Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grönt band i bilderna från min K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en K-7 som jag har tagit en hel del bilder med och har inte upptäckt ett grönt band i bilderna tidigare, i måndags var jag på Skansen och fotade en del och jag upptäckte på två av bilderna att det har uppstått ett svagt grönt band i nedre delen av bilden.

Bilderna som är tagna efteråt samma dag har inte detta band varför jag undrar om det var ett högst tillfälligt problem och varför detta i så fall har uppstått? Eller om detta är ett känt problem av Pentax sedan tidigare vet jag inte men jag har hittat en del engelsk språkiga sidor som användarna har rapporterat om detta fenomen och i dessa få fall så har tydligen merparten fått sina kameror utbytta?

Min fråga är om det är någon där ute som har hört/vet något mer om detta? Jag har mailat och frågat Focustrading och inväntar svar.

(Om det är svårt att upptäcka bandet så beror det på att den bifogade filen är så lågupplöst, gå då in på min FS sida och klicka på Lemuren så syns det där väldigt tydligt)

Tackar på förhand.
//Jonas

Bilagor

• _IGP1335 (266 x 400).jpg
    _IGP1335 (266 x 400).jpg
    21.5 KB · Visningar: 675
Hej,

Jag har en K-7 som jag har tagit en hel del bilder med och har inte upptäckt ett grönt band i bilderna tidigare, i måndags var jag på Skansen och fotade en del och jag upptäckte på två av bilderna att det har uppstått ett svagt grönt band i nedre delen av bilden.

Bilderna som är tagna efteråt samma dag har inte detta band varför jag undrar om det var ett högst tillfälligt problem och varför detta i så fall har uppstått? Eller om detta är ett känt problem av Pentax sedan tidigare vet jag inte men jag har hittat en del engelsk språkiga sidor som användarna har rapporterat om detta fenomen och i dessa få fall så har tydligen merparten fått sina kameror utbytta?

Min fråga är om det är någon där ute som har hört/vet något mer om detta? Jag har mailat och frågat Focustrading och inväntar svar.

(Om det är svårt att upptäcka bandet så beror det på att den bifogade filen är så lågupplöst, gå då in på min FS sida och klicka på Lemuren så syns det där väldigt tydligt)

Tackar på förhand.
//Jonas

Hej ! Här är en annan tråd från FS där b.l.a. detta sensorfel diskuteras ! MVH.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107043

Hej,

tack för tipset, det stod inte så mycket om dem få som råkat ut för detta hur det hade löst sig och vad det var för fel. Trådarna var dessutom ganska gamla och kameran hade knappt kommit ut då så jag hoppas nån kan vara behjälplig med lite uptodate fakta.

Mvh Jonas

Jag vet, jag har redan den senaste firmwaren och dessutom en kamera med senare serienummer så det kanske bara var något tillfälligt eller så är det sensor fel?? Jag får väl invänta svaret från Focusnordic.

tack ändå för tipsen :)

Åtgärdad! Det behövdes tydligen bara en...

...sensorjustering!? sant ominstallera firmwaren. Jag har bara gott att säga om Kameraservice i Kungsör och Focusnordic, allt som allt tog det en vecka att få det fixat. Jag hade lite bråttom eftersom jag åker på en fotoresa på onsdag, hämtade ut kamera i fredags och jag får hålla tummarna att det inte dyker upp igen :)

Hälsningar //Jonas

Tydligen räcker det inte med en "sensorjustering"

Jaha, då är jag hemkommen från min fotoresa i finland och upptäcker till min fasa att problemet med gröna och lila band kvarstår, nu börjar jag bli lite irriterad, det måste vara hårdvaran det är fel på, detta är till en stor O-angelägenhet för mig och jag hoppas kameraservice och Focusnordic gör det rätta och gör vad som krävs för att bildfelen skall åtgärdas, måste vara sensorn det är fel på.

Tydligen har en del fått sina kameror utbytta med liknande fel och då antar jag att dessa inte gick att åtgärda.

Jaha, då är jag hemkommen från min fotoresa i finland och upptäcker till min fasa att problemet med gröna och lila band kvarstår, nu börjar jag bli lite irriterad, det måste vara hårdvaran det är fel på, detta är till en stor O-angelägenhet för mig och jag hoppas kameraservice och Focusnordic gör det rätta och gör vad som krävs för att bildfelen skall åtgärdas, måste vara sensorn det är fel på.

Tydligen har en del fått sina kameror utbytta med liknande fel och då antar jag att dessa inte gick att åtgärda.

Hej ! Tråkigt det där ju ! Du får lämna in den och stå på dig så att du får den reparerad eller utbytt ! Så ska det inte vara. MVH.

Hej ! Tråkigt det där ju ! Du får lämna in den och stå på dig så att du får den reparerad eller utbytt ! Så ska det inte vara. MVH.

Tackar, jo jag ska skicka kameran imorgon måndag så hoppas jag få någon form av besked i slutet av veckan, det är riktigt tråkigt att alla mina bilder har detta. Det gick inte att se på kamera displayen utan jag upptäckte det hemma på datorn när jag zoomad in.

Jag hyser stora förhoppningar att detta löser sig på ett bra sätt, jag har haft bra kontakt med både kameraservice och Focusnordic tidigare, lite för mycket för samma kamera bara.

Inga mer band i bilderna.. hoppas jag

Jag skickade min kamera föra måndagen och fick tillbaks den i fredags, 5 dagar totalt med postgång :) Bäst i klassen Kameraservice, nu fick jag sensorn bytt och jag har testat den hårt i helgen och inga mer band i mina bilder.. verkar det som iaf :)

Hej hopp..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar