Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

guslad

Medlem
Hejsan..har lite huvudbry...ska köpa ny dator..e helt såld på photoshop..tycker det är oerhört kul o berikande...har bestämt mej för 2048 i ramminne o en bra processer plus en platt skärm..mitt huvudbry e grafikkortet...hur mycket malle ska man ha i det//Robban
 
"3-D Malle" har du inte så stor nytta av i photoshop. Spelar du inte så välj istället något av Matrox kort. De är överlägsna i 2D. Men som sagt, det är inte det viktigaste valet när det gäller komponenter
 
Håller med Jeppe. Och kolla så att kortet stödjer dubbla skärmar, det är väldigt fiffigt i Photoshop. Bilden på ena skärmen, menyerna på den andra.
 
Om du endast ska använda för media och inte spel så beror det på hur avancerat du vill gå.

Ska du hålla på med en massa 3D (delvis speltillverkning) så kan du behöva ett grafikkort som är gjort för det.

Men annars finns det väldigt många och billiga grafikkort hos ATI som stödjer dubbla skärmar men fortfarande klarar av photoshop redigering.

Jag använder ATI Radeon 9600XT 256MB, har aldrig haft nåt problem med det.
Klarar av nya spelen hyffsat... börjar lacka efter nu på dom extrema spelen såsom Oblivion och så.

Det kortet klarar av dubbla skärmar också.
Men köper man en ny dator så köper man ett bättre grafikkort tycker jag.

Bra grafikkort:

GeForce 7600GS
GeForce 7900GT
ATI X1800XT
ATI X1900XT

Dom är väldigt bra, sen finns det massvis med andra grafikkort... jag har inte sån jätte koll på dom, men det är bara att jämnföra specifikationerna.
 
Hej

Har precis satt ihop en dator.

Obs vänta på Intel Conroe eller när AMD priserna sjunker http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4573

Fördel är ju ett grafikkort som fungerar fullt ut med Microsoft Vista och det gör mitt nya kort, som jag har förstått.

Sitter nu med en platt DVI, en CRT med VGA, mitt förra grafikkort stödde en DVI och en VGA. Så jag var på jakt efter ett kort som stödder en DVI och VGA men som även stödder två DVI (platta skärmar) när jag byter ut min CRT skärm i framtiden mot en platt en. Jag behövde ha ett nytt grafikkort med PCI express för mitt nya moderkort.

Ville ha ASUS, samma som mitt nya moderkort och det billigaste och mest hyffsade var detta

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz


http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318679

Tester

http://www.legionhardware.com/document.php?id=536

Satte ihop följande, tog någon timme att bygga ihop, inga problem alls



Motherboard

Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

Memory

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

CPU

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket AM2 2MB

Graphic card

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz



Disks

Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM

2 Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM


Hitachi Deskstar T7K250 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM

Case

Antec P180, with three 120mm fans to cool it.

As a Power supply I use a Antec TruePower 2.0, 550 watt, with 120mm fan.

Snåla inte på låda, behövs en med bra kylnings möjligheter, nya komponenter alstrar mycket värme. Ha en bra Nätdel, gärna runt 600W, tänk på framtiden.


MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera ett nvidia quadro eller ett annat "proffskort" det enda som skiljer dom från dom vanliga nvidia är kvaliten och drivrutiner, lite mer kvalite än prestanda brukar var konceptet bakom proffsserierna.
Matrox var och i viss mån är en gigant på 2D sidan men har tappat mycket dom senaste åren, dessutom har bildkvaliten på andra märken blivit mycket bättre.

mvh
/Henrik
[EDIT]
dom flesta kort idag klarar dubbla skärmar, kolla att du har dubbla DVI om det är det du behöver, sen om du skall ha en högupplöst widescreen så behöver du dualchannel DVI utgångar.

Sen gillar jag inte matrox (10bit stöd undantaget), ursäktar om jag var burdus i tonen.
[/EDIT]

Jeppe skrev:
"3-D Malle" har du inte så stor nytta av i photoshop. Spelar du inte så välj istället något av Matrox kort. De är överlägsna i 2D. Men som sagt, det är inte det viktigaste valet när det gäller komponenter
 
Senast ändrad:
Hej

Jag har alltid funderat på Matrox för de skall vara så bra, men jag har inte sett någon ny test på detta som jämför med andra nya kort, dvs för bildvisning, någon som vet?. Matrox är ju relativt dyrare och jag tror de lever lite på sin prestanda för många år sedan. Jag tror de andra korttilverkarna har kommit långt och levererar tillräckligt bra 2D grafik?? Sedan sitter nog en hel del med spel och annat.

Mitt förra kort kostade typ 500kr och funkade för mina behov, dvs två skärmar på 1600x1200.

Angående skärm, en relativt billig och vad jag tror är en bra skärm är

Samsung 21" LCD Syncmaster 214T TCO03 Silver


http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313098

Jag har förregångaren 213T som jag är nöjd med förutom att den är svår att kalibrera, man kan inte tex ställa in kontrasten om den är DVI kopplad. Man ser ändå bra ut med kalibreringen. Vad jag har förstått kan man ändra mer grejor som kontrast på den nya 214T.

Rekommenderar starkt två skärmar, går även bra med en gammal CRT.

Lite tips:

Öppnar bridgen på den kalibrerade platta, klickar på en RAW bild, RAW konverteraren öppnas på den platta, Färdig konverterad bild öppnas i ett fönster på den kalibrerade platta. Photoshop (bakgrunden) och alla paletter ligger på den gamla icke kalibrerade CRT skärmen. Fördel att ha photoshop på min CRT skärm med palleterna är att när man är klar med bilden på den platta och klickar bort den ligger Bridgen direkt bakom och du kan fortsätta sålla bland bilderna. Om du har photoshop på den platta måste du klicka bort det varje gång du skall in i bridgen som ligger bakom, osmidigt.

MVH
Omar
 
matrox hade mycket bra digital till analog konvertrar när det begav sig. Sen har deras fokus alltid varit bra bild, nu när det inte går att konkurrera med bilden längre (alla lika bra) så har dom siktat in sig på många skärmar.
Idag är det nästan bara ati och nvidia som klarar av att bygga bra kort och skriva bra drivrutiner, intel är med i botten av prestanda pyramiden och vissa nisch märken finns kvar i den övre halvan.

/Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.