Annons

Grav ångest - 350D vs D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Jag har sökt! Lovar och svär!


Står i begrepp att beställa min första systemkamera. Har varit övertygad om 350D väldigt länge, men nu har jag sett att Nikon D50 kommer med två objektiv istället för ett.

Mina frågor till den samlade expertisen är nu:

1) Hur mycket "sämre" är D50 jämfört med D70'n?

2) Är kit-objektiven, som vissa påstår, SKRÄP?

3) 350D har två extra megapixels, är de till någon nytta?

4) Vilken av dessa kameror presenterar den bästa begagnatmarknaden?

5) Vilken kamera kan jag ha längst utan att behöva byta huset?

Som jag förstår det är de väldigt lika på det mesta, skillnaderna tycks mest vara subjektiva för den enskilda individen.
Jag lutar mot Canon, eftersom de verkar ha bättre utbud begagnat, blixtar, objektiv osv.
Lutar mot Nikon eftersom man får med två objektiv, och många säger att greppet är bättre på den.

Snälla hjälp, hav tålamod med att jag postar en sliten frågeställning ytterligare en gång till. :(
 
ok.. att du får med 2,3,4,5,6 eller 10 0bjektiv i kittet är nästan lika rolig läsning som "digital Zoom", varför?

Om nikon eller säljarna ska ha samma pris för kameran men bibehållet utpris mot kund så kan du räkna ut var prissänkningen sitter och då kan man räkna ut vad man får i kvalitet. Tycker du kvantitet går före kvalitet så go for it. Personligen är jag ute och plåtar med målsättningen att få så bra bilder som möjligt. bara en personlig reflektion, vi är alla olika. Jag vet dock alls vad det är för objektiv du pratar om, men rent generellt tror ajg inte dom är mkt bättre en bojsänken... Reservation föratt jag kan ju faktiskt ha fel

Angående din ångest så kan du gå runt ha ångest i 20 år... någon dag måste du ta steget o välja.. kvittar nog vad vi säger. Om ajg säger canon, skulle du köpa en canon då? elelr skulel du vänta tills du fick ett till svar, och den personen säger Nikon? då är du helt plötsligt på +-0... Nädu.. ta och bestäm dig innan D50 och 350D är borta från marknaden... som du själv säger så har du läst i massa trådat och kommit fram till att dom båda är ungefär lika bra. Då kvittar det väl? Tydligen har du inga konkreta saker som hindrar dig från någondera kamera...
 
Tack för det konkreta och informativa svaret... :D

Är mest ute efter att få svar på frågorna ovan.

Har redan minneskort och polfilter till 350D, men eventuellt kan jag få en D50 med två objektiv + väska för en merkostnad på 700 kr jämfört med en 350D.

Däremot måste jag ju köpa ett polfilter + minne till en D50.. Då landar jag på nästan 9000 kr ändå. Blev kanske inte så billigt..

Drog lott innan, resultatet blev D50, så nog är man förvirrad. :)
 
jag var i samma situation som du och valde till slut en D50. mina anledningar till det var:

billigare.
kändes skönare i näven.
anses av folk som har koll på det som den kamera som är bäst på höga iso-tal (viktigt för min del).
jag tror inte jag skulle ha nytta av 2 extra MP, det tar bara mer plats på minneskort samt på hårddisken.
jag kan använda samma minneskort som till kompaktkameran.


D50'n är inte sämre än D70 när det gäller bildkvalité, snarare bättre enligt vad jag läst...
den har dock bara ett "rullhjul" för inställningar, lite mindre antal knappar samt lite mindre "extra"funktioner.

kitobjektiven känns lite väl tråkiga om inte annat om man tänker på brännvidd och ljusstyrka. jag köpte ett begagnat D70-kitobjektiv för 2200, det kanske kan vara något för dig oxå?

kolla på annonsavdelningen här, tradera och blocket så får du en uppfattning om beg.marknaden för kamerorna. med canon kan du bara använda autofocus-objektiv då de äldre har annan fattning/anslutning. Nikonobjektiven har samma fattning för både AF & MF-objektiv. dock måste du köra helt manuell exponering med MF-objektiv, vilket inte lär vara det allra roligaste.

jag skulle tro att de är ganska likvärdiga även i hållbarhetshänseende.

Kalle_B:
många av oss fotograferar inte enbart för att få "bra bilder", en hel del av oss använder kameran för att dokumentera samt föreviga (hur evigt det nu blir...) viktiga, roliga, intressanta och vardagliga händelser. jag är av den åsikten att jag hellre får en dålig bild än ingen alls. om man dessutom är helt ny inom fotografering tror jag man klarar sig ganska bra med sämre objektiv. när man fotat ett tag ser man om man saknar något och kan då fundera på om det är kvalité eller kvantitet bland objektiven. så jag tycker nog att det kan vara idé att köpa kitet med 2 objektiv om man tror sig behöva telezoomen!
 
Ta den som känns bäst. Det andra är inte så viktigt. En bra bild är bra oavsett vilket objektiv du använt. Det är inte skärpan som gör bilden.
 
Själv skulle jag skulle valt Nikon D50, men jag skulle bara ha köpt huset och sedan försökt få tag i ett Nikon 18-70 begagnat.

Varför skulle just jag göra så......

Canonkameran är lika bra men för liten och fjuttig för mina händer.

Canonkameran har uselt kitobjektiv och blir därför dyrare om man vill ha motsvarande kvalitet som Nikons dito.

Ergonomin är enligt mig överlägsen på Nikon kameran, pixelskillnaden har ingen praktisk betydelse.

Kitgluggen till D50 är bättre en Canons dito, men Nikons kitglugg till D70 är en riktig höjdare, och den skulle jag tveklöst satsa på istället.

Den brukar finnas begagnad här på fotosidans annonsmarknad för runt 2 tusen i nyskick och det är väldigt prisvärt !

Många D70 ägare har ju bytt upp sig till D200 och vill nog ha ännu bättre optik till den, därför finns det rätt många 18-70 till salu just nu till bra priser.

Ett annat tips är att köpa en D70s med kitgluggen begagnad, då får du en bättre kamera för samma pengar, eller varför inte en Canon 20D som är ännu bättre, men då blir det något dyrare om du vill ha likvärdig kvalitet på optik.

Nu finns det säkert andra som tycker annorlunda än jag, och jag säger inte att du skall göra som jag föreslår, jag bara säger vad jag skulle satsa på om jag vore i samma situation som du.

Hoppas du inte får ännu värre ångest nu :)

Lycka till med ditt köp vad än det blir.

mvh. kent.
 
Jag stod i samma val som du gör nu.

Valde dock d50 pga att det helt enkelt kändes bäst.

En kompis har 350d och jag prövade den hemma hos honom men den känndes inte alls rätt i handen + att jag tyckte att priset (ca 9000:) var för tok för mkt.

Köpte D50 med kit-objektivet för ca 6500:- och är fortfarande hur nöjd som helst med bilderna och kameran. Jag har inte saknat de 2 extra megapixlarna som 350d erbjuder.
För mig som supernybörjare så har D50 varit kanon:
enkla menyer, superenkel instrutionsbok osv.


Gå in i en butik och känn på båda modellerna och se vilken som känns bäst för dig!

Lycka till med ditt val!!
 
Även jag stod i samma val. På väg till butiken lutade det åt Canon, men väl där när jag känt på kamerorna blev det - solklart - Nikon.

Idag är jag helnöjd och kan varmt rekommendera denna kamera. Jag är inte i tryckbranschen, men vad jag förstått gör de 2 (1,7?) megapixlarna knappt någon skillnad utan är snarare ett försäljningsargument från Canons sida (som sagt, vad jag förstått).

Jag har hört att en av de största fördelarna med Nikon är det begagnade Nikkor 80-200 f/2,8-objektivet. Jag köpte ett igår och är bunden att hålla med. Makalöst.

D70 har två rattar, och efter mina fem veckor med D50 vet jag inte riktigt vad man ska ha dem till. Jag tycker en ratt funkar alldeles utmärkt.

Däremot saknar jag möjligheten att fjärrutlösa blixtar.
 
Okejdå... Oberoende av svaren i denna tråden (err... LITE oberoende iallafall! :D ) blir det en Nikon D50! Kitobjektivet 18-55 och ett 55-200-objektiv följer med, samt en väska. Priset jag får är 8000 kr, varav företaget jag jobbar för går in med 2000 kr.
Kvar för mig, 6000 kr för paketet!

Förmodligen blir det något billigare minneskort också, det måste jag ju ha eftersom mitt nuvarande CF-kort inte passar.
Måste även skaffa en distansring till mitt 58 mm polfilter jag fick i födelsedagspresent (var helt inställd på 350D då..).

Tack alla för er input!
 
Får man fråga vart du hittade detta paket? Dustinhome hade ju detta för ett tag sen men de verkar inte ha det på lager längre.. Eller snackar vi priset exkl. moms?
 
Hubbares skrev:
Får man fråga vart du hittade detta paket? Dustinhome hade ju detta för ett tag sen men de verkar inte ha det på lager längre.. Eller snackar vi priset exkl. moms?

Det är hos en lokal handlare här i stan. :)

Priset slutade dock på 8400 kr, men jag betalar 6000 och tidningen jag jobbar för tar resten.
 
gött! jag fick hem min D50 idag, och glädjen är total! (eller kanske inte riktigt... vill gärna komplettera mitt 18-70 med ett teleobjektiv... :D)

hoppas att du får många fina bilder med paketet!
 
Jag lånar den här tråden lite nu när Mjolle är "klar" ...

Jag ska köpa ny kamera snart, och jag grubblar lite fram och tillbaka, men jag tror jag ska investera i en DSLR. Men, Sen när det gäller val av DSLR så är jag väldigt kluven.

Antigen blir det en E500 eller en D50. Jag hade bestämt mig nästan mer eller mindre för en D50, men det finns ju knappt en affär som har kitet med 18-55 + 55-200 i lager, och det verkar som om ingen vet heller när dom kommer.

Men Expert hade ju nu E500 med 14-45 + 45-150 hemma, och jag var och klämde och kände på den i helgen, och den kändes väldigt bra. Men anledningen till att jag tvekar inför E500 är det sk. 4/3 formatet, det känns lite osäkert att köpa ett så pass oprövat system. Eller är det 4-3 som är framtiden? För vad jag förstått så passar ju inte gamla objektiv till Olympusen isf., som det skulle göra med gamla Nikon objektiv ifall man köpte en D50?

Sen tycks jag ha läst att E500 har objektiv som tål väta och smuts lite bättre, är detta nått som stämmer?


- Samuel
 
Samuel!

Hur pass intresserad är du? Vill du utöka med blixt, fler objektiv osv senare?

Fundera då kring vart den bästa begagnatmarknaden finns. Canon och Nikon verkar vara störst på den fronten, just därför valde jag mellan de två märkena och inte Konica Minolta som jag tidigare hade (eller ja, fortfarande har..).

Ny Nikon-blixt kostar runt 2500 kr, lägger du ca 800 kr får du en begagnad här på fotosidans prylmarknad. :)
 
Mjolle skrev:
Jag har sökt! Lovar och svär!


Står i begrepp att beställa min första systemkamera. Har varit övertygad om 350D väldigt länge, men nu har jag sett att Nikon D50 kommer med två objektiv istället för ett.

Mina frågor till den samlade expertisen är nu:

1) Hur mycket "sämre" är D50 jämfört med D70'n?

2) Är kit-objektiven, som vissa påstår, SKRÄP?

3) 350D har två extra megapixels, är de till någon nytta?

4) Vilken av dessa kameror presenterar den bästa begagnatmarknaden?

5) Vilken kamera kan jag ha längst utan att behöva byta huset?

Som jag förstår det är de väldigt lika på det mesta, skillnaderna tycks mest vara subjektiva för den enskilda individen.
Jag lutar mot Canon, eftersom de verkar ha bättre utbud begagnat, blixtar, objektiv osv.
Lutar mot Nikon eftersom man får med två objektiv, och många säger att greppet är bättre på den.

Snälla hjälp, hav tålamod med att jag postar en sliten frågeställning ytterligare en gång till. :(
Kitobjektiven är inte skräp rent bildkvalitemässigt. De är däremot ljussvaga och plastiga. D50 är inte sämre än D70s utan snarare en budgeterad uppgradering där man gjort vissa eftergifter för att kunna motivera det dyrare priset på D70s. Bägge kamerorna har nog ganska så likvärdig teknologisk livslängd och begagnatmarknaden har ungefär lika mycket att erbjuda de bägge märkena. De två miljoner extra pixlar som Canon förfogar över tycker jag nog ändå har en viss betydelse. Jpeg bilder och delförstoringar har mycket vunnet. Canonkameran är förmodligen något snabbare i autofocus och har dessutom fler finesser. Nikon D50 har bättre grepp men är knappast bättre byggd, 350 är en gedigen skapelse trots sin litenhet. Det som talar för nikon är att om du framöver skulle uppgradera dig så verkar det som om Nikon satsar på bakåtkompabiliteten åter igen. Med D200 har du tillgång till alla gamla fina AIS-gluggar, vilket öppnar upp ett enormt utbud av objektiv. Någon nämnde att D50 skulle vara bättre på höga Iso-tal. Det ställer jag mig väldigt tveksam till. 350:an var märkbart bättre än min förra D70s från 400 Iso och uppåt, så mycket bättre tror jag inte D50 är, möjligtvis lika bra. Bägge kamerorna är dock mycket bra instegskameror och tillhör dessutom väldigt stora system med mängder av tillbehör. Mitt tips med en noslängd är dock Canon 350D, den var nästan ett år före sin tid och mycket nära 20D i prestanda.
 
efter att ha glömt att ändra ISO från 1600 till lägre (eller auto) på min D50 och sett resultatet idag kan jag bara le över kvalitén... känns som att den är lika bra som min Ricoh R2 kompaktkamera på ISO 200... så jag skulle tänka mig för en extra gång innan jag köpte en olympus iallafall, då dess sensor är mindre å därmed brusigare...

jag har även använt en 350D, och jag tycker att en del saker är bättre på den, medan andra saker är bättre på min D50.

jag tror du kommer bli nöjd med vilken du än köper av D50 eller 350D. mitt tips är iallafall en D50 med en begagnad 18-70 (D70 kitobjektiv) då den känns MYCKET bättre än 18-55 som medföljer D50:n. den extra räckvidden, ljusstyrkan i teleläget samt byggkvalitén talar starkt för den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.