Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkar ha gjort ett hästjobb Lennart! Tyvärr så sitter jag på en Mac och hade viljat ha ett liknande program. Ingen som är duktig på att programera till Macen?
Eller finns det andra lika enkla program för macen redan?
 
jonik skrev:
Du verkar ha gjort ett hästjobb Lennart! Tyvärr så sitter jag på en Mac och hade viljat ha ett liknande program. Ingen som är duktig på att programera till Macen?
Eller finns det andra lika enkla program för macen redan?

Jag har ett par polare som försöker övertyga mig om att börja knappa lite program till mac, får väl se om jag införskaffar mig en G5 eller nåt så småningom.
 
Är tillfälligt på semester och råkade se detta, har checkat och det verkar som det var Norton Antivirus som har kladdat till det, åtgärdat nu i alla fall...

/Lennart
 
Katalogen den ligger i måste ha RX för den användare som webservern körs som.
Vanligt är att den användaren är apache.
 
carpelux skrev:
Katalogen den ligger i måste ha RX för den användare som webservern körs som.
Vanligt är att den användaren är apache.
´

Nja, det användarnamnet gäller ju i o f s om man kör den webservern :) Min heter IUSR_MachineName å då kan ni kanske gissa vilken servertyp jag kör på...
 
Det låter ju onekligen som någon Windowsvariant.
Jag utgick ifrån någun unix/linux-variant eftersom du angav rättigheterna på "unix-språk". Mig veterligen kan du inte sätta 777 på en fil i Windowsvärlden.
 
carpelux skrev:
Det låter ju onekligen som någon Windowsvariant.
Jag utgick ifrån någun unix/linux-variant eftersom du angav rättigheterna på "unix-språk". Mig veterligen kan du inte sätta 777 på en fil i Windowsvärlden.

Man kan välja UNIX-kompatibilitet på IIS så den blir mer kompatibel mot de som kör rena UNIX-baserade kommandon och mot de som förväntar sig ett UNIX-kompatibelt svar... Jag kan även använda mig av POSIX i kommandoradsläge så kommandot chmod är fullt möjligt och därigenom även 777 som behörighet.
 
777 behövs inte bara för att ladda ner en fil. Det räcker med 666.

777 ger full access (skriv+läs+radera+ändra), samma som chmod UGO+RX om jag inte minns fel.

Jag kör Unix med Apache, och vet med 1000%'säkerhet att 666 räcker.

Lennart, adda mig till din lista e du snäll : peter.hollandare_at_home.se
 
Peter.H skrev:
777 behövs inte bara för att ladda ner en fil. Det räcker med 666.

777 ger full access (skriv+läs+radera+ändra), samma som chmod UGO+RX om jag inte minns fel.

Jag kör Unix med Apache, och vet med 1000%'säkerhet att 666 räcker.

Lennart, adda mig till din lista e du snäll : peter.hollandare_at_home.se

Det var nu inte meningen att det skulle finnas den behörighet som fanns på den filen (ingen alls på anonym användare), detta i kombination med att Norton fick ett tillfälligt frispel och inte ville accepta port 21 som en "öppen" port ledde till att det blev driftsstörningar. Peter jag har addat dig också, tar fortfarande litet tag innan jag kommer med nåt, semester just nu :)
 
Tips

Ett litet tips till programmet, jag har upptäckt att när man väljer att filerna ska flyttas så gör den precis så. Men när man har med en Canon att göra så sparar den bilderna i undermappar där ett visst antal bilder får ligga. Vore bra om det gick att göra som så att den helt enkelt tog bort mapparna efter att överfört de bilder som låg i mapparna.

För som det är nu så genererar kameran bara fler och fler mappar och på så vis måste man sen ändå gå in och ta bort dessa.

Annars ett alldeles utmärkt program som visat sig vara mer användbart är canons egna program för att hämta in bilderna.
 
Har just nedladdat programmet och det verkar uppfylla sitt syfte. Jag saknar dock tre "finesser":

1. Tycker att det vore bra att ha koll på programversionen, så att man vet att man har den senaste. En liten textfil med vad som är ändrat är också välkommen.

2. Programmer startas automatiskt när jag sätter in kortet. Jag vet att det redan varit uppe men jag vill bara visa att det finns fler som vill ha det på det viset.

3. Programmet kan hantera även uppkopplade kameror. Jag har ingen kortläsare på jobbet men vill fortfarande kunna tömma kortet mha programmet.

Tack, Lennart annars för det fina programmet!
 
timofej skrev:
H...2. Programmer startas automatiskt när jag sätter in kortet...
Inte alls bra enligt mig...
Fö borde väl det gå att fixa via op:t, eller har jag fel?

Dock - en overkillfunktion som jag funderade på...
Att använda programmet till mp3:eek:r, och sortera bort dubletter...

...Men som sagt, lite mer än vad som är tänkt :)

Tack för ett bra, användbart och trevligt program, även om jag ännu inte testa senaste versionen.
 
Vad händer?

Hallå?! När kommer den nya versionen? Har gått och väntat rätt länge nu. ;)

Har sett på nån screenshot att du var på god väg för ett tag sedan. Kan du inte göra färdigt och lägga ut den?

Men å andra sidan vill jag ju inte att du gör en Microsoft...


Edit: Såg nu att du hade tagit semester från programmerandet.
 
Senast ändrad:
Blandad förtjusning

För det första vill jag ge dig en eloge för att du gjord något jag behövt länge utan att kunna göra det själv!

För det andra fick jag en skitskum bugg.
När jag körde första importen idag den 2005-08-13 skapade programmet fyra mappar:2005-06-18, 2005-08-07, 2005-08-08 och till sist 2005-08-11.
Kan det ha att göra med att jag fortsatte kolla grejer på nätet när importen körde? Bör man kanske låta burken jobba ifred?

Mvh/Thomas Malmborn
[email protected]
 
Re: Blandad förtjusning

Thomas Malmborn skrev:
För det första vill jag ge dig en eloge för att du gjord något jag behövt länge utan att kunna göra det själv!

För det andra fick jag en skitskum bugg.
När jag körde första importen idag den 2005-08-13 skapade programmet fyra mappar:2005-06-18, 2005-08-07, 2005-08-08 och till sist 2005-08-11.
Kan det ha att göra med att jag fortsatte kolla grejer på nätet när importen körde? Bör man kanske låta burken jobba ifred?

Mvh/Thomas Malmborn
[email protected]

Vad skulle buggen bestå av? Programmet skapar ju en mapp för varje datum som du har tagit kort på.
 
Ahaa, då förstår jag! Jag trodde mappar skapades efter vilken dag man förde över filerna, tack för förklaringen!
 
Nu har även jag provkört det lilla programmet, tillsammans med min SanDisk-läsare, och det funkade utmärkt. Ville bara tacka dig Lennart som delar med dig av din kunskap!!

Om du vill ha något nytt att bita i så ska jag tipsa dig om ett program som jag läste om på nåt amerikanskt forum som skulle vara bra att ha. Exemplet gällde en kille som fotade motocrosstävlingar och sålde bilder på plats. När han tömde kameran satt han och tittade igenom bilderna med (som jag förstod det) Win standardprog. Samtidigt hade han ett program öppet där han skrev in ett nyckelord för bilden, vilket oftast var numret på den tävlande på bilden. Programmet skapade då en undermapp (om den inte redan fanns) med detta nyckelord som namn (läs numret på den tävlande), och flyttade bilden till mappen. När de tävlande sedan kom och ville se vilka bilder som fanns på honom eller henne så letade de bara upp "sin" mapp, och valde ut vilka bilder som skulle skrivas ut. Ett ganska smart program som gjorde att det gick mycket fort att sortera in bilderna. :)
 
Är bara lite nyfiken på hur det går med den nya versionen? Är den på väg eller är du knäckt av semestern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.