Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort för Photoshop CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!

Tänker skaffa mig PS CS4.
Vilka grafikort finns det att välja mellan eller är det för tidigt att skaffa ett nytt?

/Per
 
NVIDIA har en dedikerad CS4-Accelerator för 20tusen (Quadro CX), men ifall det inte är riktigt så mycket du vill lägga så bör du tänka på att det är 512mb minne på kortet som minimum om du vill använda de avancerade funktionerna. Ska du köpa nytt idag och vill vara "framtidssäker" (hur bra är det att använda det ordet i hårdvarusammanhang..) så rekommenderar jag ett kort med 896mb iaf, gärna 1gig när du ändå ska inhandla nytt.
Så kallade multi-gpu kort ger ingen nytta i Photoshop då det bara kan använda en GPU.
ATIs 4870 med 1gig minne får du för under 3 tusen, borde vara ett funktionellt CS4-kort och inte helt värdelöst när CS5-kommer ;)
 
Jag har ett nvidia 7300 med 512 mb och det är bara skit. Må du ha mera lycka till med ditt köp än vad jag hadde ;o) Jag hör gärna om kort i 1-2000-kronersklassen som klarar CS4!
/Thorsten
 
Jag har ett nvidia 7300 med 512 mb och det är bara skit. Må du ha mera lycka till med ditt köp än vad jag hadde ;o) Jag hör gärna om kort i 1-2000-kronersklassen som klarar CS4!
/Thorsten


Jag har detta kortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347737 har det mesta och 1gigs minne..fungerar klockrent med CS4...har ännu inte stött på nått som inte detta kortet klarar av...CS4,Spel på max upplösning,HD-filmer mm flter på utan problem...riktigt nöjd med kortet.
 
Hej!

Tänker skaffa mig PS CS4.
Vilka grafikort finns det att välja mellan eller är det för tidigt att skaffa ett nytt?

/Per

Alltid en fråga om hur känslig man är i plånboken, men eftersom du frågar antar jag att kostnaden inte är helt ointressant.

Till att börja med så skiljer sig CS4 något mot föregångarna i det att CS4 kan dra nytta av <std.out>-beräkningar som annars ligger på processorns agenda. Dvs, kör du ett tyngre filter kan dessa cpu-intensiva uppgifter avlastas på så vis att GPU:n tar hand om beräkningar för skärmutskrift. Jag har inte sett några bra test på detta ännu...hur mycket skillnad det blir.

Yttermera är nVidia mitt uppe i sitt utvecklande av CUDA, som på sikt är högintressant på ett allmänt plan (då man lyckas porta vanliga applikationer till GPU:ernas oerhörda beräkningskraft). Tror Adobe är uppe i ett samarbete med nVidia med CUDA.

Vad har det med din fråga att göra kan man tycka? Inte mycket om du frågar mig. Såvida du inte sitter i Hollywoodproduktioner där saker måste hända innan du frågar systemet, blir det bortkastade pengar att satsa på dyra grafikkort. Än så länge har inte Jag sett ett harmoniskt system hos en privatperson. Vi pratar sexton år.

Vill du absolut bli av med pengar kan du skicka till mig. Måste det vara på inköp av dataprylar - uppgradera annat! De flesta datorer jag stöter på har sina flaskhalsar på hårddiskfronten. Kör Raid 0 x2 eller Raid 0 x4 så det händer lite. Har du ramminne så det räcker? CS4 har inte 2Gb's-begränsningen tror jag. Kör 64-bitars med 8GB i ram. Eller 16! Processor?
x2? x4? Windows? Mac?

De enda jag stöter på som behöver mer grafikprestanda är spelnördarna. Så visst, tillhör du dem så slå till med ett 4870 eller liknande. Men då skulle du inte ha frågat antar jag. Eller har jag fel?

Vad föreslår då doktor Richard?

- Lägg inte mycket pengar på grafikkortet!!

http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2118.html

Länken ovan listar kort från de stora tillverkarna (Ati/nVidia) i olika prisgrupper, och lite enkel matematik kan se ut så här:

lägg 3500:- på ett grafikkort idag och upplev ingen större skillnad

eller:

lägg 1000:- idag (2500 kvar, ok?), köp ett i samma prisgrupp om 12-18 månader (nästan halvering av pris = fördubbling av prestanda). 1500:- kvar.
Upprepa proceduren efter ytterligare 24 mån.

På detta sätt kommer du alltid ha fräscha grejer till en lägre kostnad. Och om du inte spelar kommer du inte märka skillnaden i de flesta fall i alla fall.

Standardtips: Harmonisera systemet! Optimera! Säkra!

Peace!
 
Så kallade multi-gpu kort ger ingen nytta i Photoshop då det bara kan använda en GPU.
Fel. Åtminstone gällande en sorts kort med dubbla GPU:er (ATI Radeon 4870X2 och Nvidia 9800GTX m fl). Den här sortens grafikkort körs som om det vore ett kort med endast en GPU och delar upp arbetsbördan på en nivå som, till skillnad från lösningar med dubbla grafikkort (Nvidia SLI och ATI Xfire), är helt transparent för mjukvaran som körs.
Huruvida det ger en markant prestandaökning är en annan historia som självklart också beror på vad man jämför med.
 
Fel. Åtminstone gällande en sorts kort med dubbla GPU:er (ATI Radeon 4870X2 och Nvidia 9800GTX m fl). Den här sortens grafikkort körs som om det vore ett kort med endast en GPU och delar upp arbetsbördan på en nivå som, till skillnad från lösningar med dubbla grafikkort (Nvidia SLI och ATI Xfire), är helt transparent för mjukvaran som körs.
Huruvida det ger en markant prestandaökning är en annan historia som självklart också beror på vad man jämför med.
Du kan väl läsa på Adobe.com själv, det är inget jag sitter och hittar på. Det har aldrig varit så att multi-gpu kort fungerar på något magiskt sätt, de lider av samma problem som SLI/Crossfire. AMD har löst det med en PCI-Express brygga mellan GPU:erna och NVIDIA har placerat dem på vars ett PCB. Om du kan din historik så borde du veta att X2-korten hade väldigt dålig prestandad initiellt, det var något som behövde bearbetas in i drivutinerna (precis som med SLI osv).

"Photoshop CS4 takes advantage of only one GPU on your display card, even if more GPUs are present."
Källa: http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb404898
 
Köpte en Dell Studio XPS med i7 quadroprocessor.

Valde dock det billigare grafikkortet och kör detta med CS4. Det funkar bra tillsvidare.

Kan jag i framtiden köpa vilket grafikkort som helst och sätta i Dell-moderkortet?
 
Köpte en Dell Studio XPS med i7 quadroprocessor.

Valde dock det billigare grafikkortet och kör detta med CS4. Det funkar bra tillsvidare.

Kan jag i framtiden köpa vilket grafikkort som helst och sätta i Dell-moderkortet?

Ja, och nej. Den dator har en lite klen strömförsörjning (360 watt). Du bör därför kolla vad ett typiskt radeon 4850 (ej X2) förbrukar (Dell levererar detta kort i datorn). Sedan får du hålla dig inom 10-20 watt över detta. Du kan 'inte' köra två kort!

Det skall väl också vara ett PCI express och fysiskt få plats i burken. En del kraftiga grafikkort fyller en del och den burken är liten och nätt!

Hälsningar, Thorsten
 
Jag har en Macbook med ett NVIDIA GeForce 9400M.

Och såg här i tråden att man ska ha minst 512 för att kunna utnyttja CS4.

Och då jag har använt CS4 rätt flitigt på senaste tiden så undrar jag, vad är det jag går miste om när jag "bara" har 256 mb? Eller går det helt enkelt bara långsammare?
 
Jag har en Macbook med ett NVIDIA GeForce 9400M.

Och såg här i tråden att man ska ha minst 512 för att kunna utnyttja CS4.

Och då jag har använt CS4 rätt flitigt på senaste tiden så undrar jag, vad är det jag går miste om när jag "bara" har 256 mb? Eller går det helt enkelt bara långsammare?
Det finns en kryssruta för "advanced features" som enligt Adobe bara är tillgänglig vid 512mb minne på grafikkortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.