Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråskala-Problem med NEC Spectraview Reference 271

Produkter
(logga in för att koppla)

JensaM

Aktiv medlem
Hej!

Köpte i fredags en NEC Spectraview Reference 271 http://www.nec-display-solutions.co...271.xhtml?searchTerm=spectraview&realm=search

Hade tidigare en enklare skärm och använde Spyder 3 som skärmkalibrator för mjukvarukalibrering. Innan jag körde NEC:s kalibreringsprogram avinstallerade jag programvaran fån Spyder3 och tog bort den gamla ICC-profilen.
Kör win 7. Kör på Native-upplösningen och 32bitars färg.

Har kört Spectarview Profiler 5 tillsammans med Spyder 3 med olika inställningar och presets för att hårdvarukalibrera.

Nu har jag två problem:

1) Max gray. scale är heeeelt galen den ligger mellan 4 och 7 beroende på inställningar, DelteE95 är 1.5 Se bifogade filer.

2) Nu ser jag banding överallt, i window-loggan under uppstart, i alla win7 skrivbordsbilder och till och med i de med SV5 Profiler5 medföljand full-gammut bilderna.

Något verkar vara generalknas. Tacksam för alla tips!
 

Bilagor

  • NEC SV271W-001.png.jpg
    NEC SV271W-001.png.jpg
    30.2 KB · Visningar: 266
  • PA271W (1Z108463UB)-001.png.jpg
    PA271W (1Z108463UB)-001.png.jpg
    30.6 KB · Visningar: 256
  • PA271W (1Z108463UB)-002.png.jpg
    PA271W (1Z108463UB)-002.png.jpg
    30.4 KB · Visningar: 257
Hur löste du problemet? :)

Jag har precis skaffat en likadan skärm och kalibrerar med spyder 4. Värdena (deltaE) ser bra ut men kikar jag på bilder har jag en massa bandning i mörka grå partier, har även rödbrunt färgstick i samma partier.

Fabriksinställningarna på skärmen ser bra ut med samma bilder.

(Spectraview profiler ger "error 2" och fryser i stort sett varje gång det används och måste tvångsavslutas, så det kan ju vara något mer som är knas...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.