Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grovt och glest korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

newmorning

Aktiv medlem
Besökte Fotografiska vid Slussen och funderade över Lennart S Nilssons bild på ett barn och mamman vid själva förlossningen. Med hans mått alltså en "vanlig" bild. Denna bild hade grovt och glest korn som gjorde den spännande. Jag undrar hur man får till detta? jag vet att film med högt isotal får den effekten, men hur gör man kornet glest? Posta gärna bilden om någon hittar den online, jag hittade den inte. Tack på förhand.

Bra fråga. Jag är inte säker på hur du menar. Men jag antar att ett glest korn är lite detsamma som ett skarpt och distinkt korn. Förutsatt att det är svartvitt vi pratar om har jag fått jäkligt sköna resultat med Tmax 3200 framkallat i Agfa Rodinal (eller Calbe R09 som en liknande eller samma soppa heter nuförtiden).

Håller med om Rodinalen. Ingen finkornsframkallare men distinkta korn och fin gråskala. Använde den själv med Agfas egna filmer.

Det gäller sista bilden i "Ett barn blir till", som jag tror heter "Födelsen". I boken märkte jag nu att kornet inte är "glest" på det vis jag mindes från utställningen. Antagligen handlar det om 3200iso helt enkelt. Och att jag kanske bara upplevde kornet som speciellt glest när bilden var uppblåst på väggen. Har själv inte så bra koll på hur kemin påverkar resultaten. Men noterar det ni säger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar