Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GR Digital. Död innan födseln?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du cyklar inte. De skulle ha sparat det laddade namnet tills de hade något att fylla det med. Sony har ju också visat att det går.

jimh skrev:
De skulle ha sparat det laddade namnet tills de hade något att fylla det med.
Helt klart. Det mystiska är att de verkar helnöjda med kameran (då särskilt optiken). Optiken verkar ju jättefin men till vilken nytta är en potentiellt skarp bild fri från distortion i ett hav av brus?

jimh skrev:
Sony har ju också visat att det går.

Om det är R1:an du tänker på så håller jag inte med. Det är ju inte precis någon fickkamera. Tricket är att få vidvinkeloptik och bildsensor i APS-klassen att funka ihop även när bakre linselementet ligger riktigt nära sensorn. Som du säkert känner till har Leica jobbat med det i åratal utan att komma med något som de vill presentera för omvärlden.

Om man jämför GR Digital med en tänkt önskekamera som är det klart att den faller kort. Jämför man den med konkurrenterna som faktiskt finns på marknaden idag så står den sig väldigt bra för fotografer som vill ha maximal kontroll i en liten digital kamera. De optiska egenskaperna är riktigt bra också (minimalt med "color fringing" och distorsion). I bloggen som Magnus hänvisar till ovan finns några närbilder (senaste inlägget, bilden längst ner) från en jämförande fotografering med Fujifilm F10 och Panasonic LX-1, som jag bedömer är de största konkurrenterna i gruppen.

Det jag menar att Sony visat är två saker. Dels att de till en hyfsad kostnad kunnat stoppa in en större sensor i kameran. Och dels att de kunnat använda en elektronisk sökare tillsammans med den stora sensorn.

Skulle man kombinera det med idén i Ricohn, dvs en fast vidvinkel, har jag svårt att se att det skulle vara svårkonstruerat. Objektivet behöver ju inte sitta nära sensorn när man fotograferar utan skulle ju kunna ploppas ut med en motor, som i många andra kompakter. Då kan man ju använda ett vanligt 18 mm-objektiv med kraftig retrofokuskontruktion utan att offra fickvänligheten.

Leicas problematik är ju att de har en befintlig obektivpark de vill kunna använda.

jimh skrev:
Det jag menar att Sony visat är två saker. Dels att de till en hyfsad kostnad kunnat stoppa in en större sensor i kameran. Och dels att de kunnat använda en elektronisk sökare tillsammans med den stora sensorn.

Kostnaden är inget nytt. En Nikon D50 med kitoptik (och en något större sensor till och med) kostar 2000 kronor mindre än en R1:a.

Den elektroniska sökaren är jag glad om jag slipper. Det jag verkligen skulle vilja se är en kompakt med APS-sensor och mätsökare. Tills dess räcker GR Digitals lösa sökare ganska bra. Den är väldigt ljusstark och fin, och fokusering är inte direkt kritiskt med en 1/1,8-sensor.

jimh skrev:
Objektivet behöver ju inte sitta nära sensorn när man fotograferar utan skulle ju kunna ploppas ut med en motor, som i många andra kompakter. Då kan man ju använda ett vanligt 18 mm-objektiv med kraftig retrofokuskontruktion utan att offra fickvänligheten.

Jag är inte lika optimistisk som du, men jag skulle naturligtvis gärna se en sån kamera. Hoppas att någon sitter och och skissar på den.

jimh skrev:
Leicas problematik är ju att de har en befintlig obektivpark de vill kunna använda.

Visst är det så. Om man kan ta in retrofokus i beräkningen så blir det annorlunda.

Om sensorytan vore helt utan mikrolinser har jag svårt att se varför det inte skulle kunna gå att göra en kamera med fullformatssensor lika liten som Minox 35mm kameror.
Som tur är har Cypress gjort en APS-sensor med just den takniken. Tydligen ska den vara hyfsat billig med.
Här!
Kan det vara nåt för en digital super-Ixus eller liknande?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar