Annons

Grövelsjön

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan2

Ny medlem
Ska till Grövelsjön i mitten av sept. Jag undrar dels om någon kan rekommendera någon speciell filmval. Undrar också om någon kan rekommendera några speciella fotomål vid Grövelsjön. Har aldrig varit där förut. Förresten vilken fotoutr. behövs.
 
Ska du på den fotokurs som hålls däruppe? Isåfall får du hjälp med alla dessa frågor och lite till när du är där :)
 
Nej! Jag ska dit på en egen utflykt och har ingen egen erfarenhet av dess natur. Självklart är det de sköna färgskiftningarna jag hoppas finna.
 
Ok, var där i vintras så det är väl inte likadant nu förstås...
Men själva Grövelsjön e nog inte fel nu heller. Finns ett ställe i närheten som heter Storsäternfallet som är rätt ok eller varför inte Lövåsen.

Har du bil kan du ju lätt också dra över till Norge, finns flera bra ställen längs vägen, fjälltoppar och skogsmarker.

Om du ska bo på Fjällstationen kan du snacka med en kille som heter Anders, som jag vet fotograferar en hel del natur, kan säkert ge många bra tips på ställen.
 
Fujis Velvia, är helt klart det rätta valet film.


Tips: gör så att du kan skruva kameran i toppen av vandringsstaven- så kan du använda den som enbensstativ!...
Om du vandrar över till norska gränsen, så, finns någon renskötar stuga å prylar, där kan du nog ta lite bilder, dessutom några lagom högtbelägna sjöar. .. Renkadaver är spännande dessutom- sånt fins det gott om.
 
Ta båten över sjön

till norska sidan. Hör efter i fjällstationen om hur man okar plats. Där finns en trevlig björkskog (och en stuga där man kan köpa pannkakor, eller vad det nu var?). Borde väl vara höstfärger där då.
I sjökanten (på vänster sida om du åker från fjällstationen mot norska änden på sjön) ligger ett gammalt (tyskt?) militärplansvrak från andra världskriget. När du åkt över till norska sidan kan du följa stigen till vänster och gå tillbaka till Grövelsjöns fjällstation. Ganska brant i början, men snart får du en bra utsikt. Varierande låglands och höglandsnatur (björkskog - kalfjäll). Sen kommer t.ex. renstängsel med klätteranordningar, gränsskyltar, spångar över myrmarker, hängbro över Grövlan mm. Man kan bränna mycket kort där.
Man ta även bilen en bit in i Norge och stanna någonstans. Där är fjällen större.
Åk till vägens slut (byn Elgå) som ligger vid en sjö.
 
Mer Grövelsjön

Närå, ingen hopblandning. Vraket låg kvar förra sommaren i alla fall! Tyvärr har jag inget foto på det... Fast det ligger ju på norska sidan, tror jag. Det kanske kunde vara ett blivande fotouppdrag, alla gamla flygplansvrak från kriget?!

Som illustration till mitt tidigare inlägg gjorde jag ett collage av några bilder när jag var uppe senast (-02). OBS, det var för att vandra och inte sååå mycket för att fota, så förvänta er inte några alltför tjusiga naturvyer:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=125919&set=lp
 
Gammlaplan

.. Gammla flygplan , kan nog bli spännande... Jag råkar ha forskat i detta med planet på Tsatsa, vart planet ligger, hur man kommer dit osv, men det är lite "hemligt" (vill ju inte att det ska bli för lätt för er) kan ju kansken dela med mig, vid vidare motivering...


Har vi tappan tråden från orginal ämnet kanske?
 
fotojohan2 skrev:
Ska till Grövelsjön i mitten av sept. Jag undrar dels om någon kan rekommendera någon speciell filmval. Undrar också om någon kan rekommendera några speciella fotomål vid Grövelsjön. Har aldrig varit där förut. Förresten vilken fotoutr. behövs.

Och när får vi se några bilder från Grövelsjön?
 
En topptur till Salsfjället på norska sidan gav mig en del motiv. Sedan till några tjärnar innan Elgå upp på höger sida om vägen dit med gammal fin skog. Långfjället/Storvätteshågna med utsikt mot Töfsingdalens nationalpark, renar och jokk finns på vägen dit förhoppningsvis.Filmval: VELVIA, PROVIA, ASTIA, SENSIA, 100VS, 100S, 100SW - alla kan bli bra. Det finns säkert fler.
 
Bild på flygplansvraket

Så var det dags att damma av en gammal tråd igen.
Jag hade förmånen att få tillbringa en vecka till i Grövelsjön, och då hade jag laddat med stora telezoomen när jag tog båten till Sylen, eftersom jag kände till planet.
Här är en bild på flygplansvraket som är kvar efter en nödlandning under andra världskriget.
 

Bilagor

  • vrak.jpg
    vrak.jpg
    33.2 KB · Visningar: 7,463
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.