ANNONS
Annons

Gratis lagringsplats för tunga bilder på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

piami

Aktiv medlem
Ett problem med digital bildproduktion är dilemmat med tryck... jag har PC men proffsen har alltsom oftast MAC - alltså är det TIFF som gäller, ibland går det bra med PDF eller jpg men ofta efterfrågas TIFF eller EPS och dom är ju så stora och går således inte att skicka med e-post (och även om dom gjorde det är det inte säkert att mottagarna kan ta emot - undrar alltså om någon vet något ställe på nätet där man kan ha typ en extern hårddisk (minst 50 Mb) där man kan lägga eländet så att folket kan gå dit och hämta?

Alternativ

Hej Maria!

Det finns två alternativ som jag känner till :

1. Hyr en webbplats där kan du ftp:a upp bilder och sedan kan andra hämta det via webben. Detta är nog bäst för då behöver du inte sprida användarnamn och lösenord.

2. Home harddrive. www.home.se har ett erbjudande där man kan hyra en "webdrive" för några tior i månaden.

Lycka till
Martin

Gmail är beta och man måste ha en inbjudan. Dessutom så tror jag att bifogningar är begränsade till 10MB. Lagringsutrymmet (inbox) är dock 1000MB.

Maria, skicka ett mail om du vill ha en invite.
[email protected]

Tack snälla för tipsen... hyrd webbplats har jag redan ... (B-one) men jag vill inte att folk ska logga in på min webbplats och TIFF-formatet funkar väl inte på webben?

G-mail har jag aldrig hört talas om! men det verkar mer intressant i så fall... tål att fundera på... även om 10 Mb är lite knappt...

Kom på en annan lösning, sitter man på ok uppkoppling så kanske det är smartare att skicka saker via MSN eller Skype eller något annat chatprogram? Skype är för övrigt en utmärkt IP-telefonilösning.

www.skype.com

Är ute och kikar på home.se angående Harddrive... verkar inte så dumt faktiskt... om dom själva kan logga in där så kan jag ju ha vilka filformat jag vill!
Frågan är bara om jag kan nå tjänsten via bredband - jag vill inte använda tjänster som är telefonuppringda (vet att tele2 t.ex. inte tillåter att man går in på deras server via bredband).

Tack Per! Jo, jag har kompisar somanvänder hHotmail Plus och det funkar alldeles utmärkt... men det kräver ju en del av mottagaren...
Låter spännande det där med Skype... måste ut och kika imorgon!

FTP

Kan inte säga alla men i alla fall många tryckerier har idag en egen ftp som deras kunder laddar upp sina bilder till istället för tvärtom.

piami skrev:
...men jag vill inte att folk ska logga in på min webbplats och TIFF-formatet funkar väl inte på webben?...
Jorå. Skicka över bildfilen, så behöver den som ska hämta den sedan bara länken till den.
Ingen inloggning etc.

Oj... de var minsann värdefull information... dum som en gås känner jag mig... så många år som jag har webbat och haft mig!!!

Nja...direkt FTP kör inte riktigt alla .. på mindre orter funkar det mindre bra - möjligen om man har ett inarbetat samarbete, men ingen automatik - och tredjeparten (beställaren, som i mitt fall huvudsakligen är privatpersoner måste ju också kunna följa det hela...).

Har inte testat det själv, men här verkar vara en trevlig tjänst:
http://www.dropload.com/

"Dropload is a place for you to drop your files off and have them picked up by someone else at a later time. You can upload any type of file, mp3, movies, docs, pdfs, up to 100MB each!"

Tack Anders! ... bara det inte är för krångligt att hämta hem det så är det just precis det här jag letar efter... det gäller ju endast tillfällig förvaring - och då slipper man dessutom gå in och rensa efter varje gång - lite synd att det är på engelska... men i och för sig är det ju bara att gå in och testa själv och sedan själv skriva en svensk förklaring.... om det inte är alltför krångligt. Kanoon!

Beroende på om din webserver tillåter det (det är normalt ställbart) kan du lägga alla dina tiff-filer i en mapp på servern och sedan skicka länken till mappen till din kund, istället för länkar till alla bilder separat.

exempel: http://hsci.cas.ou.edu/images/tiff/01NearEast/Babylon/RachelMagruder/

exemplet är med webservern apache, som de flesta hostingbolag kör.

info: http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_autoindex.html

om det inte redan är påslaget räcker det troligen med att skapa en fil i katalogen/roten av katalogträdet: .htaccess

med detta i:

Options +Indexes

spymac

Hej

www.spymac.com skröt med att man kunde få 250 MB lagringsutrymme för bilder när man skapade ett konto, man får då även en mail box på 1 GB. Jag testade aldrig bildfunktionen, så jag kan inte säga nåt om den, men det kan kanske vara värt en titt.

Simon

Prova yousendit.com!! Upp til 1Gb! Gratis! Kan ta lite tid att skicka dit dock, men det funkar ypperligt! Perfekt för "mellanlagring" av filer! Man kan bara skicka en fil i taget dock, så man får göra ett rar-kabinett av bilderna om dom är fler än en.

paco skrev:
Gmail är beta och man måste ha en inbjudan. Dessutom så tror jag att bifogningar är begränsade till 10MB. Lagringsutrymmet (inbox) är dock 1000MB.

Maria, skicka ett mail om du vill ha en invite.
[email protected]

man kan lagra större filer där, om man väljer att spara som utkast istället för att verkligen skicka mejlet. å andra sidan är det värdelöst för annat än just personlig mellanlagring... lite off-topic, sorry:)

/f - smudo.org

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar