förutom det snygga motivet vill jag inte uttala mig om det fototekniska.

Senast ändrad:
Jag brukar använda autofokusen på scan dual 3. Nästan alltid rätt. Brukar kontrollera resultatet i photoshop i "100%" för att se att kornet är skarpt.
Har iofs bara skannat svart/vit 400-film.

Länktips

www.scantips.com hittar du nog svar på flera frågor; här finns förklarat om digitala bilder, filtyper, komprimeringar, dpi, tips för scanning m.m. på en grundläggande men utförlig nivå.

/Boel

Här är ett exempel på ett dia jag scannat med Scan Dual III i högsta upplösningen.

Uppe till höger ett utsnitt i 100%. Därunder samma utsnitt som jag skärpt (kraftigt) med oskarp mask.

Bilagor

• dual3_test.jpg
    dual3_test.jpg
    46.6 KB · Visningar: 940
Tack för alla vettiga svar.
Jag har labbat en del med skärpan och jag är inte säker på att jag vet vad jag sysslar med. I VueScan kan man (när man valt manuell skärpa) flytta ett kryss för att ange skärpepunkten. Vad innebär det? Diapositivet är ju (förhoppningsvis) platt som en pannkaka. Blir inte skärpan lika över hela filmen?
Nästa steg är att ange ett värde mellan -1 och +1, som helt klart påverkar skärpan i bilderna. Bäst resultat i mitt "test" gav inställningen -0,42. Vad står värdet för? Är det olika för olika bilder eller filmtyper?

Ursäkta om jag sprutar ur mig frågor, men det ligger inte för mig att syssla med saker jag inte begriper fullt ut...

Nej, filmen är inte plan. Den kurvar sig alltid lite såvida den inte är glasad. Därför bör du placera skärpan någonstans i gyllene snittet för att utnyttja det lilla skärpedjup som finns maximalt.

Du behöver inte skriva in fokusvärdet manuellt i Vuescan. Placera bara ut fokuspunkten och tryck ctrl-u så fokuserar den automatiskt på den valda punkten.

Kan ingen skriva en artikel om scannig av dia och neg med negscanner? Hur man går till väga om man är nybörjare!

Jim, har du lust att förklara närmare vad du menar, jag hajar förhållandet, men just med att ställa autofokusen då.... vue scan eller minolta, tänker du manuellt på mätaren då??

Jag brukar för det mesta använda autofokuseringen med min trea. Jag väljer punkt och låter skannern fokusera. Med tvåan brukade jag fokusera manuellt med mätaren men av någon anledning tycker jag att mätarutslaget är mindre på trean så det blir bökigt. Autofokusen brukar funka bra tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar