Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort för blommor

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kan redan tolka ett histogram du.

mäter du motsatsen till spotmätning när du vill ha rätt exponering på ett objekt som inte fyller hela bilden så blir det fel ändå.
men kompensera då, om histogramet är fel.Du har ju bara en vitpunkt/svartpunkt att utgå ifrån, beroende på motivets art och om det överskrider sensorns omfång så får du välja vilket som är viktigast, oftast är det högdager som i trådskaparens fall
 
jag måste mäta ljuset rätt också, därför använder jag mig av spotmätning. då visar histogrammet rätt. inte annars.
 
jag måste mäta ljuset rätt också, därför använder jag mig av spotmätning. då visar histogrammet rätt. inte annars.

vad menar du nu?berätta
förstår du vad jag har skrivit i ett antal inlägg om hur histogram och högdagervarning kan vägleda dig till rätt exponering och skilnad mellan detta och vad spotmätning innebär?? Läs inlägg 15 och 17
 
Senast ändrad:
jag har en blomma av något slag som jag vill fotografera...

jag tycker att det är viktigast att blomman blir rätt exponerad...

jag väljer spotmätning, komponerar bilden, väljer fokuspunkt och kopplar ljusmätningen till fokuspunkten. Ev komponerar om om jag inte har fokuspunkten på rätt ställe. om jag komponerar om bilden så låser jag ljusmätningen till fokuspunkten för att bibehålla samma mätvärde, oavsett om jag komponerar om bilden, det ändrar sig alltså inte.

då mäter kameran ljuset på blomman, den som jag är mest intresserad av ha rätt exponerad...

sen avgör jag om den blir för mörk eller ljus och ändrar slutare eller bländare till jag är nöjd med exponeringen.

om jag hade haft multimätning (?) så hade jag brottas med det (antagligen mörkare ljuset) som gör att kameran försöker hitta en balans över hela bilden istället för att mäta från det jag faktiskt anser vara viktigast att mäta rätt.


edit: jag pratar alltså inte om gråkort...
 
och detta har jag förklarat, du väljer ett område som är återgivningsbart av sensorns dynamiska omfång, se tidigare svar
 
om du har förklarat samma sak, varför ber du mig förklara mig om och om igen, då du håller med om det jag skriver?

jag har talat om för trådskaparen hur jag gör när jag fotar blommor.

bara för att min kameras histogram visar bra värden in mot mitten så betyder det inte att jag är nöjd. jag kanske inte bryr mig om det mörka i bilden inte visat detaljer utan att blommar är rätt exponerad. och det anser jag att den blir om jag använder mig av spotmätning. hade jag haft multimätning så hade det varit mer krångel.

tycker du alltså att det är lika bra och smidigt att alltid använda multimätning istället för att välja det som lämpar sig bäst för situationen? det tror inte jag att du gör men jag kan ha fel.
 
Vad bra att vi är ense, alltså att utgå från en grå yta (gråkort) beroende på motivets art, kontrastomfång och vilken kamera man använder då det skiljer rejält mellan dessa kamerors omfång från grått upp till vitaste vitt är inte optimalt, välj hellre att se på högdagervarning och histogram.
Jag kan alltså utgå från ett motiv och med vägledning av histogramet exponera bilden , om kontrasten överskrider sensorns dynamiska omfång så får jag göra ett val.underexponera eller överexponera.
Om blomman din ligger innanför det återgivningsbara så är det senare lätt att korrigera den med exv en negativ kurva om den är för ljus.Är den för mörk så kan jag höja . Jag exponerar så jag alltid har det största omfånget med från motivet som möjligt,dvs från det svartaste till det det vitaste, och som sensorn kan återge, resten korrigerar jag med verktyg som kurvor etc dvs var jag vill att blomman skall ligga i nivåer
 

Bilagor

  • härlig1.jpg
    härlig1.jpg
    46.7 KB · Visningar: 145
Senast ändrad:
om jag skulle ha denna bild framför mig och t ex vilja välja att den mörka kameran är viktigst att ha rätt exponering skulle jag ha valt spotmätning genom fokuspunkten som jag flyttar i min sökare så mätningen sker där jag värdesätter den som viktigas, dvs kameran.
Totalt sett så skulle antagligen det övriga i bilden bli lite för ljust i förhållande till vad ett histogram genom multimätning skulle göra, den försöker göra en bedömning av hela bilden och "samla" den totala delen av mörkt och ljus för att sedan ge ett medelvärde.

men det spelar ingen ingen roll, för jag tycker det är viktigare att inte kameran blir för mörk, även om det är på bekostnad på lite överexponerade ljusare partier. detta kan resultera i att man får klippta högdagrar. då "ljuger" histogrammet för mig för det är hela bilden som har mycket ljus, men inte den del i bilden som jag vill ha rätt.

således...
spotmätning på del i motiv som du anser vara viktigast att få "rätt".

vill man få en så jämn exponering som möjligt med hänsyn till alla mörka och ljusa delar, använd multimätning.

det påstår jag är det enklast sättet att fota blommor på.

för som jag har förstått det så är gråkort mest till för att mäta vitbalans, ljusets färg, inte ljuspunkten för exponeringen.Inte sagt att det inte går att använda till det men varför hålla upp ett gråkort framför en blomma och mäta ljus till exponering? när du flyttar kortet har du ju ändå en annan styrka (mindre antagligen) på blomman...
 
om jag skulle ha denna bild framför mig och t ex vilja välja att den mörka kameran är viktigst att ha rätt exponering skulle jag ha valt spotmätning genom fokuspunkten som jag flyttar i min sökare så mätningen sker där jag värdesätter den som viktigas, dvs kameran.
Totalt sett så skulle antagligen det övriga i bilden bli lite för ljust i förhållande till vad ett histogram genom multimätning skulle göra, den försöker göra en bedömning av hela bilden och "samla" den totala delen av mörkt och ljus för att sedan ge ett medelvärde.

men det spelar ingen ingen roll, för jag tycker det är viktigare att inte kameran blir för mörk, även om det är på bekostnad på lite överexponerade ljusare partier. detta kan resultera i att man får klippta högdagrar. då "ljuger" histogrammet för mig för det är hela bilden som har mycket ljus, men inte den del i bilden som jag vill ha rätt.

således...
spotmätning på del i motiv som du anser vara viktigast att få "rätt".

vill man få en så jämn exponering som möjligt med hänsyn till alla mörka och ljusa delar, använd multimätning.

det påstår jag är det enklast sättet att fota blommor på.

för som jag har förstått det så är gråkort mest till för att mäta vitbalans, ljusets färg, inte ljuspunkten för exponeringen.Inte sagt att det inte går att använda till det men varför hålla upp ett gråkort framför en blomma och mäta ljus till exponering? när du flyttar kortet har du ju ändå en annan styrka (mindre antagligen) på blomman...

ett enklare sätt är att kolla histogramet, och ev korrigera exponeringen efter detta.
Som sagt, saker kan göras omständigt eller enkelt.

Ps gråkort är till för att exponera efter MEN pga digitalkamerornas olika återgivning av dynamiskt omfång och hur tillverkaren har lagt sin mätning så kan resultatet skifta.
 
det jag menar är Vart man ska mäta för att få ett värde att tolka, det du är inne på är hur man ska tolka den mätningen.
 
Jag gör precis som Patrik och ljusmäter med spotmätning i sådana här lägen och det fungerar riktigt bra i praktiken. Sedan om man vill diskutera sönder ämnet med olika teorier är en annan sak. Känner igen detta fenomen från trådar om brus också.

Prova Patriks förslag!

/J
 
Gråkort är helt medelgrå kort och är till för att mäta exponeringen.

Sen finns det gråbalanseringskort, med flera fält i olika gråtoner. Dessa är till för att ställa in vitbalansen rätt.
 
Jag gör precis som Patrik och ljusmäter med spotmätning i sådana här lägen och det fungerar riktigt bra i praktiken. Sedan om man vill diskutera sönder ämnet med olika teorier är en annan sak. Känner igen detta fenomen från trådar om brus också.

Prova Patriks förslag!

/J

diskutera sönder? Finessen med en digitalkamera är att den presenterar en bild med ett histogram, lär man sig att tolka detta och kompensera för motivets utseende, kamerans dynamiska omfång så behövs ingen krånglig spotmätning för att fotografera en blomma eller exponera ett motiv så bra som möjligt.
 
Jag fotar en del blommor och har särskilt bekymmer med vita blommor. Har nu konstaterat att det är dags att pröva gråkort. Jag vill snabbt kunna ställa in val genom att använda gråkortet. Har tittat på digigrey och lastolite. Har även tittat på Nikons pappkort och Kodaks, som ett billigt alternativ och som en present till en kamrat som också fotar växter. Önskar synpunkter och råd.

Agneta G

Jag skulle då vilja fråga dig, är det exponeringsbekymmer du har, utfrätta högdagrar dvs ingen teckning i den vita blomman.
Färgåtergivning av det vita? Beskriv gärna .
Sedan , hur är din fotograferingsteknik? Tittar du på skärmen, läser du av histogramet, använder du högdagervarning och ändrar exponeringen efter vad de två parameterar kan ge för information? Vad för kamera har du? Fotograferar du i jpg eller raw?
Vilken form av efterbehandling gör du på dina bilder.
Är målet att få så bra bild i jpg som möjligt direkt ut från kameran?
 
Senast ändrad:
Jag skulle då vilja fråga dig, är det exponeringsbekymmer du har, utfrätta högdagrar dvs ingen teckning i den vita blomman.
Färgåtergivning av det vita? Beskriv gärna .
Sedan , hur är din fotograferingsteknik? Tittar du på skärmen, läser du av histogramet, använder du högdagervarning och ändrar exponeringen efter vad de två parameterar kan ge för information? Vad för kamera har du? Fotograferar du i jpg eller raw?
Vilken form av efterbehandling gör du på dina bilder.
Är målet att få så bra bild i jpg som möjligt direkt ut från kameran?

Instämmer.

Utveckla din frågeställning så blir det mindre risk att vi (i detta fall jag och mikael) hamnar i en dialog om något som kanske inte ens är relevant för trådskaparen. En rätt vanligt syn här på fotosidan :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar