Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Mitt grafikkort har gått sönder så jag behöver köpa ett nytt. Om jag bara ska ha datorn till bildbehandling och videoredigering med Photoshop och Premiere Elements och inte något spelande klarar man sig med ett enkelt grafikkkort då? Sker beräkningarna i dessa program i CPUn eller grafikkortet?
 
Mitt grafikkort har gått sönder så jag behöver köpa ett nytt. Om jag bara ska ha datorn till bildbehandling och videoredigering med Photoshop och Premiere Elements och inte något spelande klarar man sig med ett enkelt grafikkkort då? Sker beräkningarna i dessa program i CPUn eller grafikkortet?
Ett enkelt räcker
 
CPU & minne > GPU, särskilt för PS. Köper du ett nytt kort (och har de senaste drivrutinerna) så kommer det räcka.
 
Nvidia GTS250 är ett numera gammalt kort som inte bör rekommenderas. Är i princip samma kort som det ännu äldre 9800GTX+ från 2008.

Nvidias nyaste serie heter GeForce 400 och de billigaste versionerna är GT430 (ca 800 kr) och GTS450 (ca 1300 kr).

Även om det inte behövs överdrivet kraftiga grafikkort till Photoshop och annan bildbehandling, är det bra att välja de senaste versionerna om man köper nytt. Fler och fler applikationer (bl a nästa generations webbläsare) börjar använda grafikprocessorn och funktioner i korten för att snabba upp hanteringen.
 
Värt att tänka på är också om det finns en ljudlig fläkt. Vissa spelar-kort kan vara helt olidliga. Själv köpte jag ett passivt kyld Nvidia GT 210 från EVGA för 49€, därför att det inte i dagsläget skall finnas några fördelar i PS/LR med kraftfullare kort. Med så lågt pris tänker jag byta om den någon gång blir för slö. I min maskin kommer den aldrig över 35 grader och det har minimalt strömförbrukning...
 
Mer att tänka på:

Adobeprogrammen i CS5 (och senare om man läser mellan raderna på vad Adobe säger) är bara fullt accelererade med CUDA-kort, vilket är en proprietär nVidia-teknik.

I PS märks ingen större skillnad på prestanda, men i Premiere är skillnaden rejält påtaglig.
 
Jag borde kanske uttveckla det där en aning

Såväl PS CS5 och Preimere CS5 är accellererade med de flesta kort som har OpenGL i hårdvara oavsett tillverkare. Däremot så finns det _ytterligare_ accelleration att hämta om man har ett CUDA-kort. (Då har man dessutom möjlighet att accellerera över flera GPU'er, och framförallt så kan man ladda upp specifika program (Ett subset av C++) till processorn, istället för att "Bara" dra nytta av OpenGL-funktionerna)
 
Jag använder CS4. Nvidia gt 210 motsvarar ungefär gamla 9400 gt som finns i många macar. Dom beräknar som görs handlar främst om bildvisningen, enligt Adobe själva. Jag har inte heller sett några tecken på att det skall finnas större fördelar med en kraftig GPU i CS4. Det finns ett annat Adobe CS5 program för video (Premiere?) som skall lägga över större delar av dom tyngre beräkningar på GPU där det gör stor skillnad, men inte Photoshop. Det verkar vara mera snack än verkstad. Men i CS6 kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.