Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har ett Gråfilter till min Nikon D80
Kan ng ge mej tips på hur jag kan arbeta med det?

/marie

Vilken typ av gråfilter är det du har?

Det finns enfärgat grå, som används för få längre slutartider vid fotografering av t ex rinnande vatten alt. större bländaröppning för mindre skärpedjup.

En annan typ är s k graderade gråfilter där halva filtret är grått och andra halvan ofärgat. De används för att mörka ner himlen när kontrasten mellan himmel och förgrund är större än vad filmen/sensorn klarar av.

Olle

Det står så här om det jag har

Gråfilter (ND)
ND står för Neutral Density. Dämpar ljuset. Används för att få längre slutartider eller kortare skärpedjup i starkt ljus.

/marie

Då är det alltså den första typen jag nämnde, som du har.

Ibland vill man att rörligt vatten, t ex en fors eller vågor mot en havsstrand, skall flyta ut och se mer ut som rök, eller alienslem som en viss herr Urbano kallar det:). Då behöver man använda lång slutartid. Kanske så lång som 1 sek eller mer. Ofta är det för ljust för att man skall kunna undvika överexponering med sådana tider, även om man använder lägsta ISO och minsta bländaröppning. Då kan gråfiltret vara räddningen.

Vill man använda största bländaröppningen (lägsta värdet) för kortaste skärpedjupet så räcker ibland inte kortaste slutartid och lägsta ISO till för att undvika överexponering. Även då är gråfilter bra att ha.

Olle

Olle skrev:
Då är det alltså den första typen jag nämnde, som du har.

Ibland vill man att rörligt vatten, t ex en fors eller vågor mot en havsstrand, skall flyta ut och se mer ut som rök, eller alienslem som en viss herr Urbano kallar det:). Då behöver man använda lång slutartid. Kanske så lång som 1 sek eller mer. Ofta är det för ljust för att man skall kunna undvika överexponering med sådana tider, även om man använder lägsta ISO och minsta bländaröppning. Då kan gråfiltret vara räddningen.

Vill man använda största bländaröppningen (lägsta värdet) för kortaste skärpedjupet så räcker ibland inte kortaste slutartid och lägsta ISO till för att undvika överexponering. Även då är gråfilter bra att ha.

Olle

Det lät ju intressant :)
Ngt jag kanske får chansen att testa framöver.

Om man nu ändrar ISO´t, räcker det och så amvända detta filter, eller ska man tänka på ngt mer?
För det här "alinslemmet" ser så härligt ut, det skulle jag vilja få till.

Mvh marie

shywolf skrev:
Om man nu ändrar ISO´t, räcker det och så amvända detta filter, eller ska man tänka på ngt mer?
För det här "alinslemmet" ser så härligt ut, det skulle jag vilja få till.
Ja du måste använda en liten bländaröppning (högt värde) för att få lång slutartid. Dessutom är stativ nödvändigt vid så här långa tider.

Olle

Olle skrev:
Ja du måste använda en liten bländaröppning (högt värde) för att få lång slutartid. Dessutom är stativ nödvändigt vid så här långa tider.

Olle

Aha,, får se om jag lyckas.
Ska skriva ut detta så jag har framöver.

Tack snälla för svar

Mvh marie

Vet inte om detta är rätt tråd..

Men jag undrar hur man kan ta bilder mot solen, alltså där solen syns på bilden..
I handboken för 400D står det att man inte ska rikta kameran mot solen, då spegeln i kamerahuset kan ta skada..

Dom som tar bilder, där solen är med, används det filter då ? Typ Gråfilter eller ?

Tobbe71 skrev:
Vet inte om detta är rätt tråd..

Men jag undrar hur man kan ta bilder mot solen, alltså där solen syns på bilden..
I handboken för 400D står det att man inte ska rikta kameran mot solen, då spegeln i kamerahuset kan ta skada..

Dom som tar bilder, där solen är med, används det filter då ? Typ Gråfilter eller ?
I de här trådarna kan du nog hitta lite mer om att just fota med solen i bild:
Hur mycket solljus tål sensorn?
Fota solen?

Själv har jag en S3 IS och det lär såvitt jag förstår inte vara någon större fara att fota med solen i bild. Inom rimliga gränser naturligtvis, inte långa tider mot en högt stående sol och dylikt.
Hur det är med 400D som ju har en helt annan konstruktion med spegel vet jag inte, men inom rimliga gränser skulle det förvåna mig om en spegel inte pallar för det. De måste kanske överdriva något i manualer för att vara på den säkra sidan för att inte behöva ta på sig ekonomiskt ansvar för rent idiotiska fotograferingar av solen.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hur det är med 400D som ju har en helt annan konstruktion med spegel vet jag inte, men inom rimliga gränser skulle det förvåna mig om en spegel inte pallar för det. De måste kanske överdriva något i manualer för att vara på den säkra sidan för att inte behöva ta på sig ekonomiskt ansvar för rent idiotiska fotograferingar av solen.

Mvh.
Lasse C

Spegeln på en 400D fälls ju upp så att ljuset leds till sensorn under exponeringen. Sensorn torde då vara skyddad tills man tar bilden.

Nu gissar jag men en S3 IS är nog utsatt även innan bilden tas för den har ju en live-view-sökare även i ockularet.

Det är förmodligen som du säger att det är en aningen överdriven varning i manualen. Har hittils inte sett någon i forumet som råkat ut för problem med detta :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar