tycks det en massa.
Tyvärr är det inte mycket som har med realiteten att göra. Jag är definitivt inte bäst på att fota men hårdvara kan jag en del om.
Att säga att AMD ryzen är mest för spel är verkligen riktigt roligt att läsa. Då vet man inte mycket om spel, antal kärnor på CPUn etc etc.
I stort sett alla CPUer idag använder sig av DDR4-minnen. Det innebär att de har fyra minneskanaler. Att då stoppa in bara två minnesmoduler är liksom tja inte optimalt.
Men fortfarande kommer knappast datorn att vara den begränsande faktorn så länge man inte kör batch-körningar där man maxar ut någon del av datorn dvs den så kallade svaga länken. Eller jobbar med extremt stora enskilda filer där minnet såklart kan bli begränsningen.
Är det för foto/video man ska välja en dator så läs på
https://www.pugetsystems.com
De har testat. De tycker inte. Väldigt lite prestandaökning för väldigt mycket pengar oftast.
Mest prestanda per krona får man i ett balanserat system. Inte i ett system där en komponent är best-of-the-best medans resten av systemet är budget "för-man-hade-inte-råd"
Gjorde en test för två år sedan där det handlade om att importera ett antal filer, behandla dem, exportera dem.
Hårddiskarna spelade väldigt liten roll medans CPUn gjorde skillnad.
Visst jag har både SSD och NVME-diskar både i jobbet och privat men det är för att jag kör väldigt många virtuella maskiner och där gör diskarna stor skillnad.
Men om Ni vill ha skillnad som är märkbar så byt ut hjärna v1 mot hjärna v2 dvs jobba snabbare själv. Jag batch-behandlar ofta mina foton därför att jag inte är så petig med slutresultatet men de flesta som sitter här anser att kvaliten på fotona är väldigt viktig och sitter och petar i bildbehandlingen. Import av fotot 0,002s, bildbehandling 1800s, export 0,002s. Nu har jag hittat en dator som kan importera och exportera på halva tiden. Jisses så fort allt går nu...........
Ungefär som förr i tiden när fjällvandrana kapade halva tandborstskaftet och borrade ur resten. Jag fjällvandrar betydligt mer än jag bildbehandlar men inte ens jag skulle komma på en sån jävla idiotisk grej för att spara vikt.