Annons

grafikkortet låter som en borrmaskin!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karinska

Aktiv medlem
Tjena. Har fått problem med mitt grafikkort. När jag startar datorn låter fläkten som en borrmaskin. Nu funderar jag på om jag ska köpa helt nytt grafikkort, bara en ny fläkt? Frågan är om den passar och om det inte är värt att stasa på helt nytt? Grafikkortet är ett gforce 2mx.
Datorn i övrigt är nyss uppgraderad så jag vill ju inte ha nåt skrot. Vad tycker ni?
 
Här är mitt förslag:

1.) Kolla så att det inte är någonting som ligger emot fläktvingarna.

2.) Ta en titt på hur fläkten sitter monterad (dvs om det ser möjligt ut att byta den). Om det gör det så kan Du säkert få tag i en ny nånstans. Googla lite och sök på modellnumret (som förhoppningsvis står på fläkten). Finner du inget via Google så är det här ett bra ställe att fråga på:
http://groups-beta.google.com/group/swnet.teknik.elektronik

Det är en duktigt nördig grupp full av hjälpsamma människor snabbt brukar dela med sig av allehanda kluriga tips.
 
Det finns motsvarande kort idag UTAN fläkt som kostar 400-600 kr dvs lite dyrare än att sätta på en lite större grafikkortsfläns så att du ej behöver fläkt. tror att en sådan lösning kostar 200-350 kr?

I denna länk hittar du lite tror jag?

http://www.zalman.co.kr/

Lycka till / Kenneth

*edit* tog bort min sista text och då blir nästa inlägg lite konstigt? :)

Jag såg för sent att du menade en annan grupp Anders *asg* Jag blev dock rätt stolt att kallas NÖRD ändå:)))
 
Senast ändrad:
Jag syftade på Google-gruppen och inte på den här gruppen Kenneth. Fast å andra sidan, här är vi kanske alla nördar på vårt sätt... I alla fall vi som sitter här en fredagkväll? :))
 
Nej, men fläkten gör ju inget annat än kyler kortet. Funkar inte kortet?

Om det bara är fläkten och den går att byta för småpengar så skulle jag helt klart byta den.
 
Karinska1 skrev:
jag vill inte ha nån nödlösning utan en bra som inte pajjar efter 1mån igen

Det är rätt vanligt att denna storlek (ganska små) fläktar måste bytas emellanåt:( Hitta en rejälare flänslösning som orkar kyla kortet eller köp ett nytt grafikkort utan fläkt för några hundra extra.

Byter du fläkt så dammsug sedan ur datorn en gång varannan månad så brukar dom hålla lite längre! Trots att man har städat och fint hemma sugs det in damm i mängder in i datorn och det är oftast detta som till slut får fläktarna att råma:(

/ Ken1
 
om kortet får gå varmt för länge kan man bränna kortet och man måste köpa ett nytt, har sett det vid ett par tillfällen..

det finns att köpa lösa fläktar som passar de flesta kort.
 
Jag fick samma problem för ett tag sen med min fläkt. Jag köpte en lös zalmanfläkt som både är tystare o kyler bättre följer även med flänsar för att kyla alla småkretsar..runt 250-300 pix för en vettig fläkt..o du kan ju flytta med den till nästa kort sen..om det är ett geforce vill säga..
fläkten jag har heter:
Zalman VF700-CU VGA ATI & nVidia(Ej PCIe)


Mvh Christian
 
Min fläkt började låta som en tröska. Jag löste problemet med hjälp av en passiv kylare från zalman. Jag är nöjd med lösningen eftersom min erfarenhet från småfläktar i datorer är att dom låter mest av allt i en dator.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1122&session=7284aadfa22254b311e4f6aa5c231b09

Med den lösningen slipper du fläkt helt och hållet(ett geforce mx2 utvecklar inte vidare mycket värme..). Men du får montera ihop en liten byggsats från Zalman(medföljer bra bruksanvisning..).
 
Byt grafikkort.
Det är iofs inte några problem att byta fläkten, men du får betala ca 120kr eller mer för en bra fläkt.
Ett nytt budget grafikkort kostar ca 300 för ett kort som är betydligt mycket snabbare än det geforce2 som du har nu (drygt 150% snabbare).
GeForce 4 MX440
http://www.butik.it/index.asp?artnr=91.05210.188
 
Jag har ett gammalt trasigt G-Force 2 MX som kylts med enbart kylfläns (originalkylning). Jag skulle kunna skicka kylflänsen till dig till självklostnadspris. Jag har även ett par kylflänsar med fläktar på som skulle kunna funka, Thermaltake Orange Orb. Fast en lösning utan fläkts är ju bäst. Jag använde orange orb när jag överklockade grafikkortet för länge sedan. (Maila mig om intresse finnes.)

Åas kan man som redan påpekats få et nytt bättre kort för relativt små pengar idag. 350kr så har man ett rätt vettigt kort om man inte är en gamer, och det är du nog inte med tanke på vilket grafikkort du har idag. ;-) (Se till att det är ett utan fläkt bara!)

Peter:
En sån kylare är klart overkill för ett G-Force 2 MX. Det räcker i praktiken med en passiv kylare "avsedd för" nordbryggan på ett sådant.
Men visst, kylning är alltid bra. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.