Annons

Gratis konverteringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

meizle

Medlem
Hej

Jag undrar ifall någon vet om ett program som konverterar
NEF filer (som är nikons RAW?) till JPEG. Helst gratis, behöver
inte vara något avancerat eftersom jag redigerar bilder i ett annat
program (photoshop CS4).

Har provat öppna NEF bilderna i photoshop CS4 men det verkar
inte gå att öppna dom.

Vilken kamera?

Hej

Jag undrar ifall någon vet om ett program som konverterar
NEF filer (som är nikons RAW?) till JPEG. Helst gratis, behöver
inte vara något avancerat eftersom jag redigerar bilder i ett annat
program (photoshop CS4).

Har provat öppna NEF bilderna i photoshop CS4 men det verkar
inte gå att öppna dom.

Har du laddat ner senaste versionen av CameraRAW (photoshops rawhanterare). Den är gratis! Vilken kamera har du som inte stöds av CS4?

nikon D3000
jag ska försöka få hem CameraRAW.
går den automatiskt in på photoshop eller måste man göra
någonting?

nikon D3000
jag ska försöka få hem CameraRAW.
går den automatiskt in på photoshop eller måste man göra
någonting?

D3000 ska fungera med CS4 om du uppdaterar CR.
Du ska kunna använda update-funktionen förutsatt att du sett till att avsluta alla program innan den ska börja installera.

Edit: Alla Adobeprogram är förstås det som avses.

Senast ändrad:
Och annars kan du ladda hem Adobes DNG converter - som översätter Nikons (och alla andras RAW format) till Adobes egna, DNG. Den är gratis och finns på Adobes hemsida.

Hej! vad är det bästa gratis raw-redigeringsprogram? Jag har använt Nikon View NX2 ett tag men det är i simplaste laget, och så har jag börjat prova RawTherapee, men jag tycker det verkar krångligt, och så tycker jag inte att jag får lika hög kvalité som i Nikon View NX2. Har ni tipps?
Någon som kan RawTherapee?

Det finns inga? gratisalternativ kvar på marknaden om du bortser från tillverkarna egna, I den digitala eras barndom fanns det en uppsjö bra och helt gratis alternativ men samtliga? dessa har försvunnit eller förvandlats till kommersiella produkter.

Nikon View NX är riktigt bra rent bildmässigt, dock en katastrof flödesmässigt.

Canon DPP fungerar inte med Nikons NEF filer. Precis som Nikons NX program inte fungerar med Canons råfiler

Det finns inga? gratisalternativ kvar på marknaden om du bortser från tillverkarna egna, I den digitala eras barndom fanns det en uppsjö bra och helt gratis alternativ men samtliga? dessa har försvunnit eller förvandlats till kommersiella produkter.

Nikon View NX är riktigt bra rent bildmässigt, dock en katastrof flödesmässigt.

Canon DPP fungerar inte med Nikons NEF filer. Precis som Nikons NX program inte fungerar med Canons råfiler

Dessutom är Canon DPP snabbt som tusan och har en mycket bra Noice Reduction funktion vilket ViewNX saknar. ViewNX är minst 10 ggr slöare än DPP vilket gör den nästan oanvändbar.

Dessutom är Canon DPP snabbt som tusan och har en mycket bra Noice Reduction funktion vilket ViewNX saknar. ViewNX är minst 10 ggr slöare än DPP vilket gör den nästan oanvändbar.

Tametusan! Att NR saknas i View NX har jag inte ens märkt. Eller saknas är fel för programmet läser in inställningarna från kameran men du kan tydligen inte justera dem i efterhand. Det gick tidigare om jag nu inte minns alldeles galet.

Har egentligen knappt använt View NX. Körde länge med Capture NX som är ett betalprogram med en MASSA funktioner som View NX saknar. Numera använder jag LR3. Dock föredrar jag ofta hur Nikons programvaror renderar bilderna före LRs version. Det är givetvis en inställningssak men då Nikons View och Capture oftast gör det rätt från början så...... Det är väl ca 1% av bilderna som hamnar i Capture/View. Resten stannar i LR.

På min dator DC 3GHz W764 med 8Gb minne går View och Capture riktigt bra. Inte alls speciellt slött. Dock delar de bägge Nikonprogrammen samma akiilleshäl. De är ok för enstaka bilder men suger fett om du tänker dig JUSTERA mängder av bilder. Gränssnittet är helt enkelt inte optimerat för det. Att konvertera massor är inget problem, det är när du individuellt vill justera massor av bilder som det inte fungerar lika smidigt som LR

Ett alternativ som är riktigt riktigt bra även om det kostar pengar är Adobe Photoshop Elements. Dels för att PS delen är riktigt bra men kanske mest för att dess "sorterare" är en oerhört kompetent lightversion av LR. Hade jag inte LR så skulle jag glatt köpa PSE.

Vet inte hur ni arbeter men för mig så innebär arbetet med mina bilder 95% arbete i LR av tagga/sortera/söka efter bilder. 5% redigering. Mao arbetar jag mest i "sorteraren" och minst i Photoshopdelen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar