Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
Men altså, grejen är att de upplösningarna som har varit valbara är sådana som kortet stödjer och är byggt för att klara, vare sig det har fläkt eller inte. Annars skulle det bli dyrt för tillverkarna ;)

okay, så tidigare kunde jag välja säg. åtta olika upplösnignar, nu kan jag välja tre. men bara använda två.

tehe jaja, något knas är det.
är inne på HP och antar att jag ska ha ner ngt från programvara och drivrutiner. får upp en lista över en massa, men inget för grafik.
*känner mig oerhört väderlös * ._.

borealis skrev:
Nu kom jag på varför du inte har fått några skivor med datorn - HP kör återställning från hårddisken.

Windows, inklusive alla drivrutiner och annan mjukvara som var installerad från början, ligger på en gömd partition på hårddisken. För att komma åt den följ bara det som står på följande sida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...c=us&dlc=en&product=467753&rule=44612&lang=en

I ditt fall skulle jag säga att alt.2 är det som gäller: Recovering during startup

Föreslår att du först testar att köra standard system recovery. Om det funkar som det är tänkt ska du ha en fungerande windows och allt som ligger i "Mina dokument" intakt.

Om det inte går att köra standard finns det även ett alternativ att köra destructive recovery. Som namnet säger det blir inte mycket kvar av datat när det är över.

I vilket fall som helst är det viktigt att du gör backup på alla dina filer som du vill ha kvar efter installationen: bilder, dokument, mail, etc. etc. Även om du inte väljer destructive kan saker gå fel.

Läs gärna igenom instruktionerna och fråga om du känner dig osäker.

Edit: Det finns en liten risk att den partitionen har försvunnit om din kompis pappa har formaterat om hela hårddisken innan han la in XP Pro. Men det är värt ett försök.

Ah, det var någon som nämnde det för mig tidigare.om partition. Men vågade mig inte på det ifall det inte stämde. Eftersom han inte var helt hundra på det.

Tackar.
Har sparat allt viktigt, bilder, musik,filmer ect på min externa.
har tidigare varit allt för feg för att meka med min dator själv, men som den är nu gör det väl inget, så jag antar att det är värt att köra en recovery during start up.

EDIT: ajaj,. well, eftersom han gjort ominstallation, betyder det väl att han måste ha formaterat hårddisken antar jag.
Om han gjort det och partitionerna är borta,... then what? :O

Senast ändrad:
För att kunna bränna ut dom tror jag att du måste göra en lyckad återställning först.
Mjukvaran som behövs för att komma åt dessa filer ligger nämligen i originalinstallationen och kan inte (vad jag vet) installeras separat.

borealis skrev:
För att kunna bränna ut dom tror jag att du måste göra en lyckad återställning först.
Mjukvaran som behövs för att komma åt dessa filer ligger nämligen i originalinstallationen och kan inte (vad jag vet) installeras separat.

Ok? Men utan dem kan jag inte göra en lyckad återställning?? sååå,.. :S

Walle skrev:
Edit: glöm vad jag skrev i detta inlägg..hjärnsläpp :D

Haha ok? :p

Tender skrev:

Haha ok? :p

Jag skrev att om bara C: är formaterad så finns filerna kvar på den dolda partitionen, men om hårddisken är ompartitionerad så är dom borta. Men det spelar liksom ingen roll eftersom man ändå behöver programvaran som borealis skrev

Tender skrev:

Jodå, när du kör "Recovering during startup", punkt 4, ska du trycka upprepande gånger på F10 tills återställningsmenyn visas. Därefter kan du köra din återställning från disken.

Men lyckas du med det är det bra att bränna ut dessa skivor för nästa gång är det kanske hårddisken som kraschar och då är _alla_ partitionerna borta. Då måste du skaffa en ny HD och installera från din brända DVD (eller CD eller hur det nu funkar)

borealis skrev:
Jodå, när du kör "Recovering during startup", punkt 4, ska du trycka upprepande gånger på F10 tills återställningsmenyn visas. Därefter kan du köra din återställning från disken.

Men lyckas du med det är det bra att bränna ut dessa skivor för nästa gång är det kanske hårddisken som kraschar och då är _alla_ partitionerna borta. Då måste du skaffa en ny HD och installera från din brända DVD (eller CD eller hur det nu funkar)

ah okay, tackar.
Får göra ett försök med detta.

Jonna, hade du bott i Stockholm så hade jag kunnat hjälpa dig personligen. Men ett tips är att se ifall någon (verkligen) datorkunnig medlem som bor i närheten av dig är villig att hjälpa dig.

Walle skrev:
Jonna, hade du bott i Stockholm så hade jag kunnat hjälpa dig personligen. Men ett tips är att se ifall någon (verkligen) datorkunnig medlem som bor i närheten av dig är villig att hjälpa dig.
*suck* =/
du har rätt.
Dock vet jag inga datorkunniga människor i närheten, är relativt ny på sidan också så.
Men jag får leta reda på någon datorkunnig människa i närheten då.
Tack så mycket för hjälpen iallafall! :)

Tender skrev:
*suck* =/
du har rätt.
Dock vet jag inga datorkunniga människor i närheten, är relativt ny på sidan också så.
Men jag får leta reda på någon datorkunnig människa i närheten då.
Tack så mycket för hjälpen iallafall! :)

Skapa en ny tråd och efterlys :) Med tanke på hur många medlemmar fotosidan har så vore det osannolikt att det inte skulle finnas en enda hjälpsam medlem inom någon mils radie från dig :)

I allra allra värsta fall, skicka mig ett mail, så kan jag guida dig via telefon :)

Walle skrev:
Skapa en ny tråd och efterlys :) Med tanke på hur många medlemmar fotosidan har så vore det osannolikt att det inte skulle finnas en enda hjälpsam medlem inom någon mils radie från dig :)

I allra allra värsta fall, skicka mig ett mail, så kan jag guida dig via telefon :)

Får göra det!
hoppas på det bästa ;)

hehe tackar, vi får väl se om någon nappar om jag lägger ut en tråd :)

Ifall det finns flera partitioner så "försvinner" bara data på den partition som formateras.
Att drivare saknas på Windows installationsskiva är ganska vanligt och inget vara rädd för.

Ifall du går in på kontrollpanelen och HW guiden kanske du lyckas ta reda på vem som är tillverkare av grafikkretsen. HP's support sajt är ändå mitt huvudtips. HP har även onlinesupport som du kan tala/chatta med.

arneri skrev:
Ifall det finns flera partitioner så "försvinner" bara data på den partition som formateras.
Att drivare saknas på Windows installationsskiva är ganska vanligt och inget vara rädd för.

Ifall du går in på kontrollpanelen och HW guiden kanske du lyckas ta reda på vem som är tillverkare av grafikkretsen. HP's support sajt är ändå mitt huvudtips. HP har även onlinesupport som du kan tala/chatta med.

Okej.
Har ju dock inte windows installationsskiva. Fick inte med en endaste sak till min dator.

Okej tack.

Tänkte ringa kompisens farsa i morgon och diskutera med honom och få reda på exakt vad har har gjort och hur mycket.
min pappa tycker dumt nog att vi ska köra upp datorn till honom igen och be honom göra alla dessa saker, återställa allt med hjälp av partitionerna och skit.
Jag gör det dock helre själv (se det som en utmaning, försöker man inte lär man sig aldrig. måste ju lära sig någon gång)
I värsta fall blir det väl ny burk om allt krashar totalt. Vilket jag inte tycker behövs egentligen.

Tender skrev:
<snipp>

Jag gör det dock helre själv (se det som en utmaning, försöker man inte lär man sig aldrig. måste ju lära sig någon gång)
I värsta fall blir det väl ny burk om allt krashar totalt. Vilket jag inte tycker behövs egentligen.

Helt rätt tanke där, learning by doing :)

Att det skulle gå så åt skogen så du skulle behöva köpa ny burk är inte realistiskt :) I allra, allra, värsta fall så behöver du endast beställa skivor från HP. Att "förstöra" en dator rent hårdvarumässigt går som tur bara på två sätt: mekaniskt våld, eller att man är så duktig så man klarar att överklocka datorn så den brinner upp ;)

Walle skrev:
Helt rätt tanke där, learning by doing :)

Att det skulle gå så åt skogen så du skulle behöva köpa ny burk är inte realistiskt :) I allra, allra, värsta fall så behöver du endast beställa skivor från HP. Att "förstöra" en dator rent hårdvarumässigt går som tur bara på två sätt: mekaniskt våld, eller att man är så duktig så man klarar att överklocka datorn så den brinner upp ;)

precis ^^

nej det tror jag inte heller.
haha well, våld kan hända i min närhet.
Dock utsätter jag nog inte min dator för våld, skulle aldrig falla mig in. tror jag... :p haha.

Nej, men det finns ju alltid någon typ av hjälp.
får ju massa bra tips och har blivit massa smartare bara idag, med hjälp av er! :)
*uppskattat*

ok, quick question på tal om allt.

Tidigare hade jag bara EN hårddisk C:
Nu har jag två. C: och D:
har detta något med saken att göra?
för nu säger en snubbe på msn att jag inte hade partitioner tidigare och att jag nu har det. eftersom jag har två HD

*förvirrad* :O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar