Makten
Aktiv medlem
Själva UV-filtreringen gör ingen nytta, nej. I stort sett alla digitala kameror har ett filter framför sensorn som rensar bort våglängder som är icke önskvärda, både nedåt och uppåt i våglängd. Lite slipper väl igenom, men det gäller nog också de UV-filter man kan montera framför objektivet.Gör inte UV-filter någon nytta på en digitalkamera?
Ett UV-filter köper man numera i första hand för att skydda frontlinsen. Huruvida detta behövs eller ej, beror på hur fumlig man är, hur dyrt objektivet är, hur bra bildkvalitet man vill ha, samt under vilka omständigheter man fotograferar. I mitt tycke är det fullständigt vansinne att ha UV-filter på billiga objektiv, men kanske ett nödvändigt ont på de dyrare gluggarna. Jag köpte ett till mitt 24-70 efter att ha behövt putsa frontlinsen ett par gånger mer än jag ville, per tid. Jag skruvar av det när ljusförhållandena är svåra, till exempel vid nattfoto med mycket ljuspunkter i bild.
Först köpte jag ett filter helt utan antireflexbehandling (Scandinavianphotos enklaste), och då gick det såhär: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/24-70/DSC_2151.jpg
Tack och gonatt, bildkvalitet. Jag gick bums och lämnade tillbaka det, för att sedan köpa ett Hoya HMC super hos Webhallen, för bara någon tia mer. Nu funkar det tillräckligt bra även vid situationer liknande den ovan.
Tillägg: Fast det är lite roligt att gubben ser ut att kolla in flaren! :-D