om jag skulle ha denna bild framför mig och t ex vilja välja att den mörka kameran är viktigst att ha rätt exponering skulle jag ha valt spotmätning genom fokuspunkten som jag flyttar i min sökare så mätningen sker där jag värdesätter den som viktigas, dvs kameran.
Totalt sett så skulle antagligen det övriga i bilden bli lite för ljust i förhållande till vad ett histogram genom multimätning skulle göra, den försöker göra en bedömning av hela bilden och "samla" den totala delen av mörkt och ljus för att sedan ge ett medelvärde.
men det spelar ingen ingen roll, för jag tycker det är viktigare att inte kameran blir för mörk, även om det är på bekostnad på lite överexponerade ljusare partier. detta kan resultera i att man får klippta högdagrar. då "ljuger" histogrammet för mig för det är hela bilden som har mycket ljus, men inte den del i bilden som jag vill ha rätt.
således...
spotmätning på del i motiv som du anser vara viktigast att få "rätt".
vill man få en så jämn exponering som möjligt med hänsyn till alla mörka och ljusa delar, använd multimätning.
det påstår jag är det enklast sättet att fota blommor på.
för som jag har förstått det så är gråkort mest till för att mäta vitbalans, ljusets färg, inte ljuspunkten för exponeringen.Inte sagt att det inte går att använda till det men varför hålla upp ett gråkort framför en blomma och mäta ljus till exponering? när du flyttar kortet har du ju ändå en annan styrka (mindre antagligen) på blomman...